ناو هواپیمابر روسی: ظرفیت 100 هزار تنی و آماده باش 15 دقیقه ای

© Sputnikناو هواپیمابر روسی: ظرفیت 100 هزار تنی و آماده باش 15 دقیقه ای
ناو هواپیمابر روسی: ظرفیت 100 هزار تنی و آماده باش 15 دقیقه ای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اوایل ماه ژوئیه در سنت پترزبورگ هفتمین نمایشگاه بین المللی نظامی دریایی IMDS-2015 برگزار شد و در آن ایده های جدید و عدم وابستگی کشتی سازی روسیه به نمایش گذاشته شد و نشان داده شد که روسیه می خواهد ناوگان نظامی اقیانوس پیمای خود را بازسازی کرده و آنرا به کشتی های روسطحی و زیردریایی ها و ناو های هواپیمابر بسیار مدرن مجهز کند.

"الکساندر خرولنکو" مفسر خبرگزاری بین المللی "روسیه امروز" چنین می نویسد:

طرح ناو هواپیمابر "اشتورم" از میان پروژه های مقیاسی متعلق به آینده نزدیک است و دفتر طراحی دولتی بنام "کریلوف" تاسیس شده در 1894 در سنت پترزبورگ آنرا طرحریزی کرده. ظرفیت "اشتورم" بیش از 100 هزار تن که سه برابر بیشتر از ناوهواپیمابر "نووروسیسک" بزرگترین ناوجنگی روسیه و دو برابر بیشتر از ظرفیت ناوهواپیمابر "آدمیرال کوزنتسوف شوروی " است. ولی در این ناوهواپیمابر به سلاح موشکی مجهز نشده زیرا نوع و هدفش غیر از کشتی های جنگی قبلی است.

ناوهواپیمابر در حال طرحریزی روسی با "نیمیتز" آمریکا دست کمی نداشته و از روی برخی پارامتر ها از آن فراتر است. طول کشتی روسی- 330 متر، عرض — 40 متر، درجه آبخور- 11 متر است. سرعت کامل آن — 30 گره مساوی حدود 60 کیلومتر در ساعت و زمان شناور بودن مستقل 120 روز و دارای مقاومت 7 درجه ای در برابر طوفان است و تعداد خدمه آن — 5 هزار نفر است و باید سامانه اینتگرال هدایت نبرد داشته باشد. در تسلیح آن 90 دستگاه جنگنده و بالگرد چند منظوره و 3000 عدد مهمات هوایی و دارای سامانه پدافند هوایی موشکی و سیستم ضد اژدر خواهد بود. سیستم پرتاب هواپیما ها کاتاپولتی- ترامپولینی بوده و هواپیما های دارای بار های حد اکثر خواهند توانست از عرشه آن به پرواز در آیند. دستگاه تولید نیروی برق هسته ای با دو توربین خواهد بود و توربین گازی ذخیره ای هم خواهد داشت. در نتیجه سرعت و مانور این کشتی بالا رفته و زمان بحال آماده باش در آمدنش تا 15 دقیقه کاهش خواهد یافت. خواص زیر دریایی هیدرودینامیک این کشتی نیز به کاهش چشمگیر مصرف انرژی هم کمک خواهد کرد.

مفسر خبرگزاری "روسیه امروز" سپس نوشت: نیروی روسیه دریایی این کشور به هیچ کس تهدید نکرده و قصد ندارد به کسی حمله کند. با این همه یک ناو هواپیمابر در ترکیب گروه ناوجنگی مستقر در نواحی دوردست جهان می تواند از بروز اختلافات جلوگیری کرده و در هر نقطه اقیانوس آرام از منافع اقتصادی کشور ما دفاع کند. به برکت اعمال ناوهواپیمابر استواری گروه ضربتی در جریان عملیات ضد کشتی و یا در حین پیاده کردن نیروی دریابرد بالا می رود و به این خاطر موجودیت ناو های هوپیمابر، ناوگان نظامی هر کشور را به مراتب تقویت می کند. بنا به نظریه نظامی کنونی در ترکیب هر ناوگان باید لا اقل دو ناوهواپیمابر وجود داشته باشند.

ماکت این ناوهواپیمابر روسی در نمایشگاه IMDS-2015 سنت پترزبورگ توجه بالای کشتی سازان روسی و خارجی و ملوانان نظامی را بخود جلب کرد. این علاقه تصادفی نبود زیرا قرار است که این ناوجنگی هم برای بهره برداری در روسیه و هم در خارج از کشور ساخته شود.

"الکساندر خرولنکو" تفسیرگر خبرگزاری بین المللی "روسیه امروز" نوشت: هنوز اطلاعی در باره آغاز ساخت این ناوهواپیمابر در دست نیست. خبرگان می گویند که اجرای پروژه به اتخاذ تصمیم سیاسی مربوطه و تخصیص منظم هزینه ها بستگی دارد. کارخانه های کشتی سازی لازم در روسیه وجود دارد.

"الکساندر خرولنکو" تفسیرگر خبرگزاری بین المللی "روسیه امروز" در پایان نوشت: روسیه یک قدرت دریایی بوده، هست و خواهد بود. امتداد مرز های دریایی این کشور 45 هزار کیلومتر است و در فلات روسیه حدود 25 درصد از ذخایر جهانی هیدروکربنی نهفته شده. سهمیه حمل و نقل دریایی در ترابری کل روسیه بیش از 80 درصد است و پیشبینی شده که حجم حمل کالا از بنادر این کشور تا 2030 دو برابر افزایش یابد. روسیه برای تامین امنیت اقتصادی خود و ثبات بین المللی جهانی در اقیانوس ها به ناوگان نظامی اقیانوسی قدرتمند احتیاج دارد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала