گزارش و تحلیل

مانورهای ناتو در شرق

© AFP 2023 / Genya Savilovمانورهای ناتو در شرق
مانورهای ناتو در شرق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از بیستم تا سی و یکم ژوئیه در پایگاه یاوروف واقع در استان لووف اوکراین ، رزمایش نظامی Saber Guardian / Rapid Trident -2015 با حضور تقریبی 2 هزار نظامی از 18 کشور انجام می شود.

 در این مانورها شش کشور عضو ناتو یعنی آمریکا ، بریتانیا ، لهستان ،  بلغارستان ، رومانی و  لیتوانی حضور دارند. تقریبا 800 نظامی از اوکراین نیز در آن شرکت می کنند.

الکساندر خرولنکو ، تحلیل گر خبرگزاری " راسیا سگودنیا" می نویسد ، بدین ترتیب اوکراین عملا برای ورود به ساختار ناتو تلاش می کند ، وظایف کاربردی را انجام داده و به مدافع منافع صاحب خارجیش تبدیل می شود.  قابل ذکر است که سناریوی مانور به حوادث در شرق اوکراین نزدیک شده است. روشن است که کشورهای ناتو از روش های نظامی حل و فصل مشکلات دانباس حمایت کرده و اوکراین را به سمت جنگ میهنی چندین ساله سوق می دهند.

ضمنا ، مانورهای مشترک کنونی در اوکراین اولین نیستند. در ماه می در همین محل واقع در استان لووف رزمایش ستاد فرماندهی آمریکا و اوکراین با نام Fearless Guardian — 2015. برگزار شد. نمایندگان فرماندهی اوکراین در آن زمان بیان داشتند که درپایگاه یاوروف " جبهه مبارزه برای اوکراین" تشکیل می شود. در واقع برای اولین بار روسیه را دشمن بالقوه نامیدند. پیشتر هم در سال های 2006 تا 2014 در اوکراین هشت مانور بین المللی در چهارچوب برنامه ناتو " شراکت برای صلح " برگزار شد. ارتباطات و همکاری ها در دریا هم توسعه یافت. در سال های 1997 تا 2014 اوکراین به طور مشترک با کشورهای ناتو 12 مانور نظامی دریایی با نام Sea Breeze در سواحل دریای سیاه ترتیب داد. دوازدهم ژوئیه امسال رزمایش مشترک ناتو در دریای سیاه با شرکت گروهک های  چند ملیتی شامل 23 کشتی جنگی خاتمه یافت. برنامه ریزی می شود که در پاییز در دریای سیاه رزمایش های مشترک گسترده ی اتحادیه انجام شود.

آغاز رزمایش با شرکت 18 کشور عضو ناتو در حومه شهر لووف اوکراین - اسپوتنیک ایران
رزمایش با شرکت 18 کشور عضو ناتو در حومه شهر لووف اوکراین
 بازی های نظامی ناتو حتی به اوکراین و دریای سیاه ختم نمی شود. در ماه ژوئن سال 2015 چند مانور ناتو در کشورهای حوزه بالتیک انجام شد و در لتونی و استونی گردان های ویژه ی ناتو باقی ماندند. بدیهی است  " برای دفاع از تهاجم ازطرف شرق". همزمان با مانورها در اوکراین ، رزمایش های Agile Spirit با شرکت پنج کشور عضو ناتو در گرجستان انجام می شود. تفلیس رسما روسیه را به نفوذ ، تغییر مرزها و بسیاری از گناهان مرگبار دیگر متهم می کند. با موضوع  " خطر از شرق " حتی فنلاند دوستدار صلح نیز قصد دارد نیروهای عکس العمل سریع را در مرزهایش با روسیه مستقر کند.

الکساندر خرولنکو، تحلیل گر خبرگزاری " راسیا سگودنیا" می نویسد: در زنجیره ی این حوادث تلاش آمریکا و ناتو برای ایجاد درگیری در مرزهای جنوبی و غربی روسیه از دریای بالتیک تا دریای سیاه دیده می شود. بدیهی است که برای آمریکا و ناتو دفاع اروپا از " تهدیدات از جانب شرق"  همانند ثبات اوضاع بین المللی " توسط انقلاب های رنگی" است روش تجدید و احیای نفود خود ، تلاش برای به دست گرفتن ابتکار عمل در مبارزه با سلطه ی جهانی بر منابع کره زمین است.

تحلیل گر خبرگزاری " راسیا سگودنیا " خاتمه می دهد: تاریخ روسیه نمونه های زیادی از نفوذ دشمنانه از خارج را به خود دیده است. اما برای آن کسانی که سعی می کنند با روسیه با زور و قدرت حرف بزنند ، چنین تلاش هایی با شکست مواجه شده است. رادنی مارتین ، کارمند سابق وزارت امور خارجه آمریکا متوجه شد ، وقتی ملل دیگر روسیه را محاصره می کنند این برای آنها نتیجه ی خوبی نداشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала