گزارش و تحلیل

عضویت کشتی طوفان زده یونان در حوزه یورو

عضویت کشتی طوفان زده یونان در حوزه یورو
عضویت کشتی طوفان زده یونان در حوزه یورو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در آستانه برگزاری اجلاس رهبران کشورهای عضو حوزه یورو برای بررسی وضعیت بدهی خارجی یونان، کشورهای اروپایی هر کدام به نوبه خود به اظهارهای نظرهای مختلف در خصوص حل وضعیت یونان مطرح کرده اند.

برخی مانند فرانسه اعلام کرده است که برای حفظ ادامه عضویت یونان در حوزه یورو هر اقدامی را انجام می دهد و برخی کشورهای وام دهنده به یونان، اعطای وام مجدد بدون پذیرش شرایط مطرح شده را ناممکن اعلام کرده‌اند.

هوشیار رستمی- روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی وضعیت یونان را اینگونه بررسی می نماید: زمانیکه که بحران اقتصادی جهانی در سال 2008 از ایالات متحده آمریکا شروع شد و به تدریج بیشتر کشورهای توسعه یافته را گرفتار خود نمود، یونان مهد تمدن اروپا نیز از این جریان مصون نماند و دچار بحران اقتصادی شد. در آمد سالانه این کشور در سال در سال 2008 حدود 31 هزار دلار بود که در سال 2013 به 21 هزار دلار رسید و یونان که درآمد بالایی داشت با این کاهش شدید درآمد سرانه دچار وضعیت بحرانی اقتصادی شد.

همین شرایط بود که زمینه ساز یکسری تغییرات در تصمیم گیری های سیاسی جدید در یونان گردید. زمانی که دولت آقای «پاپاندورا» در سال 2011 وعده ای داد به مردم مبنی بر اینکه 14 ماه حقوق به آنها پرداخت خواهد کرد و با توجه به اینکه بحران جهانی وضعیت اقتصادی را متحول کرده بود، این وعده ایشون باعث گردید تا دولت کسری بودجه پیدا کند و دولت مجبور شد تا یکسری اوقات مشارکت منتشر نماید. چون دولت بودجه ای نداشت که این اوراق را بازپرداخت نماید مجبورشد که اوراق مشارکت را با نرخ بالاتری دوباره باز نشر نماید، همین امر بحران مالی یونان را عمیق و عمیق تر کرد و درنهایت آنها را به ورشکستگی نزدیک کرد. اکنون دولت آقای «الکسیس سیپراس»، نخست وزیر یونان از طلبکاران اروپایی می خواهد که بخشی از مطالبات خود از یونان را ببخشند که البته با مخالفت آنها مواجه شده است.

نخست وزیر یونان می داند که مشکلات کنونی یونان پابرجاست و ممکن است که کاملا از هم بپاشد، بنابراین  تغییراتی ایجاد نمود و آقای «واروفاکیس» وزیر دارایی یونان را برکنار نمود «ساکالوتوس» ۵۵ ساله را جانشین وی نمود.  گفته می شود نسبت به وزیر دارایی قبلی مواضع نرم تری دارد و علاقمند است که با نهادهای جهانی همکاری خوبی داشته باشد، چون رییس هیات مذاکره کننده با این نهادها نیز بوده است.

در این روزها شنیده می شود مردم یونان از حق خود دفاع نموده اند و این مطلب اگرچه از یک نظر درست است اما از طرف دیگر اشکالات خود را نیز دارد. مردم یونان باید اصلاحات ساختاری انجام دهند و این اصلاحات به هر حال قربانی هایی هم خواهد داشت. اینکه به خاطر ترس از مشکلات فعلی اقدام به انجام اصلاحات ساختاری نشود فکر غلطی است و راه درست تر آن است که از نهادهای جهانی و کشورهایی با اقتصاد توسعه یافته خواسته شود تا سیستم های تامین اجتماعی را در یونان راه اندازی نمایند تا از اثشار آسیب پذیر در این پروسه حمایت نمایند. به نظر می آید که یونان ناگزیر است تا این اصلاحات را انجام دهد و اقتصاد آن بتواند به رشد قبلی خود باز گردد.» 

یونان-حوزه یورو- بحران مالی- اتحادیه اروپا

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала