روسیه و اسکاندیناوی

© Fotolia / Hanphosiriمنظره استکهلم در سوئد
منظره استکهلم در سوئد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سوئد حاضر است بهرشکل ممکن روغن بر آتش ضد روسی بریزد.

کشورهای اسکاندیناوی  سعی می کنند در یک اردوگاه با کشورهای اروپایی و آمریکا  باشند و  حتی سعی می کنند  از فشار تحریمی بر روسیه در حرف و عمل  حمایت کنند.  از یک سو این امر  با خاطره تاریخی در ارتباط است و از سوی دیگر با  تمایل به پذیرفته شدن  در  بروکسل و واشنگتن.  اما هستند کسانی که  حاضرند  مواضع خود را پیش ببرند  و در  اینگونه بازی ها  که به اقتصاد کشور ضرر می رساند شرکت نمی کنند.

سیاست سوئد نشاندهنده آن است که حاضر است بهرشکل ممکن روغن بر آتش  ضد روسی بریزد. در آنجا دوست دارند مردم ساده را با جنگ خبری  بترسانند که گویا روسیه در سراسر جهان به آن دامن زده است. چنین برخوردی  کاملا  با  روحیات عموم اروپایی مطابقت دارد  اما  در آن  مسائل لاینحل در رابطه با روسیه  جایی خاصی دارد. خاطره تاریخی نیز در اینجا نقش بازی می کند.

دمیتری  سالونیکوف  رئیس انستیتوی  رشد معاصر دولتی در این خصوص گفت: سوئد بطور سنتی روسیه را یکی از  دشمنان اصلی خارجی  خود می داند. هر کس به سوئد سفر کرده است  با « دلتنگی  « سوئد کبیر» آشنا شده است  که دو سوم آن کشور را  امپراطوری روسیه صاحب شد.  انهادائما از این موضوع صحبت می کنند و  آن را به معرض نمایش می گذارند.  یادبودهای زیادی در این موضوع دراستکهلم برپا شده اند.  خاطره اینکه روسیه — یعنی خطر از  شرق  برای سوئد —  در بین سوئدی ها زنده است.   از اینجاست که برخورد آنها به روسیه و  تمام رویدادهای پیرامون روسیه ناشی می شود.  در درگیری اوکراین، آنها  از اوکراین دفاع می کنند و  دوستی سردار « مازِپا» با پادشاه  کارل دوازدهم  و نزدیکی  گل های روی پرچم آنها  و خیلی چیزهای دیگر را به یاد دارند.

فنلاند بشکل دیگری به روسیه می نگرد. بعضی از سیاستمداران از گفتن اینکه باید  مناسبات خوبی با روسیه برقرار کرد خسته نمی شوند.  چنین گفته هایی در بین کسانی که خواهان پیوستن به « گروه فشار» هستند  ایجادنارضایتی کرده است.  در کشور حتی عبارت «  فنلاندی سازی»  ظاهر شده است — وفاداری زیاده از حد فنلاند به  روسیه  را چنین می نامند.  گروه سوم از تحریم ها حمایت می کند اما  دائما  متذکر می شود که از  تأثیر  ضد تحریم ها بر  تولید و  صنعت  مواد غذایی  فنلاند ناراضی است.  یعنی اتحادیه اروپا باید  ضررهای فنلاند را جبران کند زیرا اوضاع نگران کننده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала