گزارش و تحلیل

ارتباط ایران و فرانسه با منافع روسیه منافات ندارد

© REUTERS / Francois Guillot/Poolارتباط ایران و فرانسه با منافع روسیه منافات ندارد
ارتباط ایران و فرانسه با منافع روسیه منافات ندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های ایرانی اطلاع دادند : وزیر امور خارجه فرانسه برای اولین بار طی 12 سال اخیر به ایران سفر خواهد کرد.

خود لوران فابیوس در مصاحبه ای با رادیو France Inter بیان داشت، بیست و نهم ژوئیه در یک سفر رسمی به ایران خواهد رفت. به گفته ی وزیر امور خارجه ، وی به دعوت وزیر امور خارجه ایران محمد جواد ظریف به ایران می آید برای آنکه اکنون برای این سفر تمامی شرایط مهیا است. در جریان سفر لوران فابیوس دیدار با رئیس جمهور ایران حسن روحانی نیز برنامه ریزی شده است. بدیهی است که هدف سفر ، از سر گیری گفتگوی سیاسی است. آقای فابیوس خاطر نشان نمود که به عنوان " فعال سیاسی " به ایران می آید و هیاتی از نمایندگان انجمن های کسب و کار و تجارت فرانسه او را همراهی نخواهند کرد. اما همانطور که این وزیر بیان داشت ، در ماه سپتامبر ، نمایندگان انجمن تجار و بازرگانان فرانسه به ایران سفر خواهند کرد.

پاریس با موضع سخت گیرانه ی خود در مرحله ی نهایی مذاکرات مربوط به برنامه ی هسته ای ایران اکنون خود گامی را برای ملاقات با تهران برمی دارد. چند هفته پیش وزیر امور خارجه فرانسه با پیشنهاد آمریکا در خصوص لغو تحریم های علیه ایران به شدت مخالفت کرد. در آن زمان لوران فابیوس منتقدانه سخنرانی کرد. وی بیان داشت: " فرانسه توافق واقعا مطمئنی می خواهد توافقی که ضمانت کند ایران به انرژی هسته ای دسترسی خواهد داشت نه به بمب اتم. " قابل توجه است که این بیانات در لحظات تعیین کننده ای صورت گرفت ، زمانی که هر بیانیه همانند گوهری ارزشمند بود. بر اساس برخی خبرها ، هیات ایرانی به طور جدی محتاط و مراقب بود. یکبار دیگر حرف های مربوط به بن بست روند مذاکرات شنیده شدند…

اما گروه 5+1 و ایران توافق کردند. اکنون در ارتباطات جمهوری اسلامی و غرب امکانات و فرصت های جدیدی قبل از همه در زمینه تجارت گشوده شده است. محسن مقصودی ، کارشناس مستقل مسائل اقتصادی و فارغ التحصیل دانشگاه نفت و شیمی باکو در جمهوری آذربایجان در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک می گوید:  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала