شکیبایی دینی

© Sputnik / Constantine Chalabovزن مسلمانی در مسجد
زن مسلمانی در مسجد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاریخ مذاهب اصول شکیبایی دینی را تحکیم خواهد بخشید.

در تاجیکستان درس جدید «  تاریخ مذاهب»  وارد برنامه درسی مدارس می شود.  مقامات تاجیکستان  معتقدند که این درس  به  کاهش  توجه  جوانان  نسبت به  انواع مختلف  جنبش های   رادیکال اسلامی  کمک کرده و  اصول  شکیبایی دینی را تحکیم خواهد بخشید.

عالم فصح الدینوف  خبرنگار رادیو « سپوتنیک» در اینباره توضیح داد: «  درس جدید  در تاجیکستان در کلاس نهم  تدریس خواهد شد.  طراحان این پروژه از دو هدف پیروی می کنند. اولا آموزشی —   در باره  تاریخ  4 دین اصلی — اسلام، مسیحیت ، بودیسم و  یهودیت برای  محصلان  توضیح داده خواهد شد.  این درس به شاگردان مدارس کمک می کند با شباهت ها و  تفاوت های  ادیان جهان آشنا شوند.  هدف دوم —  تربیت فرهنگ اجتماعی است.  درس جدید باید بذرهای  شکیبایی نسبت به نمایندگان  اقوام مختلف  را پرورش بدهد.

نیگورا  رحمتولایوا رئیس  بخش آموزش  و کمیته امور مذاهب،  آداب و رسوم  وابسته به  دولت تاجیکستان در این خصوص گفت: ما می خواهیم که فرزندان ما از نیمکت مدرسه با  ادیان مختلف آشنا باشند.  در آینده آنها  به کشورهای دیگر نخواهند رفت  تا در آنجا تروریست شوند.  ما می خواهیم که دیدگاه نسبت به ادیان در  مدرسه  در کشور ما شکل بگیرد.  با این هدف این درس وارد برنامه آموزشی مدارس شده است.

درس دینی در  تمام مدارس تاجیکستان در روز اول سپتامبر آغاز خواهد شد.  طی دو ماه نمی توان  معلمان را برای تدریس این درس آماده کرد.  ازاین رو در  دولت تصمیم گرفته شد که  معلم تاریخ این درس را  تدریس خواهد کرد.  از خادمان مذاهب   برای تدریس در مدارس استفاده نخواهد شد.  اکنون کار روی  کتب درسی رو به پایان است.  تمام مدارس کشور باید تا ماه  اوت کتب رادریافت کنند.

نورالدین سعیدوف وزیر آموزش و پرورش تاجیکستان در گفتگویی با رادیو  « سپوتنیک» گفت:

 در اینجا فقط در باره اسلام صحبت نخواهد شد. موضوع  درس با مذاهب  اصلی جهان در ارتباط است.  کتب، اول سپتامبر  در مدارس خواهد بود.  پروفسور ها و استادان  روی  تهیه این کتب کار می کنند.  اولین گزینه معرفی شده است.  ما خواندیم و متوجه شدیم که برای  شاگردان مدرسه سنگین است.  از استادان خواستیم آن را ساده تر کنند.

قبلا در تاجیکستات تعلیمات دینی تدریس می شد. در سال 2009 میلادی  در مدارس کشور درس « اصول اسلام» تدریس می شد.  اما چند سال بعد آن را از برنامه آموزشی حذف کردند.  در وزارت آموزش و پرورش  گفتند که چنین سرنوشتی  دچار  درس جدید نخواهد شد  و تدریس «تاریخ  ادیان» در آینده نیز  ادامه خواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала