گزارش و تحلیل

حمایت از نوع کی یفی

حمایت از نوع کی یفی
حمایت از نوع کی یفی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور سابق گرجستان به مقام فرماندار اودسا منصوب شد.

میخایل ساآکاشویلی بار دگر در مرکز توجه سیاسی قرار گرفته است.  رئیس جمهور سابق گرجستان  به مقام فرماندار اودسا منصوب شد. بسیاری از  کارشناسان  دلایل زیادی  در رابطه با این انتصاب  عنوان می کنند که یکی از آنها بطور مستقیم با منافع روسیه  مرتبط است.

اینکه میخائیل ساآکاشویلی  به سوء استفاده از  اختیارات  خود در  خرج بودجه کشور گرجستان متهم شده و  تحت  تعقیب بین المللی  است مانع از آن نشد  که مقامات اوکراین  از او دعوت به همکاری در یکی از مناطق مسأله ساز  کشور  کنند. احتمالا آنها فکر کردند شخصی که براحتی  می تواند شرکت های تلویزیونی  نامناسب را  تار و مار کند و  دارایی  آنها را  غصب کند  براحتی می تواند با  دست آهنین  مخالفان در اودسا را سر جایشان بنشاند.  اما مشخص است که  این تصمیم  مستقلانه کی یف نبوده است.

یوگنی  کوژوکین پروفسور  انستیتوی دولتی روابط بین الملل مسکو در این خصوص گفت: به نظر من در اینجا  باید به سه جنبه توجه کرد.  اولا اوکراین  در حال حاضر یک کشور  وابسته است که به  انتصابات در  سمت های کلیدی در کشور نیز مربوط می شود.  این انتصاب پس از  مشورت ها در سفارت آمریکا توسط افرادی  انجام شد  که  تعیین کننده  سیاست داخلی و خارجی  در اوکراین  ، کشوری هستند  که تا حد زیادی استقلال خود را از دست داده است. متأسفانه این یک واقعیت تراژیک است. ساآکاشویلی موجود  قدیمی  آمریکاست  که در کشور خود سرنگون شد و  تحت تعقیب قرار دارد.  باید به  آمریکایی ها آفرین گفت: افردی  که آنها خودی می دانند  و  به لحاظ  اجرای سیاست به نفع منافع آمریکا در کشور های خود  سپاسگزارشان  هستند، فراموش نمی شوند.  در مورد کنونی ، آمریکایی ها ساآکاشویلی را هم فراموش نکردند.

 جنبه دیگر قضیه — اودسا و حومه اودساست که در سالهای اخیر  بخش های  مشکل ساز اوکراین شده اند. کارشناسان اعتراف می کنند  که پس از رویدادهای  ماه مه، اودسا  به یک شهر « تقسیم شده» مبدل شده است.  نزدیکان کشته شدگان هرگز آن تراژدی را فراموش نخواهند کرد.  همه  این موضوع را درک می کنند ، هم در کی یف و هم در واشنگتن. همانا به این دلیل  باید  شخص قدرتمندی پیدا شود که بتواند  از یک گروه قوی حمایت  و گروه دیگر را سرکوب  کند. ساآکاشویلی را  آدم قاطعی می نامند.  اما  هیچگونه انعطافی در رفتار او وجود ندارد. ا این موضوع او را  نامزد ایده آلی در چشم مقامات اوکراین کرد.

در این رابطه به هیچ وجه نباید  عامل پردنسترویه فراموش شود. محاصره پردنسترویه  هدف مهمی است  که باید  همین حالا  به آن رسیدگی شود.  در این رابطه نیز شخصی  لازم است که بدون  فکر زیاد تصمیم ها را اجرا کند و  دچار عذاب وجدان نشود.  ساآکاشویلی دوباره نامزد شماره یک برای احراز چنین مقامی اعلام  شد.

آلکسی بیچکوف  رئیس دپارتمان  کشورهای  جامعه همسود  انستیتوی  تحقیقات  سیاسی در این خصوص گفت: انتصاب ساآکاشویلی به عنوان شخصی که از تجربه  عملیات  جنگی برخوردار است به مقام فرماندار اودسا به معنای آماده کردن منطقه اودسا برای  اجرای سناریوی  حمله به پردنسترویه  با هدف  کشاندن روسیه به   درگیری نظامی با اوکراین است. روسیه  فقط به تماشای کشته شدن سربازان خود  در واحد های  صلح بانان در پردنسترویه  نخواهد  ایستاد.   مقدمات توطئه  در اودسا  در مرز با پردنسترویه  در جریان است ، نیروهای مسلح به آنجا اعزام گشته  و داوطلبان استخدام می شوند — کسانی که در یک لحظه معین  می توانند« میدان» کوچکی از افراد ناراضی را  جمع کنند.  سناریوی  حمله نظامی آماده می شود تا روسیه  را به درگیری آشکار  بکشاند.

یک نکته مهم دیگر نیز وجود دارد. در کی یف  بهر صورت می خواهند  در چشمان  جهانیان خود را  قدرت روشنگر  نشان بدهند.  اودسا —  هر چه باشد یک مارک  شناخته شده است  و می  تواند توریست ها و سرمایه گذاران را به آنجا جلب کند.  این سوال مطرح می شود که ساآکاشویلی تا چه حد از عهده وظایف خود برخواهد آمد.  پیداست فعلا جواب این سوال  مقامات اوکراین مهم نیست.

—  مقامات اوکراین  امیدوارند که  ساآکاشویلی بتواند یک «مینی کشور» پیشرفته اروپایی را در آنجا تشکیل بدهد.  اودسا به دریا راه دارد  و بنادر بزرگی در آنجاست که کشتی های نظامی  و تجاری می توانند در آنجا لنگر بیاندازند.  اما بعید است  ساآکاشویلی بتواند سهمی در رشد و توسعه منطقه ای بازی کند که هیچ چیز در باره آن نمی داند و قبلا در آنجا کار نکرده است.  دو — سه سال لازم خواهد بود تا او  با اوضاع  و خودویژگی آنجا و کلا  اقتصاد  و ساختار اجتماعی اوکراین  آشنا  شود.

ساکنان اودسا  نظر خود را در باره فرماندار جدید اعلام کردند.  در یک  تجمع اعتراض آمیز  به ساآکاشویلی پیشنهاد شد  به خانه خود برگردد.  اما مقامات کی یف  به این حرف ها گوش نمی دهند.  میخائیل ساآکاشویلی  به مقام ریاست   شورای نظارت اصلاح شرکت های دولتی  اوکراین منصوب شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала