گزارش و تحلیل

عدم احیای اعتماد

© REUTERS / Carlos Barria پرچم ایران و آمریکا
پرچم ایران و آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران از بزرگترین ذخیره موشک های بالستیکی در خاور نزدیک برخوردار است.

ایران و کشورهای گروه شش  بین المللی (آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان ، چین و روسیه)  شب 14  ماه ژوئیه  به توافق جهانی  در باره برنامه هسته ای  ایران در عوض لغو  تحریم ها بر علیه تهران دست یافتند.

به نظر می رسید  که در صورت توافق  طرفین   مذاکرات، دیگر نباید هیچگونه  تردید و مانعی  وجود داشته باشد.  فقط یک گام باقی  می ماند —  تأیید  نقشه عمل  مربوط به  تصویب توافق جامع.

 با وجود این، در آستانه  نشست شورای امنیت سازمان ملل که  در آن باید طرح  قطعنامه  مربوط به برنامه هسته ای ایران و نظم لغو  تحریم های اقتصادی و مالی  از طرف  شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا  بررسی شود، دوباره  اعلامیه های  داغی از سوی نمایندگان آمریکا  در باره ضرورت استقرار  سیستم پدافند هوایی  به بهانه دفاع در مقابل  خطر  ناشی از طرف ایران  شنیده شد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا  که خواستار عدم معرفی خود شد  در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک پرشین»  اعلام داشت:  حل و فصل  موفق  مسأله هسته ای ایران  ضرورت استقرار  سیستم  پدافند هوایی  برای مقابله با  خطر موشکی ایران را رفع نمی سازد.  همانا به این دلیل در قطعنامه  جدید شورای امنیت  سازمان ملل  متحد که در آن نقشه عمل  جامع  مشترک بررسی خواهد شد، تحریم های سازمان ملل در رابطه با  برنامه بالستیکی ایران به مدت 8 سال  حفظ خواهد شد».

 به گفته وی ایران  از  بزرگترین ذخیره  موشک های بالستیکی  در خاور نزدیک  برخوردار است  که «  منبع نگرانی آمریکا و جامعه جهانی » باقی می ماند  و ضرورت  ایجاد سیستم پدافند هوایی را مطرح می کند.

حال ببینیم آیا واقعا  چنین خطری وجود دارد؟  اگر آمریکا بهر حال  سیستم پدافند  هوایی را بر علیه  جمهوری اسلامی ایران  سمتگیری خواهد کرد  پس هدف  از توافق با ایران  چه می تواند باشد؟

عماد آبشناس کارشناس  دائمی رادیو « سپوتنیک پرشین»  و سردبیر روزنامه « ایران پرس»  در این  خصوص اظهار نظر نمود.

  در رابطه با  صحبت های  طرف آمریکا  در آستانه  تصویب  توافق جامع  بین شرکت کنندگان  در مذاکرات ، کارشناس  محترم اعلام داشت  که بعید است  این امر بتواند تأثیر منفی بر « مکانیزم بکار افتاده وین» بگذارد.  ایران به تعهدات  خود تا پایان  وفادار باقی خواهد ماند. هرگونه انحرافی  از توافق های  مصوبه  از طرف دیگر شرکت کنندگان  فقط باعث  بی اعتمادی  بین طرفین خواهد شد. از اینرو نباید این گونه  اعلامیه ها را جدی گرفت. اینها فقط  برای دشارژ تشنج  سیاسی  در داخل آمریکاست که بیان می شوند.

 پروفسور  عبدالله مهربان ، هم صحبت دیگر رادیو « سپوتنیک»  کارشناس مستقل  سیاسی تهران در عرصه مناسبات  متقابل  ایران و غرب  نظر خود را در این باره  با ما در میان گذاشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала