گزارش و تحلیل

آزمایشات محرمانه بریتانیا روی سربازان کشور

© AP Photo / Cpl Mark Ballantyne/hoبریتانیا
بریتانیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در زمان جنگ سرد، بر روی متروی مسافربری بریتانیا آزمایشات محرمانه سلاح های بیولوژیک انجام گرفت.

به گفته پروفسور اولف اشمیدت آکادمیسین برجسته تاریخ معاصر دانشگاه کنت، صدها هزار بریتانیایی در فاصله یازده سال از 1953 ناخواسته در جریان آزمایشات سلاح های بیولوژیک و شیمیایی قرار گرفتند.

به گفته محققین، عملیات محرمانه توسط نمایندگان پایگاه نظامی علمی — تحقیقاتی وابسته به دولت پورتون داون بریتانیا انجام گرفت.

علاوه بر این، به گفته اشمیدت، کارشناسان با عنوان «محرمانه» روی بیش از 20 هزار سرباز در طول سال های 1939 و 1989 آزمایش صورت گرفت. نظامیان را به عنوان خرگوش­های آزمایشگاهی استفاده می کردند. برای آزمایش بیشتر با تشویق هایی از قبیل سفر رایگان یا یک روز تعطیل نظامیان را جذب می کردند.

این نشریه خاطر نشان می کند که سال 1999 تحقیقاتی روی مرگ نظامیانی انجام گرفت که پیشتر در چنین آزمایش هایی حضور پیدا کرده بودند.

دیلی میل می نویسد که بسیاری از نظامیان با شرکت در این آزمایشات تصور می کردند که نوعی واکسن ضد سرماخوردگی به آنها تزریق می شود، حال آنکه تاثیرات گاز خردل و گازهای توهم زا را بررسی می کردند.

نشریه درباره اسناد محرمانه ای می نویسد که در ماه دسامبر سال گذشته بر مردم جامعه آشکار شد. در این اسناد ظاهرا گفته شده که مارگارت تاچر نخست وزیر وقت معقتد بوده فقدان سلاح شیمیایی در زمان جنگ سرد عاقلانه نیست.

به این ترتیب، طبق نوشته های این نشریه، منشی شخصی تاچر به نام شارل پائول در سال 1984 به طور خلاصه شرح ملاقات مایکل هزِلتاین وزیر دفاع بریتانیا یادداشته کرده. در این یادداشت آمده که در سیستم امنیت ناتو، فقدان سلاح شیمیایی «خلا جدی» است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала