پروژه جدید آموزشی

© Sputnik / Andrei Steninروسیه در روند مهاجرت
روسیه در روند مهاجرت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرمایه پروژه به حساب بودجه تاجیکستان تأمین خواهد شد.

 تاجیکستان با کمک روسیه پروژه جدید آموزشی  را پیاده می کند  که هدف آن  آموزش  متخصصان فنی است.  این برنامه برای  شهروندان تاجیک که مایل به کار در  فدراسیون روسیه باشند  پیاده می شود. مطابق با  ایده طراحان، این برنامه به شهروندان تاجیک کمک خواهد کرد  براحتی وارد بازار کار روسیه شوند.

عالم فصح الدینوف ، خبرنگار « سپوتین:» در این باره گزارش داد.

این پروژه گشایش آموزشگاه ها در تمام شهرها  و مناطق تاجیکستان را در نظر می گیرد.  برنامه آموزشی بیش از  50 هزار نفر را شامل خواهد شد.  مهاجران بالقوه برای کار در روسیه باید  زبان روسی،  تاریخ روسیه  و موازین حقوقی را بیاموزند.  130   معلم  محلی  این درس ها را تدریس خواهند کرد که  استادان روسی  بنوبه خود آنها را آموزش خواهند داد.  اجرای این طرح در این هفته آغاز می شود.

نورالدین  سعیدوف  وزیر آموزش تاجیکستان در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» گفت: ما از  متخصصان  زبان روسی وتاریخ روسیه  و  اصول حقوقی و دولتمداری فدراسیون روسیه دعوت به همکاری می کنیم.  شعباتی در 68  مرکز منطقه ای گشایش یافته اند. آنها باید 130  استادکار را آموزش بدهند که در آینده  مهاجران متخصص  خواهند شد.

سرمایه این پروژه بطور کامل  به حساب  بودجه تاجیکستان تأمین خواهد شد.  در دوشنبه قصد دارند  مهاجرت های  کاری بی نظم را به نفع  انتخاب سازمان یافته مهاجران  کاری کاهش بدهند. مهاجران کاری باید زبان روسی  بلد باشند و بر طبق دعوتنامه کار راهی  شهرهای روسیه  شوند.  بدین ترتیب کارفرما می تواند  امنیت مهاجران کاری را  تأمین کند.

طالب جان  شریپوف  معاون اول  رئیس سرویس مهاجرت  وزارت کار  تاجیکستان در این خصوص  گفت: انتخاب شهروندان در تاجیکستان  مطابق با  درخواست های  کارفرمای روسیه انجام خواهد شد. انتخاب آنها  از  طریق نهادهای کسب و کار  انجام خواهد شد که دارای مجوز  سرویس مهاجرت  برای اعزام مهاجران کاری به خارج از کشور هستند.  تمام مراحل  سفر مهاجر کاری، کار  او در آن کشور و بازگشت به  وطن تحت کنترل  این نهاد انجام خواهد شد.

به عقیده طراحان این برنامه،  پروژه آموزشی جدید  تشویقی برای  مهاجرت کاری خواهد بود که نقش مهمی در زندگی تاجیکستان بازی می کند.  اکنون یک میلیون نفر از جمعیت 8 میلیونی تاجیکستان  در روسیه در حال کارهستند.  یک نفر از هر سه نفر  شهروند مستعد به کار تاجیکستان در بازار کار روسیه   مشغول است.  درآمد آنها  باعث تأمین ثبات  اجتماعی و رشد اقتصاد تاجیکستان می شود.  طی 10 سال اخیر مطابق با  ارزیابی  اقتصاددانان دوشنبه  مهاجران کاری  تاجیکستان بیش از  20 میلیارد  دلار از روسیه وارد تاجیکستان کردند.  این میزان چند بار بیش از  حجم کل بودجه تاجیکستان  طی دهه اخیر بوده است. در تاجیکستان به  رقابت بر سر بازار روسیه توجه می کنند و  سعی  می شود آن بخش بازار  روسیه که تاجیک ها توانستند  برای خود   حفظ کنند ازدست نرود.  به ارزیابی  کارشناسان  بانک توسعه  اورآسیا ،  برچیدن  برنامه مهاجرت کاری، باعث افزایش سطح فقر  در  تاجیکستان  به میزان 54 درصد خواهد شد  که به معنای افت درآمد تقریبا 5 میلیون  نفر به سطح فقر خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала