گزارش و تحلیل

معامله ایران کار شخصی اوباما شد

© REUTERS / Kevin Lamarque اوباما
اوباما - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشست خبری باراک اوباما با موضوع توافقنامه هسته ای با ایران یک بار دیگر نظریه کارشناسان را تایید کرد.

کارشناسان از مدتها پیش می گفتند که توافقنامه، شخصا برای رییس جمهور امریکا مهم است. نگرانی غیرعادی اوباما نشان می دهد که اوباما حاضر است از این معامله در مقابل ناراضیان در مجلس امریکا دفاع کند. اوباما از رییس جمهور ولادیمیر پوتین به خاطر نقش مهم مسکو در دستیابی به این توافق با تهران تشکر کرد.

دیدار رهبر امریکا با روزنامه نگاران چندان شباهتی به یک نشست مطبوعاتی معمولی نداشت. اوباما پس از شنیدن اولین سوال گفت که قبل از هر چیز به کمک نظامی تهران فکر می کند و می خواهد انتقادات خود را در این رابطه بیان کند. در طول ده دقیقه بعد او چند مرتبه نارضایتی جمهوری خواهان و اسراییل را طرح کرده و مخالفت خود را با هر یک از آنها ابراز کرد. اوباما حتی به سوال اول پاسخ نگفت. اوباما اظهار کرد که هم علم و هم منطق با او در یک جبهه هستند. رهبر امریکا به ناراضیان پیشنهاد کرد که دلایل نارضایتی خود را بیان کرده و توضیح دهند که اشتباه ارنست مونیتس وزیر انرژی امریکا برای تایید این معامله در چه بوده است. اوباما گفت: «منتقدین باید توضیح بدهند که در این توافقنامه چه چیز به ساخت سلاح اتمی توسط ایران کمک می کند و چرا آنها خود را برحق می دانند. آنها باید توضیح بدهند که چرا ارنی مونیتس فیزیک دان انستیتوی فنی مهندسی ماساچوست و کارشناس مسایل هسته ای را بر حق نمی دانند. به گفته وی، همه بحث ها و مذاکرات باید در خصوص ماهیت توافقنامه باشد و نه بر مبنای انحراف از موضوع و حدس و گمان.

اوباما پیشنهاد ارایه طرح جایگزین می کند و افرادی که شک و تردید دارند آماده ارایه چنین طرحی نیستند. او با اشاره به امکان دمونتاژ کامل برنامه هسته ای ایران می گوید که «هیچ کس با جدیت طرح جایگزین پیشنهاد نمی کند». وی خاطر نشان ساخت: «اگر به عنوان آلترناتیو، وادار ساختن ایران با فشار نظامی را می خواهند طرح کنند، پس منتقدین این توافقنامه آشکارا طرح خود را بگویند تا منصفانه بحث شود».

در شب پنج شنبه همه مطلع شدند که اوباما به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه تلفن کرده و به خاطر حضور روسیه در حل مشکل هسته ای ایران تشکر کرد. دیمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رییس جمهور این گفتگو را سازنده نامید. رهبران دو کشور در خصوص ادامه گفتگوها برای حل مسایل خاورمیانه توافق کردند.

دفتر ریاست جمهوری امریکا به جدیت در حال اثبات اساس و پایه این توافقنامه است. برای نمایندگان مجلس، لابی کننده ها و روزنامه نگاران سمینارهای کوچکی تشکیل داده و در آن راجع به فیزیک هسته ای، عمر اورانیوم و شیوه های بازرسی آژانس توضیحات می دهند. با دموکرات ها نیز جوزف بایدن دستیار رییس جمهور دیدار و گفتگو داشت. جوزف بایدن سعی دارد که آنها را با رییس جمهور همراه سازد. وی تعریف می کند که امریکا حق حملات موشکی به جمهوری اسلامی را در صورت نقض توافقنامه برای خود حفظ کرده است.

الکساندر استومین کارشناس وزارت خارجه و استاد ارشد گروه تحلیل مسایل بین الملل می گوید: «توافقنامه باید میراث سیاست خارجه اوباما و تاج دوره دوم حضور سیاسی او باشد».

به گفته وی، جمهوری خواهان نیز به خوبی متوجه این قضیه هستند، اما فقط به یک دلیل با توافقنامه مخالفت می کنند. دلیلشان این است که توافقنامه را «بچه اوباما» می دانند.

در عین حال، موضع آنها نسبت به توافقات چندان قاطعانه نیست. به همین خاطر واقعیت امر چندان تاثیری بر آنها نمی گذارد.

به گفته ایستومین، محافظه کاران باید از این معامله استفاده کنند تا بتوانند اوباما را در موارد دیگر و از جمله مسایل سیاست داخله وادار به عقب نشینی نمایند. این کارشناس می گوید که متقاعد ساختن مخالفین توافقنامه به این سادگی نیست.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала