گزارش و تحلیل

افزایش 3 برابری بمب افکن های راهبردی روسیه

© AP Photo / Misha Japaridzeافزایش 3 برابری بمب افکن های راهبردی روسیه
افزایش 3 برابری بمب افکن های راهبردی روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه در نظر دارد تا گردان های هوایی راهبردی خود را افزایش و ارتقا دهد. در حال حاضر تولید بمب افکن های استراتژیک توپولوف-160 ("قوی سفید ")، و همچنین مقدمات ساخت یک سوخت رسان هوایی جدید و قوی بر اساس هواپیمای مسافربری ایلوشین 96 ،آغاز شده است. لازم به یادآوری است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، قبلا پرواز با چنین بمب افکنی را تجربه کرده است.

همانطور که چندی پیش دیمیتری راگوزین، معاون نخست وزیر روسیه عنوان داشت، ممکن است که به زودی کار بر روی ساخت یک سوخت رسان جدید، در کارخانه ای واقع در وارونژ (واقع در جنوب غرب روسیه) شروع شود.
این می تواند یک رویداد مهم برای نیروی هوایی استراتژیک روسیه، تلقی شود. اولا تولید تانکرهای هوایی در حال سر و سامان گرفتن هستند. ثانیا پس از فروپاشی شوروی هیچ هواپیمای سوخت رسان جدیدی به ناوگان نیروی هوایی روسیه اضافه نشده است. بنابراین ابعاد عملیات رزمی بمب افکن های راهبردی توپولوف 160 و توپولوف 95 ام اس، هنوز هم با محدودیت مواجه است. همانطور که می دانید، روسیه از 17 اوت سال2007 ، پرواز های منظم یگان هوایی استراتژیک خود را در مناطق دور افتاده از سر گرفته است. اما اگر تعداد تانکرهای هوایی کشور بیشتر بود، این گونه پروازها می توانستند باز هم مکررتر و دور افتاده تر باشند. از 50 فروند هواپیمای سوخت رسان تولید شده در اتحاد شوروی (کارخانه چکالوف شهر تاشکند)، در حال حاضر تنها نزدیک به 20 فروند تانکر ایلوشین 78 در یگان خاور دور نیروی هوایی روسیه، مشغول به خدمت هستند. برای مقایسه، ایالات متحده آمریکا نزدیک به 500 فروند از انواع مختلف هواپیماهای سوخت رسان در خدمت خود دارد.

هواپیماهای روسی - اسپوتنیک ایران
مخوف ترین هواپیماهای روسی

اما روسیه حتی با داشتن همین 20 فروند ایلوشین 78 ، هراس را در دل آمریکایی ها و هم پیمانان او در ناتو بوجود آورده است، چرا که توانسته پروازهای منظم بمب افکن های دور پرواز توپولوف 160 و توپولوف 95 ام اس را برنامه ریزی و عملیات سوختگیری را در هر نقطه از کره زمین به انجام برساند. ظاهرا این دل نگرانی ها در صورت رشد کمی و کیفی هواپبماهای سوخت رسان، باز هم بیشتر خواهد شد. با توجه به اطلاعات موجود، هواپیمای سوخت رسان ایلوشین IL-96-400TZ از ویژگی های تاکتیکی و فنی بالاتری نسبت به ایلوشین 78 برخوردار خواهد بود. رسانه ها گزارش می دهند که تانکر ایلوشین 96 با حمل بیش از 65 هزار تن سوخت، قادر خواهد بود مسافت 3500 کیلومتری را طی کند. فعلا هواپیمای ایلوشین IL-96-400TZ تنها بر روی کاغذ وجود دارد. اما چشم انداز برای تولید آن در روسیه بعید به نظر نمی رسد. اگر این پروژه موفق شود، تولید ایلوشین های IL-400TZ نیز افزایش خواهد یافت.
در همین حال در روسیه تولید اولین هواپیمای سوخت رسان روسی — ایلوشین 78М-90А در کارخانه"Aviastar-SP" اولیانوفسک آغاز شده است که نسبت به همتای تاشکندی خود از عملکرد بالاتری برخوردار است.
بنا به اظهارات چندی پیش یوری بوریسوف، معاون وزیر دفاع، روسیه مقدمات تولید هواپیماهای استرتژیک موشک انداز توپولوف 160 را با چهره ای جدید آغاز کرده است. بوریسوف می گوید که شکل بدنه و خصوصیات پروازی توپولوف 160 حفظ شده، اما "مغز" و سیستم تسلیحاتی آن به طور چشمگیری تغییر یافته است. توپولف-۱۶۰ (با نام ناتو: بلک‌جک)، یک بمب‌افکن استراتژیک مافوق صوتِ ساخت شرکت توپولف می باشد. این بمب افکن، بزرگترین هواپیمای مافوق صوت و بزرگترین هواپیما با قابلیت بال متغیر در جهان است که قادر به حمل 12 موشک کروز در داخل خود می باشد. این هواپیما همچنین دارای قابلیت حمل بمب های هسته‌ای و متعارف نیز می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала