مزه همکاری

© Fotolia / Alex011973آزمایش در آزمایشگاه
آزمایش در آزمایشگاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از روش مدلسازی سوپر کامپیوتری در انجام تحقیقات استفاده خواهد شد.

شرکت داروسازی « تاکِدا» ژاپن همراه  متخصصان  سیبری روی  ساخت داروی جدید  برای  معالجه  سرطان  همکاری خواهد کرد.  طراحی  این دارو به  انستیتوی  طب بنیادی و  زیست شناسی شیمیایی نوسیبیرسک تعلق دارد. همکاری با شرکت ژاپنی که قدمت آن به بیش از 200 سال می رسد به درک بهتر مکانیزم تأثیر دارو  کمک خواهد کرد که امکان ساخت داروهای کاراتر و احتمالا برخورد درمانی جدید به بیماری سرطان و ایمنولوژی را فراهم خواهد ساخت.

متخصصان انستیتوی ملی پژوهش های قطبی ژاپن قصد دارند  در  مطالعه قطب همراه با متخصصان دانشگاه دولتی « تومسک» شرکت کنند.  این یکی از بزرگ مقیاس ترین پروژه هاست که 15 دانشگاه جهان در آن شرکت دارند. متخصصان این نکته را کشف کردند که شرق قطب به اندازه کل اقیانوس جهانی  متان وارد جو می کند که می تواند تأثیر جدی بر آب و هوای زمین داشته باشد. دانشمندان ژاپن قصد دارند به مطالعه تغییرات اقلیم با کمک ایستگاه های قطبی و تجهیزات دانشگاه  دولتی « تومسک» در قطب بپردازند.

پروفسور  ماروتا کائورو  از دانشگاه « توخوکو» در کار روی پروژه آینده دار  مطالعه  فناوری  جدید  صرفه جویی در انرژی  به همراه همکاران روسی  شرکت دارد.   آزمایشگاه  بین المللی احتراق و انرژی دانشگاه فدرال خاور دور  محل همکاری  تیم  متخصصان روسی — ژاپنی  است.

سرگی  مینایف دکتر  علم  فیزیک — ریاضی ریاست آن را عهده دار است. وی  در گفتگویی با  رادیو « سپوتنیک» گفت: در جهان 80 درصد انرژی با سوخت ذغال سنگ تولید می شود.  ما در حال طراحی  فناوری جدید  و روش های تازه  سوخت  گاز و نفت  هستیم تا  بتوانیم مصرف برق را  کاهش بدهیم و کارایی ایستگاه های تولید برق را افزایش بدهیم و  آنها را از نظر اکولوژیکی  مناسب تر سازیم.  این پروژه «  فرایند  احتراق با  بازگشت گرما و  توده» نام دارد. به عنوان مثال، موتور  فقط 40 درصد  انرژی  سوخت را استفاده می کند و 60 درصد آن بصورت گاز  داغ وارد جو می شود. اساس فناوری جدید  را استفاده از این گرما برای  گرم کردن هوا  و یا اجزائی تشکیل می دهد که دوباره واکنش نشان می دهند.  فناوری جدید باصرفه است.  حدود 30 درصد گرما  در   ایستگاه های برق صرفه جویی می شود. از  گرمای بازگشته می توان  بطور موثر در  هر جایی محتاج به سوخت استفاده کرد، در موتورهای  خودرو ، هواپیما  و  توربین های گازی —  در هر جایی  که سوخت می سوزد. یکی دیگر از اهداف کاهش  مقدار  فضولات است که یکی از آنها اکسید نیتروژن است که سرطان زا و دودزاست.  فناوری جدید  به کاهش غلظت آنها منجر خواهد شد.  چنین  تکنولوژی را «  احتراق  نرم» و یا احتراق بدون شعله  می نامند.  این گونه فناوری وجود دارد. ژاپن پیشاهنگ در  اینگونه فناوری است.   اگر به جای هوا از  اکسیژن استفاده شود  این امر کارایی  دستگاه را  افزایش داده  و  وزن آها را کمتر می کند و امنیت آنها برای  محیط زیست را افزایش خواهد داد.  یک هدف بنیادی دیگر نیز در مقابل ما قرار دارد:  مطالعه  حد نهایی احتراق، یعنی  تا چه حد می توان  سوخت اضافه کرد که  فرایند احتراق  تأمین شود. آخرین تحقیقات   در  فضا نشان دادند  که  در  حجم  گاز قابل احتراق  « کانون» های احتراق  بدون حرکت معلق  ماندند  که آنها را  « گوی های  آتش» می نامند.  معلوم شد  که چنین «  کانون های  احتراق» می توانند در  مخلوط های  نه چندان عالی  وجود داشته باشند.  این نکته برای  کار روی  سیستم های دیگر  به عنوان نمونه  واکنش های  ترموهسته ای در آینده اهمیت خواهد داشت. بدین ترتیب در آینده می توانیم  از منبع با ثبات انرژی برخوردار شویم…»

به گفته پروفسور مینایف،  دانشجویان نیز شرکت فعالی در  این پروژه دارند که چنین  همکاری بین المللی برای آنها  سودمند است.  این امر ادغام تئوری و عمل   و  گسترش  دید خود  و معاشرت  مستقیم با متخصصان  مشهور جهان را برای آنها ممکن می سازد.

یکی دیگر از  پروژه های روسیه — ژاپن دانشگاه فدرال خاور دور روسیه  که بتازگی شروع شده است — مطالعه (Quark-Gluon Plasma, QGP) و خاصیت  ستارگان نوترونی است. پروفسور ناکامورا آتسوسی از دانشگاه اوساکو  ریاست تحقیقات  بینادی را  عهده دار است  و این پژوهش ها را  چالش های  واقعی  علم می داند.  از  روش مدلسازی سوپر کامپیوتری در  انجام تحقیقات استفاده خواهد شد.  سوپر کامپیوتر ها خریداری شده و بزودی  راه اندازی خواهند شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала