شفق خورشیدی

© Photo / Mike Durkinنماد صورت فلکی لیر
نماد صورت فلکی لیر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشف شفق قوی قطبی در کوتوله قهوه ای صورت فلکی « بربط» ( لیر) .

اخترشناسان  شفق  قوی قطبی  را در کوتوله قهوه ای  در صورت فلکی « بربط» (لیر)  کشف کردند.  قبلا  فرض می شد که این  پدیده  فقط  مختص  سیاره هاست.

گروه بین المللی  محققان  با نظارت بر کوتوله قهوه ای  که در فاصله  18,5 سال نوری از زمین قرار دارد  به این کشف  رسید.  از تلسکوپ  رادیو — نوری  برای  نظارت بر کوتوله قهوه ای استفاده شد.  نتایج  پژوهش ها که در مجله « ساینس» به چاپ رسید  گویای شواهد  جدیدی در باره   این تئوری  است که  کوتوله های قهوه ای  بیشتر  سیارات عظیم الجثه هستند تا ستاره.

متخصصان از  قوی ترین  رادیو تلسکوپ در جهان — (Very Large Array) مستقر در نیو مکزیک  و  تعدادی از  تلسکوپ های نوری  از  جمله تلسکوپ « کِکا»  و  رصد خانه « پالومار» و  تلسکوپ «  هیلا» برای نظارت بر کوتوله قهوه ای استفاده کردند.

 اخترشناسان با کمک تلسکوپ  ایمپولس های درخشان  امواج رادیویی را  کشف کردند  که از  کوتوله قهوه ای پخش می شد.  این  کوتوله  هر 2,84 ساعت یکبار به دور محور خود می چرخد. بدین ترتیب طی یک شبانه روز  دانشمندان  توانستند  بر  تقریبا سه  چرخش کامل نظارت کنند.

 به گفته Stuart Littlefair از دانشکده فیزیک و  اخترشناسی  دانشگاه « شفیلد»،  کوتوله قهوه ای —  جسم آسمانی  است که آن را می توان  حلقه ای  بین ستارگان و سیارات دانست.  از این رو  نتایج ما گواه آن  است که ما باید  این اجسام  را به عنوان  سیارات عظیم الجثه در نظر بگیرم و  نه « ستارگان نافرجام».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала