گزارش و تحلیل

حضور روسیه در شمالگان

© Sputnik / Ramil Sitdikovحضور روسیه در شمالگان
حضور روسیه در شمالگان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
"سِوِرني پولوس" - ایستگاه روسی مستقر بر یخ در قطب شمال، فعالیت خود را از ماه مه امسال آغاز کرده است. پس از آن کارشناسان اعلام داشتند که روسیه به منطقه نویدبخش شمالگان بازمی گردد.


قرار بود که این ایستگاه، سال گذشته افتتاح شود اما بدلیل نیافتن یخ مناسب، زمان آن به تعویق افتاد. اما در حال حاضر با آغاز به کار این ایستگاه، کارشناسان اذعان دارند که حتی اعمال تحریم ها هیچ تاثیری بر کار آن نخواهد داشت. هم زمان می توان به اجرای یک طرح بسیار مهم دیگر، تحت عنوان "مسیر دریایی شمالگان" نام برد. از سال گذشته تا به حال بیش از ۶۰۰ کشتی خارجی از آن عبور کرده اند. برای مقایسه، در سال ۲۰۱۲ تعداد آنها فقط به ۳ فروند می رسید. روسیه برنامه ریزی خود را برای ساخت یک کشتی یخ شکن جدید، شروع کرده است. الکساندر ايگناتيف، سردبیر مجله "آرکتيچسکيه ودموستي" می گوید که مسیر دریایی شمالگان، یک طرح بسیار جدی اقتصادی برای منطقه تلقی می شود:


"با توسعه طرح مسیر دریایی شمالگان، ما همزمان نواحی شمالی کشور خود را نیز توسعه می دهیم. با ایجاد زیرساخت های این نواحی، ما فرصت های شغلی بیشتری بوجود می آوریم و با احداث بنادر جدید، صنایع معادن و استخراجی را نیز توسعه می دهیم. البته بدون حمایت های دولت، مسیر دریایی شمالگان، عملکرد مطلوبی نخواهد داشت. بنابراین باید در کنار مسیر دریایی شمالگان، تمهیداتی را برای فراهم کردن شرایط مناسب کشتی رانی و پایگاههای نجات و امداد رسانی، ایجاد کرد. مسیر "دریایی شمالگان"، همانطور که از نامش پیداست، در بیشتر ایام سال پوشیده از لایه های یخ است. لذا تامین امنیت در این مسیر، امری ضروری است و کشتی های یخ شکن باید دائما شناورهای ديگر را همراهی کنند."

در اوایل تابستان، روسیه با دیگر نیروهای چترباز خود را با هدف انجام فعالیت های زیست محیطی، به نواحی قطبی، اعزام کرد. آنها در مجمع الجزایر نُوایا زِملیا و فرانس جوزف، جزایر نووسیبیرسک، دماغه اشمیدتا، جزیره ورانگل و دیگز مناطق شمالگان، به ماموریت خود ادامه می دهند. در این مناطق از زمان اتحاد جماهیر شوروی تا به امروز نزدیک به ده ها هزار تن آهن قراضه، 100 هزار بشکه خالی، سوخت و دیگر مواد غیرقابل مصرف، انباشته شده است. الکساندر گوسیف، مدیر موسسه برنامه ریزی های راهبردی تاکید دارد که در حال حاضر روسیه جزو سه کشوری است که در توسعه نواحی شمالگان، بیشترین فعالیت را دارند:

رسانه های امریکا: امریکا از روسیه شکست خورد - اسپوتنیک ایران
رسانه های امریکا: امریکا از روسیه شکست خورد
 "سه کشور فعال در توسعه مناطق قطبی عبارتند از آمریکا، کانادا و روسیه. البته نروژ هم با دادن وعده های جدی، دائما در حال تکرار این ادعا است که بخش اعظمی از این مناطق، متعلق به اوست. حتی رشته کوه لومونوسوف که در فاصله بسیار زیادی از سواحل نروژ قرار گرفته را نیز مدعی شده است. کانادا نیز بر موضع خود پافشاری کرده و تمایل دارد تا ادعای او در سازمان ملل متحد، مورد بررسی قرار گیرد چرا که بخش شمالی مدار شمالگان، هنوز به کسی تعلق ندارد. بنابراین در چنین شرایطی باید این مناطق به یکی از کشورها الحاق شود. لذا این روند شروع شده است. البته نزدیک به 20 سال است که حرکت هایی در این زمینه مشاهده می شود اما بیشترین فعالیت ها از سال 2001 آغاز شده است."

وزارت منابع طبیعی روسیه، یادداشتی را در رابطه با فلات قاره شمالگان، آماده کرده است. هدف، متقاعد کردن کمسیون بین المللی وابسته به سازمان ملل است که در آن رشته کوه های لومونوسوف و مندلییف را ادامه فلات قاره روسیه می داند. اگر آن مورد تائید قرار گیرد، روسیه امتیازات زیادی را در استخراج معادن در این فلات قاره دریافت خواهد کرد و ذخایر نفت و گاز او به 5 میلیارد تن می رسد. علاوه بر این الکسی فنِنکو، استادیار دانشکده سیاست جهانی دانشگاه دولتی مسکو یادآور می شود که این نواحی علاقمندان دیگری را نیز به سوی خود جلب کرده است:


"در واقع دانمارک آماده گفتگو با مسکو است. او در رابطه با منطقه زیر رشته کوه لومونوسوفِ قطب شمال، اختلافات جدی با روسیه دارد. بین روسیه و نروژ نیز به نوبه خود مشکلاتی وجود دارد که منجر به امضای قرارداد مورمانسک در سال 2010 شد. اما روسیه نسبت به آن مایوس شده است. آخر نروژ مسیر دریایی شمالگانِ روسیه را به رسمیت نشناخته است. "

کارشناسان به این نکته اشاره دارند که فعالیت های روسیه در منطقه شمالگان، از سوی جهانیان، مورد رصد قرار دارد. با این حال، مسکو آماده مذاکره بوده، و امیدوار است که همکاری های شمالگان با همه کشورها برقرار شود. آخر شمالگان می تواند به یک فرصت منحصر به فرد تبدیل شود که در آن کشورها برای رسیدگی به چالش های مشترک جهانی، تلاش کرده و هر یک بهترین تحولات و دستاوردهای خود را به اشتراک بگذارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала