گزارش و تحلیل

شانگهای: ایران و افغانستان در صف

© Sputnik / Host photo agency/Alexey Filippovشانگهای
شانگهای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مهمترین اتفاق هفته گذشته، اجلاس سران بریکس و سازمان شانگهای در شهر اوفا واقع در فدراسیون روسیه بود.

خبر الحاق هند و پاکستان را به سازمان شانگهای اعلام کردند و ولادیمیر پوتین دیدارهایی با روسای جمهور ایران و افغانستان داشت.

یکی از موضوعات اصلی نشست، مساله تامین امنیت و ثبات در منطقه آسیای مرکزی و مقابله با «انقلاب های رنگی» بود.

استراتژی های ویژه ای برای مبارزه با انقلاب های «رنگی» در چارچوب سازمان همکاری های شانگهای اتخاذ نخواهند شد، زیرا کشورهای عضو این سازمان در آینده انتظار چنین رویدادهای را ندارند. دیمیتری مزینتسف دبیر کل سازمان در نشست بریکس و شانگهای به خبرنگار اسپوتنیک گفت که  دول عضو سازمان شانگهای در آینده کار خواهند کرد تا ثبات در منطقه حفظ شود. وی در ادامه توضیح می دهد: «ما ساز و کاری برای انقلاب های رنگی نداریم، ولی روی آن به طور دایم مشغول کار هستیم تا بتوانیم در مقابل چالش ها و تهدیدات در حوزه امنیت و ثبات آماده باشیم و قطعا عوامل مشخصی را در این برنامه در نظر می پیریم، اما انتظارات و نگرانی های خاصی وجود ندارد، به ویژه اینکه اوضاع درمنطقه آرام است».

دبیر سازمان خاطر نشان کرد که شانگهای کار مداوم و آرام بدون واکنش لحظه ای به اتفاقات سیاسی را پیش می برد و ضمن در نظر گرفتن شرایط، با آنها کلنجار نمی رود.

دبیر کل سازمان به خبرنگار اسپوتنیک گفت: «در شانگهای ساز و کار تعامل برای تامین امنیت و ثبات منطقه به توازن رسیده است. این ساز و کارها شامل مبارزه با افراطی گرایی، جدایی طلبی، تروریسم، قاچاق سلاح و مواد مخدر، جنایات سازمان یافته فرامرزی و مهاجرت غیرقانونی می شوند».

مزینتسف همچنین گفت که تعداد درخواست ها برای دریاف جایگاه های مختلف در شانگهای نشان از اعتبار سازمان دارد. وی توضیح می دهد: «ما امروز تعداد زیادی درخواست برای حضور در سازمان در جایگاه های مختلف وجود دارد، درخواست هایی از هند، ایران، پاکستان برای دریافت حق کامل عضویت در شانگهای دریافت کرده ایم. بلاروس، آذربایجان، ارمنستان و کامبوج، سوریه، مصر، جمهوری مالدیو و برخی کشورهای دیگر خواهان عضویت به عنوان ناظر و شریک هستند. سری لانکا نیز می خواهد در سازمان جایگاه خود را بهبود بخشد. برای ما دریافت این تعداد درخواست اهمیت زیادی دارد. این مساله شاخصی است برای سازمانی زنده، پویا و در حال توسعه که اعتبار و نفوذش در منطقه افزایش پیدا می کند».

هیچ بعید نیست که به دنبال هند و پاکستان، ایران و افغانستان هم درخواست های مشابه بدهند. روسیه از مناسبات قابل اعتماد با ایران حمایت می کند. ولادیمیر پوتین این سخنان را در دیدار دوجانبه خود با حسن روحانی رییس جمهور ایران در اوفا بیان کرد.

ولادیمیر پوتین می گوید: «ایران شریک قدیمی و قابل اعتماد ما در منطقه است. مناسبات ما در حال توسعه بوده و پیشرفت مثبتی دارد، علی رغم تمام مشکلات موجود در اقتصاد جهانی و محدودیت هایی که برای همه آشکار است. طی یک سال گذشته، نمودار گردش کالا بالا رفته، اگر چه این رشد زیاد نیست. این جریان در سه ماهه اول سال حفظ شده است. وزرای خارجی به طور فعال کار می کنند و مواضع خود را هماهنگ ساخته، روابط بین پارلمانی را توسعه می دهند. به طور کل، ما راضی هستیم از اینکه مناسبات رو به توسعه است».

علاوه بر این، رهبر کشور در خصوص چشم انداز ورود افغانستان به شانگهای را با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفتگو کرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала