گزارش و تحلیل

عدم رعایت توافق مینسک توسط کیف

© AFP 2023 / Alexander Zobinعدم رعایت توافق مینسک توسط کیف
عدم رعایت توافق مینسک توسط کیف - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کیف بهانه هایی را می جوید تا بندهای توافق مینسک را اجرا نکند.

طی ماه های گذشته تمام چیزهایی که دولت کیف انجام می دهد به هیچ طریقی قطعیت شان را در حل و فصل درگیری درون کشور نشان نمی دهد.

مسکو از فراخواندن طرفین برای اجرای بندهای توافق مینسک خسته نمی شود ، اما ناتو بهتر است که اوکراین را در موضوعات جالب توجه خود نگنجاند.  الکساندر گروشکو، نماینده ی دائم روسیه در ناتو بیان داشت ، اگر " موضوع اوکراین از کنار ناتو رد می شد ، آنوقت شرایط مطلوب تری ایجاد می گردید برای آنکه حل و فصل صلح آمیز را با استفاده از تمامی ابزارهای جستجو کرد که در اروپا وجود دارند و هم ابزارهایی که خروج از بحران را با روش های صلح آمیز تضمین می کنند. امروز در اوضاع اوکراین نقش ناتو هم از لحاظ سیاسی و هم در طرح نظامی کاملا مخرب است.

اما برای قالب نرماندی زمینه های وسیعی وجود دارد برای آنکه خود را به عنوان مکانیزمی نشان داده است که قادر است جواب پرسش های دشوار را بیابد. کارشناسان خاطر نشان می کنند که تلاش مشترک نتایج بیشتری را به دنبال دارد اگر کیف دقیقا آن جهاتی را دنبال کند که در توافق ها نوشته شده است. در عین حال کیف حتی در مسئله تغییر در قانون اساسی همه کاری کرد تا درخواست های این سند ذکر نشود. رابرت اشلگمل ، عضو کمیته دوستی با دول مستقل دومای دولتی می گوید:

نباید فراموش کرد که توافق مینسک باید پاسخگوی مسائل ابتدایی باشد یعنی حل و فصل درگیری حول جمهوری خلق دونتسک و لوگانسک. و در این لحظه ، این پروژه پاسخگوی این برنامه و هدف نیست.

درگیری درون اوکراین خود به خود ، به آزمایش جدی برای سیاست مداران اروپایی تبدیل شد ، کسانی که تمامی مسئولیت ها برای حل این پرسش را درک می کنند. دیمیتری دانیلوف ،  رئیس بخش امنیت اروپایی دانشکده اروپای آکادمی علوم روسیه می گوید:

بحران اوکراین ، مسئله کلیدی ارتباطات معاصر اروپاییست. در این اوضاع فرانسه و آلمان به " گروه نرماندی" وارد شده اند و فعالانه با روسیه در جستجوی روش های صلح آمیز همکاری می کنند. این بسیار مهم است. آنها درون اتحادیه اروپا نقش مهمی را بازی می کنند. بین آنها ضد و نقیض وجود دارد. فرانسه و آلمان در تمامی مسائل همانطور که در دید اول به نظر می رسد ، متحد نیستند ، اختلاف نظرهایی در منافع و هم در انگیزه های سیاسی وجود دارد.

بسیاری از کارشناسان در گفتگو با رادیو " اسپوتنیک" خاطر نشان نمودند که نه آلمان و نه فرانسه فعلا کل نیروی سیاسی خود را نشان نمی دهند. همانطور که ناظرین می گویند فعلا اوکراین از زندگی صلح آمیز دور است و این بدان معناست که تا هر گونه اصلاحات اقتصادی ، سیاست مداران هر جا میل و علاقه شان باشد موضوع مداخله ی روسیه را پیش می کشند. این اصرار ممکن است نه تنها اوکراین بلکه کل اروپا را با درگیری طولانی و بی پایان تهدید کند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала