گزارش و تحلیل

سفر رئیس جمهور ترکیه به چین برای جلب حمایت

© AP Photo / Burhan Ozbiliciسفر رئیس جمهور ترکیه به چین برای جلب حمایت
سفر رئیس جمهور ترکیه به چین برای جلب حمایت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از بیست و هشتم تا سی ام ژوئیه به چین سفر خواهد کرد.

آنکارا به حمایت پکن برای مبارزه علیه داعش نیازمند است.

کارشناسان نظامی معتقدند که جنگ با داعش ممکن است تا ده سال طول بکشد. یک مشکل بزرگ دیگر اردوغان ،  اعمال مخالفینی است که سیاست مبارزه ی وی با داعش را قبول نداشته و از آن حمایت نمی کنند.

اردوغان می داند که بدون حمایت جدی مسکو، پکن  و غرب از اعمال احتمالی آینده اش ، به دشواری از این بحران  خارج خواهد شد. استانیسلاو تاراسوف می گوید:

رجب طیب اردوغان ، رئیس جمهور ترکیه درجریان سفر به پکن سعی می کند حمایت و پشتیبانی از اعمال خود را در مبارزه علیه داعش و برای حفظ ثبات سیاست داخلی در کشور بدست آورد. برای چین و روسیه هم،  داعش،  تهدید تروریسم اسلامی است.

ضمنا چین پیشنهاد آمریکا را برای ورود به ائتلاف علیه داعش نپذیرفت. این کشور از حمایت آن نیز فاصله می گیرد. شی جین پینگ به چه شکلی ، اعمال اردوغان را برای دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی ترکیه یهنی مهمترین مسئله ی این سفر ،مشخص می کند.

مسئله ی دیگر  ، نفوذ تظاهرات های ضد چینی اخیر و خراب کردن مغازه ها و رستوران های چینی در ترکیه توسط اویغورهای محلی است. وزارت امور خارجه چین تا به امروز به چینی ها پیشنهاد نکرده است که به این کشور نروند. این اوضاع در پکن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. پیش بینی پروفسوردانشگاه ارتباطات بین الملل چین سو خااو این است:

تظاهرات های ضدچینی در ترکیه ، ناشی از اعمال افراد مشخصی است. ترکیه و اویغورها ، ریشه های قومیتی مشترکی دارند. در عین حال در نتیجه ی نفوذ فاکتورهای تاریخی ، فرهنگی و منطقه ای ، تناقض های مشخص ترکیه و چینی در سطح بین قومیتی بروز کرده است. در عین حال اگر از دول بگوییم ، بین چین و ترکیه ارتباطات تنگاتنگی جریان دارد. آنها مواضع مشترکی در بسیاری از مسائل دارند. دو کشور ما منافع اقتصادی مشترک فراوانی دارند. این مشکل تظاهراتهای ضد چینی تاثیر جدی بر ارتباطات بین دولتی چین و ترکیه ندارد.

در حال حاضر اسلام گراها ، جنبش اسلامی ترکمنستان شرقی با نیروهای مشخصی در داخل ترکیه مرتبطند. اقدامات گسترده ای که چین برای مبارزه با تروریست های جنبش اسلامی ترکمنستان شرقی به کار می گیرد نارضایتی محافل مذهبی مشخصی در ترکیه را به همراه داشته است. اما من امیدوارم که طرفین ترکیه و چین برپایه تماس هایشان به ویژه در سطح روسای دول به تفاهم متقابل دست یافته و راهی برای حل این مشکلات بیابند. من فکر می کنم که سفر رئیس جمهور ترکیه به چین به تقویت ارتباطات بین کشورهای ما کمک می کند ، آن مشکلاتی را که در نتیجه اعمال محافل مشخص ترکی بروز کرده است را حل و فصل خواهد کرد.

فروش موشک چینی به دفاع ضد موشکی ترکیه ، یک مسئله ی دیگر مذاکرات در پکن است. طرفین در خصوص این معاهده توافق می کنند. استالیسلاو تاراسوف می گوید که مسئله فقط به خود موشک ها مربوط نیست ، معاهده به ترکیه اجازه می دهد که زمینه ای برای همکاری اقتصادی جدی با چین داشته و از ناتو فاصله بگیرد.

ضمنا تصادفی نیست که اخیرا ترکیه به فعالیت های سازمان همکاری شانگهای علاقه و توجه نشان می دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала