گزارش و تحلیل

داعش ، چین را تهدید می کند

© Sputnik / Andrey Steninداعش ، چین را تهدید می کند
داعش ، چین را تهدید می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سه اویغور در یک شهر چینی در نتیجه ی حمله ی ضد تروریستی کشته شدند.

با تایید مقامات محلی ، آنها در خانه ای سنگر گرفته بودند و شعارهای جهادیون را سر می دادند. فعالیت تروریستی در این کشور رشد می کند. اگر در سال 2010 بر اساس آمار پژوهشکده مطالعه ی مناقشات بین المللی گیدلبرگس ، در نتیجه ی عملیات های تروریستی در چین هفت نفر کشته شدند در سال 2014 این تعداد به 307 نفر رسید ، که عملا در تمامی موارد تروریست ها از اویغورها بودند. مطبوعات رسمی ، سازمان آزادی ترکمنستان شرقی را به این خشونت ها متهم می کند که بر اساس خبر دولت با " داعش" در ارتباطند.

هفته ی گذشته ، علی رغم مخالفت آمریکا و سازمان نظارت بر حقوق بشر  109 اویغور از طرف دولت تایلند به چین تحویل داده شدند. رسانه های دولتی تاکید می کنند: تقریبا 13 نفراز آنها قصد داشتند به سوریه و عراق بروند تا به داعش بپیوندند. در سپتامبر 2014 و همچنین در فوریه و ژوئیه 2015 مقامات اندونزی گروهی از اویغورها را به زندان طولانی مدت برای فعالیت تروریستی در محدوده ی این کشور محکوم کرد.

رسانه های چینی به طور مرتب در خصوص ارتباطات اویغورها با داعش اطلاع میدهند. روزنامه Global Times چینی می نویسد: آنها نه تنها یاد میگیرند چطور عملیات های تروریستی ترتیب دهند بلکه ارتباطات خود را در سازمان های تروریستی بسط و توسعه می دهند." روزنامه چینی " ژنمین ژیباو"  با استناد به " منابعی در سازمان های امنیت سوریه " تعداد کلی کسانی که در گروه های تروریستی می جنگند را 300 نفر ارزیابی کرده است.

به عقیده شون رابرتس رئیس برنامه " توسعه بین المللی" دانشگاه جرج واشنگتن ،  افراط گرایی اویغورها در وهله ی اول به ارتباط آنها با دولت چین مرتبط است. این کارشناس به روزنامه روسی " کامرسانت" شرح داد:  "چین  این منطقه را به عنوان بخش مهمی از " کمربند اقتصادی جاده ابریشم" توسعه می دهد. کارهای مربوط به این پروژه اویغورها را مجبور کرده است که محل سنتی زندگی خود را ترک کرده و همچنین سیل قوم های چینی به منطقه جاری شده است. بسیاری از اویغورها از اوضاع ناراضی بوده و گاهی مخالفت خود را از طریق خشونت نشان می دهند. او شک و تردید دارد که بتوان در خصوص ارتباطات گسترده اویغورهای چینی با داعش و یا سایر گروهک های تروریستی در خارج از سین کیانگ صحبت کرد. "

در بین مردم چین تعداد مسلمانان به بیست میلیون نفرمی رسد که نیمی از آنها اویغور هستند. سازمان حقوق بشر بارها پکن را به رفتار خشونت آمیز با مخالفین اویغور متهم کرده است. یکی از اهداف پروژه ی جهانی " کمربند اقتصادی جاده ابریشم"  ، توسعه ی منطقه خودمختار سین کیانگ — اویغور است ، جایی که سطح زندگی به طور جدی از مناطق ساحلی غنی چین عقب مانده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала