شورای امنیت قطعنامه توافق هسته ای ایران را به اتفاق آرا تصویب کرد

© AP Photo / Frank Franklin IIشورای امنیت قطعنامه توافق هسته ای ایران را به اتفاق آرا تصویب کرد
شورای امنیت قطعنامه توافق هسته ای ایران را به اتفاق آرا تصویب کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه قطعنامه ای را به تصویب رساند که توافق هسته ای به دست آمده میان ایران و گروه پنچ بعلاوه یک را به رسمیت می شناسد.

این قطعنامه به اتفاق آرا به تصویب رسیده که پنج عضو دائم شورا امنیت (بریتانیا، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه) و ده عضو غیر دائم به آن رای داده اند.
پیشنویس این قطعنامه به دنبال امضای توافق جامع هسته ای در وین در روز 14 ژوئیه (23 تیرماه) به شورای امنیت عرضه شده بود. تصویب این قطعنامه در شورای امنیت به منزله تصویب رسمی توافق هسته ای وین است.
این قطعنامه اجرای تعهدات ناشی از توافق در جدول زمانی تعیین شده را در نظر می گیرد که به دنبال آن شورای امنیت موظف است پس از گذشتن 10 سال از آغاز اجرای این توافق، مساله هسته ای ایران را از دستور کار حذف کند. در متن این سند از آژانس بین المللی اتمی خواسته شده است تا راستی آزمایی لازم و نظارت بر تعهدات هسته ای ایران را انجام دهد و از ایران نیز خواسته شده با آژانس همکاری کامل کند.
در صورت تخطی احتمالی از توافق، شورای امنیت باید در مدت 30 روز رای گیری را در مورد اعتبار این قطعنامه برگزار و تصمیمی در باره بازگشت و یا عدم بازگشت تحریم ها علیه ایران اتخاذ کند.
ایران و گروه پنج بعلاوه یک (روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) روز 14 ژوئیه (23 تیرماه) به توافقی جامع دست یافتند که تدوین سیستم تضمینات در راستای اثبات ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را در نظر می گیرد و در مقابل آن تحریم های بین المللی علیه این کشور لغو می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала