گزارش و تحلیل

مسکو، عراقی ها را برای دفاع از بغداد آماده می کند

© AFP 2023 / Ali Al-Saadiمسکو، عراقی ها را برای دفاع از بغداد آماده می کند
مسکو، عراقی ها را برای دفاع از بغداد آماده می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیروز خالد العبیدی وزیر دفاع عراق به مسکو آمد.

وزیر دفاع عراق اطلاع می دهد که نماینده بغداد باید در پایتخت روسیه مسائل همکاری نظامی فن آوری را بررسی کند. پس از دیدار ماه می رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین با نخست وزیر عراق حیدر العبادی و تشدید جنگ با " داعش" (سازمان ممنوع در روسیه بر اساس تصمیم دادگاه عالی) در حال حاضرهمکاری فن آوری —نظامی با روسیه مهمترین برنامه برای بغداد محسوب می شود.    

منابعی از سازمان های نظامی روسیه به روزنامه ی روسی " نیزاویسیمایا گازتا" خبر دادند که ارسال سریع سلاح گرم ، توپخانه و تسلیحات ضد تانک ، نیروی هوایی جنگی و همچنین مهمات بحث و بررسی شده اند.

قراردادها و یادداشت تفاهم ها در خصوص برنامه ها در زمینه ی همکاری فن آوری — نظامی  روسیه و عراق (تقریبا به مبلغ 5 میلیارد دلار)  با رهبریت پیشین عراق یعنی نوری المالکی امضاء شده و یکی از بسته های بزرگ اسناد در زمینه همکاری فن آوری- نظامی در تاریخ جدید روسیه بود. و اکنون دولت جدید به ریاست حیدر العبادی شیعه (وی تحصیلات عالی را در انگلیس به پایان رسانده و سیاست مدار طرفدار غرب محسوب می شود)  به طور کامل از آن پشتیبانی و حمایت می کند. چند هفته پیش اطلاع داده شد که یک سری دیگر از بالگردهای جنگنده "می —35 ام" (4 فروند) ، چند "می —171 ش" و یک " می-171" تولید شده در مدل " سالن" برای کارکنان مهم  از روسیه به عراق فرستاده می شود. پیشتر در ارتباط با اوضاع پیچیده در عراق ،مسکو به صورت فوق العاده و اضطراری جنگنده های سو-25 ، بالگردهای " می 28 نه" و " می —35" ، سیستم های آتشبارسنگین " توس —1 آ"، مجتمع موشکی توپخانه ای ضد هوایی " پانتسیر-سی 1" ، مجتمع موشکی ضد هوایی حامل " جیگیت" ، سیستم های توپخانه ای و مهمات برای آن ، ماشین های زرهی پاکسازی مین " بی ار ام —3 ام ومپر" را به ارتشی که با داعش در عراق می جنگد ارسال کرد.

اما عراق خواستار توسعه ارسال تسلیحات روسی و همچنین سازمان دهی آموزش نظامیان خود در موسسه های آموزشی نظامی روسی است. و این در حالی است که آمریکایی ها هم به بغداد کمک نظامی ارائه می دهند.

هفته ی گذشته ، اشتون کارتر، رئیس پنتاگون به طور غیر منتظره به بغداد رفت و با مقامات رسمی در بغداد مشکلات مشابه را بحث و بررسی نمود. این سفر چند روز بعد از آن انجام شد که بیستم ژوئیه در پایگاه هوایی بغداد واقع در شمال عراق مراسم تحویل چهار هواپیمای جنگی اف- 16 به نیروی هوایی کشور برگزار شد. قرارداد برای ارسال 36 هواپیمای اینچنینی چند سال پیش امضاء شده بود. اما آمریکایی ها اکنون آنرا اجرا می کنند.

این اواخر در عراق بارها سخنانی از دلسردی و ناامیدی از موثر بودن کمک نظامی از جانب آمریکا شنیده می شود. خالد العبیدی در ماه آوریل سال 2015  خشمگین شد از اینکه کمک های نظامی مشابه به طور مستقیم به کردها و شورشیان سنی ، با دور زدن رهبریت مرکزی کشور انجام می شود. العبیدی بیان داشت که " دولت آمریکا و نظامیان به ما فهماندند که وزیر دفاع عراق باید روند مسلح سازی در کشور را کنترل کند" و تاکید نمود که ارسال اسلحه مستقیما به گروه های نظامی بدون توجه به وزارت جنگ انجام می شود و این امر ممکن است آغاز تقسیم بندی عراق گردد. اگر با چشم بصیرت نگاه کنیم در واقع چنین تقسیم بندی در عراق وجود دارد. در حال حاضر داعش مسلح تا یک سوم سرزمین عراق را کنترل می کند. کردستان ، منطقه خود مختار مشخصی را با حمایت آمریکایی ها دارد. سایر مناطق توسط دولت رسمی در بغداد کنترل می شود که این اواخر روسیه ، ایران و چین از آن پشتیبانی می کنند.

اواسط ژوئیه دولت عراق از آغاز عملیات های گسترده برای آزادی سازی بزرگترین استان یعنی آنبار اطلاع داد ، این استان تقریبا به طور کامل در اشغال داعش است.  اصلی ترین جهات حمله ی ارتش دولتی دو کلان شهر این استان یعنی پایتخت آن رمادی و شهر فلوجه است. جمعه ی گذشته وزیر دفاع کشور خالد العبیدی از اتمام مرحله ی اول عملیات نظامی و آمادگی برای فاز دوم آن اطلاع داد. این عملیات به گفته ی وی شامل حمله به پایتخت استان آنبار است". تا به امروز ارتش درگیری های شدیدی را با افراطیون تنها در حومه این شهر ترتیب داده است. در عین حال مناطق اصلی چون رمادی و فلوجه ، تحت کنترل داعش باقی مانده اند. ضمنا در پنتاگون خوشبین نیستند که ارتش عراق بتواند داعش را شکست دهد و معتقدند که از بین بردن ساختار " خلیفه اسلامی" ده سال طول می کشد. برخی از کارشناسان مستقل سناریوهای به شدت منفی را پیش بینی می کنند از جمله احتمال جنگ آینده با داعش در پایتخت عراق یعنی بغداد.

در روسیه فعلا به طور رسمی ارزیابی و پیش بینی در خصوص عملیات های جنگی در عراق ارائه نمی دهند. اما با توجه به وسعت همکاری نظامی — فن آوری با عراق و حضور کمپین های ما در بازسازی این کشور ، مسکو با خوشبینی به آینده می نگرد. ولادیمیر پوتین ضمن دیدار با نخست وزیر عراق در ماه می بیان داشت که " عراق شریک مطمئن و قدیمی ما در منطقه است. علی رغم همه دشواری ها در اقتصاد جهانی و در منطقه ، ارتباطات ما با موفقیت توسعه و بسط می یابند.  حجم کل تبادل تجاری ممکن است آنقدر هم زیاد نباشد اما در هر صورت طی دو سال اخیر ده برابر رشد داشته است. ما پروژه های کلانی را اجرا می کنیم ، شرکت های ما در این کشور کار می کنند. سخن از سرمایه گذاری های میلیاردی درعراق است. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала