گزارش و تحلیل

علاقه آمریکا به تغییر رژیم در کوبا

© AP Photo / Franklin Reyes,Fileعلاقه آمریکا به تغییر رژیم در کوبا
علاقه آمریکا به تغییر رژیم در کوبا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا و کوبا ، ارتباطات دیپلماتیک خود را رسما از سر گرفتند ، ارتباطاتی که 54 سال پیش قطع شده بود.

بیستم ژوئیه سفارت کوبا در واشنگتن و سفارت آمریکا در هاوانا کار خود را آغاز کردند. چه چیز این اتفاق را درپی داشته است و در مسیر تکمیل ارتباطات سیاسی چه باید کرد؟

باراک اوباما به عنوان رئیس جمهوری به تاریخ آمریکا وارد می شود که ارتباطات دیپلماتیک را با کوبا پس از انحلال در سال 1961 از سر گرفته است. اما تا اوباما ، رهبران دیگر هم سعی داشتند که اینکار را انجام دهند. رهبران پیشین گام هایی را برای نزدیکی با کوبا برداشتند و سعی کردند که مذاکراتی را با  دولت فیدل کاسترو انجام دهند. دیپلمات نیستور گارسیا ایتوربه ، که در آن زمان در هیات کوبا در سازمان ملل متحد کار می کرد ، در یکی از این گفتگوها شرکت داشت. در بین شرایط ملزوم برای واشنگتن ، احتیاط رعایت می شود.

این دیپلمات سابق می گوید: " به یاد می آورم که یکی از آن کسانی که با ما تماس گرفت آقای ایگلبرگر بود ، کسی که بعدا وزیر امور خارجه شد. او گفت که ما باید بسیار محتاط باشیم تا سازمان سیا از ارتباطات ما با خبر نشود. "

اولین کسی که گامی را در جهت نرمال کردن ارتباطات کوبا و آمریکا برداشت رئیس جمهور حزب دموکرات جان کندی بود. در سال های 70 ، روسای جمهور جرالد فورد و جیمی کارتر روش او را دنبال کردند. محققین استبان مورالس و الیر رامیرس که به این موضوع در کتاب خود پرداخته اند مطمئنند که در آن زمان واقعا زمینه هایی برای نزدیکی وجود داشت.

مورخ الیر رامیرس کاندو می گوید: " در آن مرحله از جنگ سرد ، تضعیف تقابل بین آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی اتفاق افتاد و در این زمینه نزدیکی کوبا و آمریکا اتفاقی نبود."

اواخر سال هفتاد انقلاب ها در نیکاراگوئه ، گرنادا و ایران ، دولت کارتر را به ویژه پیش چشمان نمایندگان محافل محافظه کار آمریکا ، کیش کرد.  ازبیگنف بژزینسکی، مشاور رئیس جمهور در امور امنیت بین المللی ، پیشرفت هایی را که در مذاکرات بدست آمده بود متوقف کرده و حمایت کوبا از جنبش استقلال در آفریقا را به شدت محکوم کرد.

رئیس جمهور ریگان ، بوش پدر ، کلینتون و بوش پسر به تشدید سیاست ضد کوبایی  پرداختند. گروهک های خرابکاری ایجاد شدند که در کوبا کار می کردند و اقداماتی مانند قانون هلمز برتون را برای تشدید محاصره انجام می دادند. فقط در زمان دور دوم ریاست جمهوری باراک اوباما ، کاخ سفید گام های مشخصی را برای نرمال کردن ارتباطات با هاوانا برداشت. در عین حال برخی از نمایندگان جمهوری خواه کنگره ، برای اقدام رهبر آمریکا در این مسیر مانع تراشی کردند.

استبان مورالس دومینگس ، دکتر علوم اقتصادی شرح می دهد: " تلاش های آنها به شکست منجر شد برای آنکه از هفدهم دسامبر سال 2014 ، وقتی اوباما در خصوص تغییر سیاست خود در ارتباط با کوبا اعلام کرد ، رتبه اش از بیست درصد تا 50 درصد رشد داشت. "

باراک اوباما فهمید که سیاست پیشین آمریکا در ارتباط با کوبا نتیجه ی دلخواه را به دنبال نداشته و حتی تصویر آمریکا را در منطقه مخدوش کرده است. به عقیده ی کارشناسان ، اگر چه واشنگتن اکنون استراتژی خود را از نو بررسی می کند ، هدفش بدون تغییر باقی می ماند یعنی پایان دادن به حکومت فعلی کوبا.

مارکو گانداسگی ایخو ، خبرنگار پانامایی و جامعه شناس در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک می گوید:

از یک طرف دیدار جدید آمریکا و کوبا ، برخورد لوکومتیو و دوچرخه را به یاد می اندازد. در طرح های آمریکا ، تغییر سیاست رژیم در جزیره مد نظر است. کوبا به نوبه خود سعی دارد کانال های تجاری را که واشنگتن بیش از پنجاه سال است مسدود کرده باز کند. از هر نقطه نظری بین این اهداف تناقض وجود دارد. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала