گزارش و تحلیل

تقویت همکاری نفتی چین و ایران

© Fotolia / marrakeshhتقویت همکاری نفتی چین و ایران
تقویت همکاری نفتی چین و ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین ، منافع خود را با لغو تحریم ها از ایران پس از انعقاد توافق مربوط به برنامه ی هسته ای در وین از دست نمی دهد.

در عین حال به خاطر ورود ایران به بازار انرژی نفت ارزان نخواهد شد. کارشناسان در مصاحبه ی ویژه ای با رادیو اسپوتنیک ، روند همکاری نفتی بین چین و ایران را در اوضاع ژئوپلیتیکی جدید نقد و بررسی کردند.

چین با موفقیت تحریم های غرب برای تجارت نفت ایران را دور زد. این کشور به بزرگترین خریدار نفت ایران طی سال های اخیر تبدیل شد. از یازده تا چهارده درصد از کل نفت وارداتی چین از ایران می آید. شرکت های نفتی چینی در شش پروژه ی پتروشیمی در ایران شرکت می کنند. بهای کلی سرمایه گذاری ، 8.6 میلیارد دلار است. در عین حال تحریم های غرب به طور مشخص بر فعالیت سرمایه گذران و شرکت های نفتی چینی در ایران تاثیر داشته است. سیان سانژون ، معاون دانشکده ی ارتباطات بین الملل دانشگاه ملی چین می گوید که اکنون چین شانس جدیدی بدست آورده است:

پس از انعقاد توافق مربوط به برنامه ی هسته ای ایران ، پس از لغو تحریم ها ، مشکلاتی برای واردات نفت از ایران وجود ندارد. خروج ایران به بازار نفت جهانی ممکن است به  کاهش بهای مواد خام انرژی زا منجر گردد. چین می تواند سرمایه های خود را به صنعت نفتی ایران بازگرداند. من در خصوص ایده ساخت خط لوله نفت از ایران به چین از طریق افغانستان و پاکستان شنیده ام. این ضمانت تکمیلی امنیت انرژی چین است. ما به توسعه ی مثبت ارتباطات ایران و آمریکا امیدواریم اما منافع اقتصادی خود را در جایگاه اول قرار می دهیم. این امر کاملا با منافع چین مطابقت دارد.

ایران بهای نفت را کاهش میدهد. روسیه رقابت با ایران در بازار چین را به خاطر بهای ارزان نفت تحمل نخواهد کرد. این پیش بینی ها قبل از بدست آمدن توافق ایران و گروه 5+1 در وین و در تاریخ چهاردهم ژوئیه آشکار شدند.

انتشار آنها از روز سه شنبه بیشتر شد زمانی که بازار نفت به این توافق با کاهش بها عکس العمل نشان داد. سرگی آگیبالوف ، کارشناس دانشکده انرژی و اقتصاد نقطه نظر دیگری دارد:

گفتگو های مربوط به ورود سریع ایران به بازار نفت پس از لغو تحریم ها غلو شده است. این امر بیشتر به شانتاژ سایر اعضای اوپک از طرف ایران شباهت دارد. نوسان به سمت کاهش ممکن است اما ایرانم قصد ندارد بازار نفت را خراب کند.  اگر درآمد ها افت داشته باشند پس چرا اصلا وارد این بازار شود؟ ضمنا کاهش استخراج در آمریکا در ارتباط با افت قابل توجه حفاری ها وجود دارد. اگر ایران صادرات را افزایش دهد ، کاهش بالقوه استخراج در آمریکا از بین می رود. بهای نفت البته عکس العمل نشان می دهد اما افت شدید آن انتظار نمی رود.

ایران با تحریم های سال های هشتاد آمریکا در اوضاع قحطی سرمایه گذاری و فن آوری قرار دارد. کنستانتین سیمونوف، رئیس انجمن امنیت انرژی ملی می گوید: ایران ابزارهای کاملا متکی به خود در استخراج نفت ندارد بنابراین با اشاره انگشتان استخراج نفت در ایران زیاد نمی شود. ارزیابی هایی که وجود دارد ، دو میلیون بشکه در شبانه روز است که ایران ممکن است بعد از 5 تا 8 سال دیگر با سرمایه گذاری فعال در بخش نفت و گاز به آن دست یابد. حتی اگر ایران به آن دست یابد صادرات تقریبا 1.5 درصد از گردش مالی بازار جهانیست. این رقم خیالی و شوکه کننده نیست و در چین به خوبی آنرا می فهمند.

چین اکنون در سطح بالایی به همکاری با روسیه بیشتر از ساخت منابع نفتی عظیم خود حساب می کند. اما اگر امکانی برای حفظ آن نیست نمی توان همه نفت ارزان را در بازار خرید و ذخیره کرد. من فکر می کنم که این توهم است. چین دقیقا اینرا در نظر نگرفته است.

ضمنا واردات نفت به چین در ماه ژوئن به 27 درصد در مقایسه با ماه می تا 7.2 میلیون بشکه در شبانه روز رسید. برخی از تحلیل گران معتقدند که رشد خرید خارجی سوخت توسط چین در بسیاری موارد به خاطر اجرای برنامه ی مربوط به افزایش منابع نفت در کشور است. او هشت مخزن نفتی عظیم دارد. چندی پیش در شهر چینگ دائو مخزنی به حجم سه میلیون متر مکعب افتتاح شد و در ماه ژوئیه تا سپتامبر مخزن شهر هوئیژوو کار خود را آغاز خواهد کرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала