گزارش و تحلیل

بریکس - امکان افزایش اعضا

© Host photo agency /  مراجعه به بانک تصاویر بریکس - امکان افزایش اعضا
بریکس - امکان افزایش اعضا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از بدو تشکیل بریکس، متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی،کشورهای بیشتری تمایل خود را برای پیوستن به این گروه موفق و با نفوذ ابراز داشته اند. اما کارشناسان در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک، اذعان دارند که روند عضوگیری در این گروه، بسیار اساسی و طولانی است.

در حال حاضر موفقیت بریکس بر همه واضح و مبرا است. این کشورها نفوذ خود را در امور جهانی افزایش داده و به جهانیان نشان داده که کشورهای مختلف، چگونه می توانند نه تنها زمینه های مشترک را بیابند، بلکه از امکانات و فرصت های یکدیگر در مسیر رشد اقتصادی و نفوذ سیاسی، بهره ببرند. البته این واقعیت را نیز باید در نظر داشت که 40 درصد از جمعیت جهان در کشورهای گروه بریکس زندگی می کنند. اما بنا به اظهارات یوری سِوِتکوف، تحلیلگر سیاسی روس، جنبه های جذاب دیگری نیز وجود دارند:


"اگر ما به پتانسیل اقتصادی این کشورها توجه کنیم، متوجه می شویم که با وجود همه بحران ها، باز هم آنها در حال توسعه هستند. البته چین در بین آنها به عنوان لکوموتیو توسعه، جایگاه اول رشد اقتصادی را در بین کشورهای بریکس، به خود اختصاص داده است. روسیه منبع انرژی است. در برزیل صنعت هواپیماسازی و سایر صنایع مدرن در حال توسعه هستند. و افریقای جنوبی با تحولی روبرو شده که آن را به یک کشور مهم در نیمکره جنوبی، تبدیل کرده است. لذا تمامی اینها بیان گر داشتن آینده ای بزرگ برای بریکس است."

 

اکنون می توان اذعان داشت که پس از پیوستن افریقای جنوبی به بریکس، فعالیت این گروه کامل تر شده و درک متقابل آنها به سطح جدیدتری ارتقا یافته، لذا اکنون می تواند درب های خود را بر روی اعضای جدید، باز کند. به عقیده کارشناسان، آرژانتین در زمره اولین نامزدها است چرا که با وجود مشکلات سیاسی، مسیری را که زمانی افریقای جنوبی — جوانترین عضو بریکس طی کرده، آغاز نموده است. به نظر گریگوری دوبرومِلوف، مدیر موسسه مطالعات سیاسی کاربردی، ممکن است قراقستان نیز دیر یا زود، عضو این گروه شود:


"از گوشه و کنار شنیده می شود که آرژانتین با وجود داشتن شرایط دشوار اقتصادی، می تواند به عضویت بریکس درآید. این می توانست یک گام مهم و استراتژیک باشد. من فکر می کنم که به تدریج باید قزاقستان به عنوان ایفا کننده نقش مهم در آسیای میانه به گروه بریکس بپیوندد. بدین صورت ما به متحدان خود کمک می کنیم. "

 

کارشناسان گسترش بریکس را از دو بُعد سیاسی و اقتصادی، امکان پذیر می دانند. در هر دو مورد هدف نهایی باید مشخص شده باشد. گریگوری دوبروملوف در ادامه می گوید که به طور کلی فهرست نامزدهای احتمالی بسیار غنی هستند:


"در اینجا بهترین اصل برای تعیین و انتخاب کشورهایی که می توانند عضو بریکس شوند، درک جنبه های اقتصادی و یا سیاسی بریکس است. اگر بخواهیم جنبه اقتصادی را در نظر بگیریم، واضح است که در حال حاضر ساختار تشکیل شده از 5 عضو فعلی، مطلوبترین حالت بوده و نیازی به عضو جدید ندارد. بریکس باید عزم خود را در ایجاد یک بانک جزم کند. این می تواند اولین گام مهم باشد. بریکس به جای گسترش یافتن باید بهره وری و شدت فعالیت خود را افزایش دهد. اما اگر بریکس به دنبال ایجاد یک ائتلاف سیاسی و ضد آمریکایی است، باید کشورهایی را به خود جذب کند که مخالف ایلالت متحده هستند. واضح است که ایران پس از لغو تحریم ها به عنوان کشوری که در خاورمیانه از اقتصاد قدرتمندی برخوردار است، می تواند عضو بریکس شود. آخر هنوز هیچ کشور اسلامی و خاورمیانه ای عضو این گروه نشده است. البته ترکیه در صورت نزدیکی روابط اش با بریکس، شانس بالایی برای پیوستن به این گروه دارد.

کارشناسان هنوز نمی توانند پیش بینی کنند که حرف اول کدام یک از این کشورها می تواند به اسم اختصاری بریکس اضافه و در نهایت نام آن را تغییر دهد. اما قابل تصور است که در آینده بسیار نزدیک نام این گروه تغییر خواهد کرد. بنابراین بزودی شاهد تغییر در سیستم تاثیرگذاری و نفوذ در امور جهانی، خواهیم بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала