تدابیر ترکیه برای جلوگیری از ورود هرگونه شبه نظامی به خاک این کشور

© AFP 2023 / DIMITAR DILKOFFتدابیر ترکیه برای جلوگیری از ورود هرگونه شبه نظامی به خاک این کشور
تدابیر ترکیه برای جلوگیری از ورود هرگونه شبه نظامی به خاک این کشور - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه درروزهای اخیر با واقعیات جدیدی روبرو شده است. این کشورطی سال های گذشته نقش محول شده از سوی غرب به عنوان کشور ترانزیتی برای ورود نیروهای ضد دولتی به سوریه را ایفا می کرد و در نتیجه کسانی که با برچسب معارضان سوری وارد سوریه شده بودند، نیرومند ترین سازمان تروریستی در جهان را ایجاد کردند.

با گذشت زمان، سر در آوردن از اینکه کدامیک از داوطلبان وارده، معارض و کدامیک از آنها، تروریست هستند، برای مقامات ترکیه هر چه دشوارتر می شد. در حال حاضر پدیده ای دارد رخ می دهد که کارشناسان محلی آنرا "پاکستانی شدن" اوضاع می نامند. منظور آن است که کشور ترانزیتی با ارائه خدمات ترابری، لوژستیکی و غیره به شبه نظامیان، با چنان وضعی روبرو می شود که برای خودش نیز خطرناک می شود. مبهم بودن اوضاع سیاسی در داخل کشور در رابطه با عدم توفیق در تشکیل دولت طی یک ماه و نیم گذشته است، شرایط را وخیم تر می سازد.
نیروهای امنیتی تلاش می کنند تدابیر پیشگیرانه ای را اتخاذ کنند اما شمار خارجیان وارده به این کشور در رابطه با اوضاع سوریه، از چند میلیون نفر تجاوز کرده و این امر کشف تروریست های بالقوه را بسیار دشوار می سازد.


ترکیه پس از عملیات تروریستی در شهر سوروچ و رخ دادن حادثه مرزی اخیر، "مصونیت" در برابر کسانی را که سابقا این کشور را پشت جبهه و پناهگاه مطمئن خود می دانستند، بطور کامل از دست داده است. فراخوان ها به همکاری با دمشق و آغاز مبارزه با تمام سازمان های تروریستی مستقر در سوریه هر چه بیشتر و بیشتر در داخل ترکیه شنیده می شود. جالب توجه اینست که اکثریت چنین فراخوان هایی از طرف فرماندهان بازنشسته و سابق ارتش ترکیه مطرح می شود.


دولت ترکیه اعلام کرده که تمام تدابیر لازم را برای جلوگیری از ورود هرگونه شبه نظامی بالقوه به خاک این کشور اتخاذ خواهد کرد. اما پس از چند سال ترانزیت هدفمند که مخارج و سازماندهی آنرا کشور های غربی و شیخ نشین های خلیج فارس بر عهده داشتند، خارج شدن از بازی به این سادگی نخواهد بود.

بازداشت بیش از 250 نفر عضو گروه های تروریستی در ترکیه - اسپوتنیک ایران
بازداشت بیش از 250 نفر عضو گروه های تروریستی در ترکیه
واضح است که نبودن سیاست روشن در رابطه با حل و فصل بحران سوریه نه در ترکیه و نه در کشور های متحد آنکارا که در اکثریت موارد اهداف بسیار گوناگونی را دنبال می کنند، برداشتن هرگونه گام موثر را بسیار دشوار می سازد. در شرایط تعمیق بحران در کشور همجوار، ادامه ورود آوارگان و شبه نظامیان، افراط گرایی همچنین در اقشار مختلف جامعه ترکیه مشاهده می شود و از جمله هواداران داعش و دیگر رادیکال ها هر چه بیشتر می گردند. اجرای عملیات گسترده پلیسی در سراسر ترکیه درروز های 23 و 24 ژوئیه با شرکت حدود 7000 مامور پلیس که در نتیجه آن بیش از 200 تبعه ترکیه و حدود 50 شهروند کشورهای خارجی بازداشت شده اند، حاکی از این واقعیت است.


کارشناسان در ترکیه هرچه بیشتر به این عقیده متمایل می شوند که مساله سوریه و معضل داعش دارد از حالت مشکل منطقه ای برای آنکارا خارج شده و مشکل داخلی این کشور می گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала