مبارزه با فقر در تاجیکستان

© AFP 2023 / Vyacheslav Oseledkoفقیر در خیابان تاجیکستان
فقیر در خیابان تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رفاه تاجیک ها به درآمد مهاجران کاری در روسیه بستگی دارد.

گروه بانک جهانی  در دوشنبه به مقامات تاجیکستان  پیشنهاد کرد یکبار در  هر سه ماه  سطح رفاه  ساکنان کشور مورد ارزیابی قرار بگیرد. به عقیده  کارشناسان  نهاد مالی، روش جدید  امکان واکنش سریع  نسبت به فرایندهای  نگران کننده  در عرصه اجتماعی را فراهم خواهد ساخت.  اما در جامعه کارشناسی  بعید می دانند  که چنین برخوردی  بتواند بشکلی  مسائل فقرا را حل و فصل کند.  تحلیلگران می گویند  که رفاه بسیاری از  ساکنان کشور  به درآمد مهاجران کاری  در روسیه  بستگی دارد.

 عالم فصح الدینوف، خبرنگار  ویژه « سوتنیک» در  دوشنبه در این باره گزارش داد.

یک سوم  ساکنان تاجیکستان  در مرز فقر زندگی می کنند.  این افراد نمی توانند برای رفع نیازهای روزانه خود بیش از 2 دلار خرج کنند. نمایندگان گروه  بانک جهانی و  آژانس  آمار  وابسته به ریاست جمهور  تاجیکستان  در گزارش جدید خود چنین آماری را عنوان کرده اند.  در عین حال آنها به شاخص مثبتی  توجه نشان دادند: شاخص فقر با گذشت هر سال در  کشور  کاهش می یابد.  این گزارش فورا  در  جامعه  تحلیلی  بازتاب یافت.

آندری زاخواتوف  کارشناس انستیتوی  تحقیقات  خزر در تفسیر این گزارش گفت: آنچه به ارقام  رسمی  سطح فقر در  تاجیکستان مربوط می شود  نمی توانم  آنها را مورد تردید قرار بدهم، زیرا بر اساس  روش  جمع آوری  اطلاعات بانک جهانی انجام شده است. پویایی کاهش فقر  در تاجیکستان طی سالهای اخیر  مثبت بوده است ، چیزی حدود 2 درصد در سال.  به این دلیل می توان به  ارقام  باور کرد. اما جمعیت  8 میلیونی تاجیکستان  با  آهنگ  سریعی رشد می کند — حدود2 درصد —  160 هزار  نفر در سال.  این امر گویای آن است  که  برای حفظ ثبات  در  کشور و کاهش  سطح فقر  باید  هر  سال  دهها  هزار  جای جدید کار  در کشور ایجاد شود.

فعلا آهنگ  ایجاد جای کار   در بخش اقتصاد تاجیکستان  نمی تواند با شاخص های رشد  ساکنان مستعد به کار همگام شود.   شرایط مهم دیگر،  کیفیت  جای کار است که با  پارامترهایی  مانند  دستمزد بالا،  رشد حرفه ای  و دسترسی به  خدمات اجتماعی  و آموزش  تخصصی  تعیین می شود. کار های زیادی پیشنهاد می شود اما عمدتا آنها   پاسخگوی انتظارات  مردم نیست.  در نتیجه تاجیک های زیادی به روسیه می روند تا در آنجا  درآمدی برای امرار معاش کسب کنند.  اگر  مهاجرت اقتصادی نبود،  تاجیکستان نمی توانست  از عهده حل و فصل مسائل اقتصادی زیادی  بر آید.  هیچگونه  کمک بین المللی  با  حجم پولی که  مهاجران کاری تاجیک از روسیه به تاجیکستان ارسال می کنند قابل مقایسه نیست.

بهروز هیمو  تحلیلگر مستقل مالی در مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» گفت: فقر در تاجیکستان  بیش از 80  درصد  در اوایل  دهه 2000 بود که اینک به کمتر از 40 درصد کاهش یافته است.  علت  مهاجرت کاری  ساکنان کشور به روسیه است.  برای مقایسه  می توان گفت کل  کمک  سازمان های  مالی بین المللی  در تمام مدت همکاری با تاجیکستان  بصورت اعطای اعتبار و وام هایی که به دوشنبه واگذار شده است  حدود  2 میلیارد دلار آمریکا بوده است ، در حالی که  پول های که از طرف مهاجران کاری تاجیک در روسیه به  تاجیکستان ارسال می شود  طی 10 سال اخیر  20 میلیارد  دلار  آمریکا بوده است.

مطابق با ارزیابی  کارشناسان بانک جهانی،  هر سومین  ساکن تاجیکستان از 25 تا 39 سال مجبور است  با کار در خارج از کشور خرج خانواده  را تأمین کند.  تقریبا دو سوم  کسانی که در وطن کار می کنند  در  بخش غیر رسمی مشغول هستند.  کار در این بخش  دستمزد پایینی دارد و مقررات روز کار رعایت نمی شود  و  هیچگونه تضمین اجتماعی به  کسانی که در این بخش کار می کنند داده نمی شود.  اما علت فقر ساکنان فقط بیکاری نیست.  فقدان تحصیلات، کمبود شدید  برق  در کشور و مشکلات  آب آشامیدنی از دیگر علل فقر در کشور تاجیسکتان عنوان می شود.  مقامات تاجیکستان   کاهش فقر در کشور را یکی از  اولویت های  سیاست اقتصادی  کشور اعلام می کنند  اما  نمی گویند در چه زمانی نهایتا  شاخص های رفاه ساکنان  مثبت خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала