گزارش و تحلیل

کارشناس: حملات هوایی به کردها ، اشتباه استراتژیک آنکاراست

© REUTERS / Murad Sezerکارشناس: حملات هوایی به کردها ، اشتباه استراتژیک آنکاراست
کارشناس: حملات هوایی به کردها ، اشتباه استراتژیک آنکاراست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفته ی گذشته پس از انفجار در شهر سوروچ در نزدیکی مرز سوریه ، که در نتیجه ی آن 32 نفر کشته شدند ، ترکیه به عنوان عضو ناتو عملیات های ضد تروریستی گسترده ای را علیه شبه نظامیان " داعش" آغاز کرد .

داعش مسئولیت این انفجار را برعهده گرفته است. نیروی هوایی ترکیه پایگاه های "  داعش" را در محدوده ی سوریه بمباران می کند و همچنین حملات هوایی به مواضع نظامیان و فعالین حزب کارگر کرد در شمال عراق ترتیب می دهد که در واقع فعال ترین جناح نظامی در مبارزه ی خشونت بار با تروریست های داعش است.

لازم به یادآوری است که این اولین حمله ی ترکیه به مواضع نظامی اعضای حزب کارگر کردستان پس از امضای قرارداد صلح در سال 2013 بین مخالفین حزب و دولت ترکیه است و پس از آن حزب کارگر کردستان ، دولت ترکیه را به نقض رژیم آتش بس متهم کرده و غیر ممکن بودن ادامه ی مذاکرات صلح مربوط به حل و فصل مشکل کردها را اطلاع داد.  

مقامات ترکیه اعلام کردند که حملات هوایی به مواضع داعش به حفظ امنیت در منطقه کمک می کند. اما از طرف دیگر اگرچه ترکیه اصراردارد که کردهای سوریه " فراتر از تلاش های نظامی کنونی " قرار دارند ، بسیاری از کارشناسان معتقدند که تصمیم ترکیه در مبارزه با داعش به کنترل بر توانایی جنگی کردها مرتبط است.

چرا ترکیه اکنون با تجاوز به کشور دیگر  در مبارزه با داعش شرکت می کند ؟ چرا در کنار مواضع تروریست ها به اردوگاه های کرد یعنی جناح مهم مبارزه با شبه نظامیان داعش حمله می کند؟  تحلیل گر ایرانی جهانگیر کرمی ، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل خاور میانه که اصلیت کرد دارد در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک می گوید:

سرلشکرحسن فیروزآبادی ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از حمله ی ترکیه به مواضع کردها انتقاد کرد. وی بیان داشت که این حملات ، اشتباه استراتژیکی است که ممکن است راه را برای شبه نظامیان داعش به مرزهای ترکیه باز کند. این حمله ثبات و امنیت در منطقه را به همراه نداشته و در واقع اوضاع را بیشتر نابسامان می کند. چنین حوادثی ممکن نیست که همسایگان خاورمیانه ای از جمله ایران را نگران نسازد جایی که  جمعیت کرد نیز در آن زندگی می کنند. جهانگیر کرمی می گوید:

کارشناس ما خاطر نشان نمود که ترکیه قصد ندارد با سرسختی پیش روی داعش بایستد. جهانگیر کرمی می گوید:

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала