گزارش و تحلیل

رد توافق هسته ای توسط کنگره به نفع ایران است

© Fotolia / Vichie81Здание Капитолия в Вашингтоне
Здание Капитолия в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هر کس برنامه استیضاح جان کری و همراهانش در جلسه کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا را مشاهده کرده باشد می تواند به شما بگوید که یا برخی از اعضای این کمیته از دنیا واقعی دور هستند و یا اینکه لابی های اسرائیل و پول های عربستان سعودی آنها را بر آن داشته که بر علیه منافع ملی کشور خود سخن بگویند.

گو اینکه این جلسه اسما جلسه استماع بود اما به تنها چیزی که شباهت نداشت استماع بود. برخی از این نمایندگان تلاش داشتند جان کری و همراهانش را استیضاح کنند و به همین دلیل بنده تصور دارم نام جلسه استیضاح برای آن مناسب تر می باشد.

آقای جان کری مطالبی را بیان کرد که مشخص می کند دولت ایالات متحده واقعیت های زیادی را در مورد ایران به دست آورده و حضور آن در مذاکرات و تن دادن به توافق با ایران از روی استیصال بود چون می داند تنها راه باقی مانده جنگ است و نه ایالات متحده در شرایط جنگی قرار دارد و نه مردم ایالات متحده پذیرای یک جنگ و ماجرا جویی جدید در منطقه خاورمیانه می باشند. جنگی که هیچ سودی برای ایالات متحده ندارد و فقط ماجراجویان ایالات متحده — کارتل های فروش سلاح — اسرائیل و عربستان سعودی امید به سود آن دارند اما در نهایت ممکن است به نابودی کل منطقه خاورمیانه و از جمله اسرائیل و عربستان سعودی بیانجامد. در حالی که به قول آقای جان کری همسایگان ایران بیش از 130 ملیارد دلار در سال هزینه خرید تسلیحات می کنند و بخش زیادی از این تسلیحات در اختیار گروه های تروریستی همچون داعش و القاعده و الشباب و… که خطر اصلی برای اوروپا و ایالات متحده به حساب می آیند، نمایندگان کنگره آمریکا به دلیل شستشوی مغزی ای که توسط رسانه های وابسته به دشمنان ایران قرار گرفته اند ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کنند. آنها حتی به خود زحمت نمی دهند که مقداری فکر کنند که حزب الله لبنان — یا دولت بشار اسد — یا حوثی های یمن با دولت عراق و یا مقاومت فلسطین برای چی می جنگند. این نمایندگان هنوز به این درک نرسیده اند که همه اینها بر علیه تروریسم و حامیان تروریسم جهانی می جنگند. بعید می دانم نمایندگان کمیته سیاست خارجی ایالات متحده ندانند بزرگترین همپیمانان آنها در منطقه خاورمیانه پشتیبانان تروریست ها هستند و دخالت ایالات متحده در این منطقه خود مسبب اصلی بوجود آمدن این تشکل های تروریستی است. جای تاسف دارد که نمایندگان کنگره آمریکا حتی حاضر نیستند ماجرای 11 سپتامر را تحلیل کنند، ماجرایی که در آن 15 نفر از 19 تروریستی که به ایالات متحده حمله کردند از اتباع عربستان سعودی بودند. جالب تر اینکه چهار نفر دیگر هم اتباع کشورهای همپیمان ایالات متحده بودند و اسامه بن لادن عربستانی، نزدیک به خاندان سعودی و آموزش دیده در آمریکا هدایت این عملیات را عهده دار می شد. یکی از نمایندگان کنگره آمریکا با چشمان اشک آلود وتاسف در مورد سربازانی صحبت می کرد که یک دست و یا یک پا و یا دست و پای خود را در بمب گذاری بر علیه سربازان آمریکایی در عراق و یا افغانستان از دست داده اند. من هم واقعا تاسف می خورم این جوانان برومند آمریکایی که باید برای دفاع از مملکت خود مواجه چنین مسایلی شوند به دلیل تصیمات اشتباه برخی سیاست مداران که وجدان خود را به کشورهای دیگر یا لابی ها و کارتل ها فروخته اند دچار چنین ماجراهایی می شوند. وی یک بار از خود سوال نکرد که اصلا سربازان آمریکایی آنجا چه کار می کردند؟ این بمب گذاری ها توسط گروه هایی که ساخته و پرداخته خود ایالات متحده هستند و توسط همپیمانان ایالات متحده حمایت می شوند انجام شد؟ یعنی نماینده کنگره آمریکا که عضو کمیته سیاست خارجی این کشور است هنوز نمی داند القاعده و داعش ساخته و پرداخته ایالات متحده هستند! این نماینده به خود زحمت نمی دهد فکر کند چندصد هزار بی گناه در سرتاسر جهان توسط نیروهای ایالات متحده مثله شده اند و هنوز هم می شوند. آیا توقع دارد که وقتی سربازان ایالات متحده سرزمینی را اشغال می کنند و مردمان آن کشور را به فجیع ترین شکل ها می کشند مردم با شیرینی و حلوا به پیشوازشان بیایند.

تلاش بیش از چهارساعته کری برای قانع کردن سناتورها  به ثمربخشی توافق با ایران - اسپوتنیک ایران
تلاش بیش از چهار ساعته کری برای قانع کردن سناتورها به ثمربخشی توافق با ایران
آیا توقع دارد وقتی ایالات متحده انواع و اقسام سلاح های کشتار جمعی و ممنوعه را در اختیار عربستان سعودی و اسرائیل قرار می دهد تا مردمان مظلوم فلسطین و یمن را با آن کشتار کنند مردم این کشورها با عشق و علاقه به ایالات متحده محبت ورزند. آیا توقع دارد وقتی ایالات متحده بر سرکوب مردم بحرین توسط شریک آنها در منطقه چشم پوشی می کند و یا اینکه بودجه، نیرو، سلاح ، تسلیحات و مهمات تروریست های داعش از طریق یاران منطقه ای آنها یعنی ترکیه و اردن تامین می گردد مردم عراق و سوریه شکلک های محبت آمیز برای آمریکایی ها بکشند. کدام کشور مسئول اصلی شرایط موجود در منطقه خاور میانه و لیبی و مصر و تونس و الجزایر و آفریقای مرکزی است؟  به هر حال جنگ جنگ است و در آن حلوا خیرات نمی کنند و ایران هم در این شرایط نابسامان تلاش می کند از خود محافظت نماید. مشخص است تاثیر فیلم های هالیوودی بر برخی نمایندگان کنگره ایالات متحده واقعا خیلی زیاد بوده. گزارش های زیادی وجود دارد که همین یاران ایالات متحده (که این نمایندگان از آنها حمایت می کنند) در منطقه تروریست ها را بر آن داشتند که به شهروندان وسربازان آمریکایی حمله کنند و آنها را بکشند تا آمریکا را درگیر کنند و خود راحت کنار بنشینند.

آقای اوباما و جان کری به وضوح چندین بار به این مساله اشاره کردند که حمله به ایران مثل حمله به افغانستان و یا عراق نیست. در صورت حمله به ایران قطعا تعداد سربازان آمریکایی که بدون دست و پا به ایالات متحده بر می گردند، البته اگر زنده برگردند، به مراتب بیشتر خواهد بود. آیا آنوقت این نماینده کنگره آمادگی دارد جوابگوی مردم ایالات متحده باشد؟ من شخصا فکر می کنم آقای اوباما بهترین تصمیم را برای کشور خود گرفت. تصمیم بر حل مسالمت آمیز مناقشه با ایران. نمایندگان کنگره آمریکا هم باید بیشتر سعی کنند واقعیت ها را بپذیرند و تحت تاثیر فیلم ها و رسانه ها و لابی های اسرائیلی قرار نگیرند. با شرایط بوجود آمده و توافق به امضاء رسیده در صورتی که کنگره امریکا توافق را رد کند و بر مقابله با ایران اصرار ورزد این ایران نخواهد بود که ضرر می کند بلکه ایالات متحده است که ضرر می کند چون ایران امروزه در مجامع بین المللی نشان داده که آمادگی دارد با گفتگو همه اختلافات خود با دیگران را حل کند و جامعه جهانی به اجماع در شورای امنیت بر نیات ایران مهر تایید زده. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به نمایندگی از این کشور در مجامع بین المللی و حتی در مقاله ای در نشریه آمریکایی نیویورک تایمز اعلام کرد که ایران آماده همکاری با کشورهای منطقه و جهان،  برای حل مشکلات منطقه و مقابله با تروریسم هست و می باشد. (خوب به جمله آقای ظریف توجه داشته باشید "کشورهای منطقه و جهان". وی سیاست مداری کهنه کار است و کلمات خود را با دقت گلچین می کند قطعا این جمله را بیان کرده تا این تداعی بوجود نیاید که مثلا ایرانی ها با آمریکایی ها توافقات جداگانه ای برای مسایل منطقه ای داشته اند چون اگر چنین بود به صراحت می توانست بگوید ایران آمادگی دارد با ایالات متحده همکاری کند، جمله ای که قطعا آمریکایی ها خیلی دوست داشتند بشنوند). رئیس جمهوری ایران در اولین نطق خود در سازمان ملل از جامعه جهانی خواست که در مقابل خشونت و افراطی گری دست به کار شود.

البته جان کری در همین جلسه چندین بار به زبان بی زبانی گوشزد کرد که رد این توافق به انزوای ایالات متحده می انجامد و نه ایران. در واقع در صورتی که این توافق توسط کنگره به صورتی رد شود که رئیس جمهوری ایالات متحده نتواند آن را وتو کند فضای جهانی حتی یاران اوروپایی ایالات متحده دیگر حرفی برای گفتن نخواهند داشت. تحریم ها بر علیه ایران شکسته خواهد شد و ایران برنامه هسته ای خود را به شکل و شمایل فعلی ادامه خواهد داد. یعنی می توان گفت ایده آل ترین وضعیت برای ایران خواهد بود.

با این شرایط می توان گفت به نفع ایران باشد که کنگره ایالات متحده با رای بالا توافق را رد کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала