گزارش و تحلیل

کره شمالی می خواهد مثل هند باشد نه ایران

© AP Photo / Lee Jin-manکره شمالی می خواهد مثل هند باشد نه ایران
کره شمالی می خواهد مثل هند باشد نه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کره شمالی علاقه ای ندارد که مانند ایران مذاکرات با آمریکا را در خصوص رد تسلیحات هسته ای آغاز کند.

 وزارت امور خارجه کره شمالی پس از آنکه مذاکرات چند ماهه مربوط به مشکل هسته ای ایران با تصویب طرح اقدام مشترک همه جانبه به پایان رسید این مطلب را اعلام نمود.  اجرای آن لغو کلی تمامی تحریم های مالی و اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل متحد ، آمریکا و اتحادیه اروپا از ایران را به همراه دارد.

پیونگ یانگ همچنین به لغو تحریم های بین المللی علاقه مند است اما معتقد است که منطقی نیست که اوضاع کره شمالی را با توافق های مربوط به برنامه ی هسته ای ایران مقایسه کرد: کره شمالی قدرت هسته ای است و قصد دارد این مسئله را همانند هر کشور هسته ای دیگر حل کند. پیونگ یانگ خاطر نشان می کند که هیچ کس از قدرت های هسته ای ثبت نشده چون هند ، اسرائیل و پاکستان ، توقف برنامه ی هسته ایشان و یا خلع سلاح هسته ای را نمی خواهد. به عقیده ی رئیس مرکز تحقیقات کره دانشکده ی خاور دور آکادمی علوم روسیه الکساندر ژبین ، کره شمالی خود را در ردیف این کشورها قرار می دهد:

کره شمالی سه آزمایش هسته ای انجام داده و خود را قدرت هسته ای معرفی کرده است. بدین ترتیب این کشور آماده است که تمامی وظایف را در ارتباط با این عنوان انجام داده و این را در قانون اساسی خود منعقد کند. در واقع کره شمالی خود را در زمره قدرت های هسته ای غیر رسمی می داند و در این ارتباط نمونه ی هند را دنبال می کند. مسئله این است که معاهده ی هسته ای آمریکا با هند در سال 2006 ، نقض تمامی قوانین و استانداردهای منع گسترش تسلیحات هسته ای صورت گرفت که در آن دوره وجود داشتند. و کره شمالی از این ماجرا استفاده کرد. آنها معتقدند که برنامه ی هسته ای نظامی آنها باید مصون بوده و  مانند موضوع هند مورد بحث و بررسی قرار نگیرد. جامعه ی بین الملل همانند سابق اصرار دارد که شبه جزیره کره باید غیر هسته ای شود. برای همین آمریکا و متحدینش از این موضوع صرفنظر می کنند که به کره شمالی طرح حل و فصل مشکل  و گام های مناسب همانند پیشنهادات به ایران برای حل و فصل مشکل هسته ایشان را پیشنهاد دهند. در آن طرح دقیقا نوشته شده بود که غرب چه خواهد کرد در صورتی که ایران به جامعه بین الملل اطمینان دهد که برنامه ی هسته ای اش جنبه ی صلح آمیز دارد.  آمریکا هیچ چیز مشابهی  را در ارتباط با کره شمالی پیشنهاد نکرده است.

پیونگ یانگ فکر می کند که این کشور ، قربانی سیاست خصمانه ی آمریکا ، شامل مانورهای نظامی گسترده و مشترک با کره ی جنوبی و حتی تهدیدات آشکار استفاده از سلاح هسته ای علیه کره شمالی است. در این شرایط پیونگ یانگ قصد ندارد بدون هیچ گونه تضمینی از برنامه ی هسته ای خود امتناع کند برای آنکه آنرا ابزار دفاع از تمامیت ارضی خود می داند. واشنگتن وعده های مبهم زیادی می دهد ، الکساندر ژبین می گوید:

پیونگ یانگ از بیانیه رئیس جمهور اوباما در ژانویه امسال بسیار عصابی شد در این بیانیه آمده بود که کره شمالی آینده ای ندارد. در کره شمالی این بیانیه  را نقض بیانیه ی مشترک در سپتامبر سال 2005 می دانند جایی که طرفین قول دادند به تمامیت ارضی یکدیگر احترام بگذارند. ضمنا قبل از پیشنهاد کردن به کره شمالی برای رفتن در مسیری که ایران برای حل برنامه ی هسته ای خود طی کرده است ،  باید نقشه ی راه ها تعیین شود. مفهوم است که این مسیری به شدت دشوار و طولانیست ، از آنجا که علی رغم توافق بدست آمده با ایران تمامی تحریم ها لغو نشده اند. و برنامه ریزی می شود که آنها طی مدت زمان طولانی در ارتباط با اینکه ایران چطور مسئولیت های خود را اجرا می کند لغو می شوند. در مورد کره ی شمالی اوضاع پیچیده تر است ، از آنجا که پیونگ یانگ واقعا نگران عملیات های خصمانه ی آمریکاست. از جمله فعالیتهای نظامی آنها در مرزهای کره شمالی. اکنون درست است که بگوییم ، چطور می توان نظارت بر قوانینی را فهمید که قدرت های هسته ای غیر ثبت شده اعمال می دارند. در واقع آزمایشات تسلیحات هسته ای انجام نمی شود ، فن آوری صادر نمی شود ، آنرا به کشور سوم نمی فروشند.از جمله به موسسه ای غیر دولتی و یا گروهکی نمی دهند. فن آوری های موشکی تولید نمی شود و موشک های بالستیکی قاره پیما آزمایش نمی شوند.

زمان برای تصمیم مصالحه آمیز مشکل هسته ای کره شمالی وجود دارد. الکساندر ژبین می گوید:

آمریکایی ها خودشان در مقالات رسمی خود از جمله در گزارش های پنتاگون منتشر شده از سال 2012 در خصوص پتانسیل کره شمالی می دانند که کره شمالی تا به امروز حتی یک آزمایش موفقیت آمیز موشک های بالستیک بین قاره ای انجام نداده است. پرتاب ماهواره برای آزمایش موشک بالستیک ممکن نیست. بنابراین تهدید کره شمالی برای آمریکا واقعیست ، و به زمان نسبتا طولانی نیازمند است. اما باید تمایل سیاسی باشد از جمله در رهبریت کره شمالی. امیدوارم که تلاش های بین المللی برای حل مشکل هسته ای کره شمالی ادامه یابد. و روسیه در اینجا یک از نقش های مهم را ایفا می کند. این کشور بارها به ادامه مذاکرات گروه 5+1 ، پرداختن به مسائل بسیار دشوار را پیشنهاد کرده است. از جمله وقتی کره شمالی مذاکرات را پس از بلوک حساب هایش در بانک " اف ایش" هنگ کنگ توسط آمریکایی ها لغو کرد. روسیه گروهی را برای ایجاد مکانیزم صلح و امنیت در این منطقه سرپرستی می کند.و از سرگیری مذاکرات گروه 5+1 ممکن است با کار این گروه ممکن است از آنجا که سخن در خصوص مشکل گسترده تریست. مشکل امنیت دول این منطقه و حق آنها برای توسعه ی تمامیت ارضیشان. توسعه اقتصاد آنها جایی که کره شمالی خود را در این قوانین و در ارتباط با تحریم ها در خفقان می بیند. حل مشکل هسته ای در این مفهوم کاملا منطقی است.

استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی و پرتاب ماهواره برای استفاده صلح آمیز از فضای هوافضایی همچنین ممکن است در نقشه راه برای کره شمالی ذکر شود. نباید از کشوربازگشت به توافق مربوط به عدم گسترش تسلیحات هسته ای و منع حق ش برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را خواست برای آنکه در این قرارداد دقیقا وظایف قدرت های هسته ای ذکر شده است که با کشورهای غیر هسته ای در استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی همکاری کنند. این امر به پرتاب ماهواره هم مربوط است.

ایجاد طرح دقیق برای لغو تحریم به کره شمالی کمک می کند که گام هایی را در جهت خلع سلاح هسته ای  شبه جزیره کره و از بین بردن نگرانی اعضای گروه5+1 در ارتباط با پتانسیل هسته ای موشکی این کشور برداشت.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала