گزارش و تحلیل

ایران، توافقات هسته ای و داعش در افغانستان

© REUTERS / Osman Orsalاردن به دنبال انفجار در گذرگاه طربیل مرز خود با عراق را بست
اردن به دنبال انفجار در گذرگاه طربیل مرز خود با عراق را بست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد رضا بهرامی سفیر ایران در کابل اظهار کرد که امضای توافقنامه هسته ای ایران با امریکا و اروپا تاثیر مثبتی بر توسعه اقتصاد افغانستان و امنیت این کشور خواهد گذاشت.

اگر حضور داعش در افغانستان برای امنیت این کشور تهدید آمیز شود، آنوقت ایران آماده ارایه کمک های لازم در مبارزه با این تهدید خواهد بود.

پتر گانچاروف تحلیل گر رادیو اسپوتنیک به تفسیر این خبر می پردازد. وی می گوید:

ایران بیش از امریکا و اروپا خواهان امضای این توافقنامه هسته ای است. امضای این سند به لغو تحریم های سازمان ملل از ایران می انجامد که به شدت اقتصاد کشور و مردم را خسته کرده است. ایرانی ها حسن روحانی را نخواهند بخشید، اگر این سند به امضا نرسد.

ایران انگیزه دیگری هم برای امضای توافقنامه و رهایی خود از تحریم ها دارد. ایران به شدت نیاز به تنفس سیاسی دارد. این تنفس روی مسایل اصلی است.

امروز برای ایران مهم این است که شرایط در خاورمیانه تحت کنترل داعش درآمده. بعد از سوریه و عراق نوبت به خراسان بزرگ می رسد. برای ایران زمانی باقی نمی ماند که خود را برای این دیدار آماده سازد. باید ارتش و تجهیزات نظامی از جمله سپاه قدس را آماده کند و متحدینش را در آسیای مرکزی به سوی خود بخواند. داعش جای دوری نیست، بلکه در افغانستان است.

اگر به نوشته های مطبوعات افغانستان اعتماد کنیم، می بینیم که داعش ها در افغانستان احساس خانه زادی می کنند: نه مقامات مرکزی قدرت دارند و نه روستاها و رهبران محلی قدرت از مراکز قدرت خود سرشان را به نقاط استقرار طالبان بیرون می برند. به عبارتی، شرایط ایده آل برای جذب جوانان محلی و شکار و استفاده از آنها در اهداف خرابکارانه ساده است. آیا ایران برای پیشنهاد کمک به کابل در مبارزه با اسلام گرایان داعشی کمی دیر نکرده است؟

مساله قاعدتا به طرف افغان برمی گردد. ژنرال عبدالهادی خالد معاون سابق وزیر خارجه افغانستان در این رابطه می گوید:

«افغانستان همیشه ایران را یک کشور بزرگ و همسایه بزرگ و دوست می دیده، همیشه روی حمایت قاطعانه ایران در مبارزه با تروریسم حساب می کرده، اما ایران به خاطر برخی عوامل نتوانست حمایت قاطعانه ای در مبارزه با تروریسم به عمل آورد. اول، شاید به این خاطر باشد که حضور امریکای قدرتمند را در همسایگی خود و در خاک افغانستان نمی پذیرفت. دلیل دوم این است که مشکلات دموکراسی و از جمله قانون اساسی ما است که حقوق و آزادی همه شهروندان کشور را تضمین نمی کند و دلیل سوم، شاید این باشد که بین ایران و طالبان معاملاتی از نوع همکاری وجود داشته باشد.

حال ایران آماده کمک رسانی است. من به عنوان یک افغان می خواهم به ایران بگویم که این کمک به افغانستان در وهله اول کمک به خود ایران است، کمک به منطقه، کمک به جامعه بین الملل.

حال باید دید که برای کمک دیر شده یا نه؟ البته که نه. افغانستان امروز هم به تنهایی در حال مبارزه با تروریسم است و هر روز تروریست ها قربانی می گیرند و منطقه ما نسبت به این قضیه بی تفاوت است. نه تنها ایران که حتی آسیای مرکزی و تا حدی چین و روسیه، حتی هند که وعده کمک داده بود، آن را به تعویق انداختند. من معتقدم که اگر افغانستان کمکی که وعده داده بودند را دریافت کند، می تواند قدرت منطقه شود».

این سخنان موضع شخصی معاون سابق وزیر خارجه افغانستان بود که می گوید به همه خواهرها دست کم یک گوشواره رسید. هم ایران و هم سایر همسایه ها بی نصیب نماندند. ژنرال افغان از بسیاری جهات درست می گوید. افغانستان واقعا به تنهایی مشکلات منطقه را حل می کند. دست کم ایران متوجه این قضیه شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала