چین دو نیروگاه اتمی در جنوب ایران می سازد

© REUTERS / Christian Hartmannچین دو نیروگاه اتمی در جنوب ایران می سازد
چین دو نیروگاه اتمی در جنوب ایران می سازد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از تفاهم با چین برای ساخت دو نیروگاه جدید هسته‌ای در سواحل مکران، واقع در جنوب شرقی این کشور (در امتداد خلیج عمان) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری"ایسنا"، صالحی ضمن اعلام این مطلب افزود:" ما در دو — سه سال آینده شاهد خواهیم بود که چهار نیروگاه هسته‌ای همزمان در کشورمان می‌سازیم و حدود 20 هزار مهندس هسته‌ای در آن مشغول به کار می‌شوند. این غیر از متخصصان دیگری است که از خارج از کشور در این عرصه فعالیت خواهند کرد."
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت:" اکنون میزان ذخایر آب سنگین ما بیش از 90 تن است زیرا چندین سال است که کار می‌کند؛ بنابراین ما تقریباً به آستانه آب سنگین مورد نیاز می‌رسیم و از آن پس اگر آب سنگینی تولید می‌شد دیگر نیازی نداشتیم".


صالحی ضمن صحبت درباره ذخایر اورانیوم ایران اظهار داشت:":اکنون هفت — هشت تُن اورانیوم داریم که در چهار تا پنج ماه آینده که باید برجام (برنامه جامع اقدام مشترک یا توافق هسته ای) اجرایی شود تکلیف این میزان اورانیوم باید مشخص شود. یا می‌توان آن را رقیق کرد که خیلی کار غیرمنطقی است و آن را به صلاح نمی‌دانیم یا یک کار دیگر که می‌توانستیم به آنان تحمیل کنیم این بود که آن را بفروشیم".
تهران و گروه"1+5" میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین ، فرانسه و آلمان) در وین به توافق تاریخی درباره حل و فصل مساله هسته ای چندین ساله ایران رسیده و مذاکرات بسیار بغرنج آنها 18 روزه آنها به انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منجر گردید که اجرای آنها باعث لغو کامل تحریم های اقتصادی و مالی شورای امنیت سازمان ملل ، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала