توافقنامه درباره برنامه هسته ای ایران به بررسی مجلس گذاشته شد

© REUTERS / Leonhard Foegerتوافقنامه درباره برنامه هسته ای ایران به بررسی مجلس گذاشته شد
توافقنامه درباره برنامه هسته ای ایران به بررسی مجلس گذاشته شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه شنبه توافقنامه درباره برنامه هسته ای ایران به بررسی مجلس شورای اسلامی گذاشت.

به گزارش شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان "پرس تی وی"، وزیر امور خارجه ایران، متن کامل جمع‌بندی هسته‌ای را در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار داد و با حضور در صحن مجلس درباره متن جمع‌بندی هسته‌ای به نمایندگان توضیح داد.
وزیر امور خارجه تاکید کرد که «شاخصۀ یک توافق خوب از نظر ما رعایت چارچوب‌ها و خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری است.»
ظریف گفت: «امروز می‌توانم خدمت شما گزارش دهم، همان‌طور که پیشتر خدمت مقام معظم رهبری عرض کرده‌ام، در حد توان، اکثریت این خطوط قرمز و یا تمامی آن‌ها را رعایت کرده‌ایم.»
وزیر امور خارجه ایران گفت جمع‌بندی هسته‌ای را می‌توان در سطوح مختلف بررسی کرد "اما از هر سطحی که تحلیل می‌کنیم نباید فراموش کنیم که هر توافقی به هر حال یک بده بستان است. هر طرف از بخشی از خواسته‌های خود به نفع بخش مهم‌تری از خواسته‌های خود صرف‌نظر می‌کند."
ظریف گفت شورای امنیت نه تنها غنی‌سازی را برنامه‌ای مشروع و قانونی دانسته بلکه همۀ کشورها را "تشویق کرده است که در این حوزه با ایران همکاری کنند" و مهم‌تر این که "آیندۀ اقتصادی و تجاری برنامۀ غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته است".
وی افزود همه تحریم‌های شورای امنیت، امریکا و اروپا علیه برنامه هسته‌ای یک‌جا «در روز اجرا و بقیه تحریم‌ها که به صورت محدود بر جای مانده‌اند طی چند سال برداشته خواهند شد.»
وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: «ما هیچ‌گاه ادعا نمی‌کنیم که برنامۀ جامع اقدام مشترک کاملا به نفع ایران است. مذاکره یک بده بستان است. مسلماً ما انعطاف‌ها و نرمش‌هایی داشته‌ایم اما این انعطاف‌ها به صورت برنامه‌مند انجام شده‌اند…. اما همه می‌دانند که آن چه مهم است، نتیجه نهایی بوده و دستی است که در پایان به علامت پیروزی به بالا می‌رود.»
ظریف گفت بر اساس برجام، دیروز کلیه تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران لغو شد و تنها برخی محدودیت‌ها طی یک سند ضمیمه قطعنامه اعمال شد که «نه تنها در مقایسه با تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی ناچیز است، بلکه بخشی از توافق برجام نبوده و رعایت نکردن آن‌ها به معنای لغو برجام نیست.»
شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه (29 تیر) به اتفاق آرا به پیش‌نویس جمع‌بندی هسته‌ای ایران و 1+5 رای مثبت داد و تمام کشورهای عضو سازمان ملل را موظف کرد تا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اجرا کنند.
پیش از اقدام شورای امنیت، شورای وزیران خارجه اتحادیه اروپا هم جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 را تائید کرد.
هنوز زمان رای گیری درباره توافقنامه هسته ای ایران با 1+5 درمجلس شورای اسلامی معلوم نیست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала