گزارش و تحلیل

ضریب اطمینان بالا در نیروگاه های هسته ای روسیه

© Sputnik / Roman Denisov Кольская атомная станция
Кольская атомная станция - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بازرسی های منظم نهادهای مستقل روسی و همچنین سازمان های بین المللی، تایید کننده این امر است که کلیه نیروگاه های هسته ای در روسیه، به طور مطمئن و با امنیت کامل در حال فعالیت هستند. چنین واقعیتی در خصوص نیروگاه های هسته ای خارجی ساخت روسیه نیز صدق می کند. لذا این تبدیل به اساسی برای پروژه های آتی کشور شده است.

مطالعات و آزمایشات متعدد نشان می دهد که امروز تجــربه روسیه در ساخت نیروگاه های هسته ای، باعث گردیده تا دیگران نیز این راه را دنبال کنند. کارشناسان می گویند که ضریب اطمینان نیروگاه های روسی، به عوامل متعددی بستگی دارد. در میان آنها می توان از قابلیت عالی خود حفاظتی راکتور، وجود موانع متعدد ایمنی و سیستم های موازی و امنیتی تکرار شونده، نام برد. فعالیت تمام نیروگاه های هسته ای ساخته شده توسط متخصصان روسی، هم توسط سیستم های ایمنی منفعل، بدون نیاز حضور انسان و منبع انرژی و هم سیستم های فعال،کنترل می شود. درجه بالای ایمنی در کلیه مراحل چرخه عمر راکتور، از انتخاب اولیه سایت نیروگاه تا هنگام خاموش کردن آن، حفظ می شود. در نتیجه، طبق برآورد کارشناسان، تجربه پایدار بهره برداری از راکتور آب فشرده، به بیش از 1400 سال، تخمین زده می شود. بنا به اظهارات سرگئی پیکین، مدیر صندوق توسعه انرژی، همه اینها باعث می شود تا برای آینده، برنامه ریزی کرد:

"ما دارای بلند پروازانه ترین طرح ها در بین همه تامین کنندگان اینگونه تجهیزات در جهان هستیم. ما پیشرفته ترین تجهیزات را داریم. و از نظر تعداد راه اندازی آنها، یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر هستیم. در عین حال، همه ساله از نظر ایمنی و ارتقا آنها، به خصوص پس از حادثه فوکوشیما، ما جایگاه اول را در جهان به خود اختصاص داده ایم. وجود مجموعه قراردادهای کنونی ما، نشان دهنده این امر است. حجم قراردادها فقط برای ده سال آینده، به بیش از 100 میلیارد دلار می رسد. من فکر می کنم که تعداد قراردادها باز هم افزایش خواهد یافت. "

با این حال، روسیه فراتر رفته و در سطح دیگری، فرصت های جدیدی را ارائه می کند.  آخر هر کشوری خواهان این است تا مسائل اقتصادی را به نفع خود برگرداند. و دقیقا در این زمینه، روسیه دارای پیشنهاد جذابی است. سرگئی پیکین می گوید:

"ما برای تعیین ارزش قرارداد، روش رقابتی و برای تعمیر و نگهداری نیروگاه ها برای کل طول عمر آنها، اصول کلی پیشنهاد می کنیم. در حال حاضر یکی از نوآوری های روسیه این است که ما قیمت برق فروشی تولید شده در نیروگاه هسته ای را تضمین می کنیم. به نظر من، از دیدگاه مصرف کنندگان، این جالب ترین گزینه است. چرا که به خوبی درک می کنند که حداقل در ده سال آینده قیمت برق در کشور چه خواهد بود."

آنتون خلوپکوف، مدیر مرکز انرژی و امنیت معتقد است که روسیه دارای مجموعه ای غنی از سفارشات خواهد شد:

"روسیه در اروپا دارای دو پروژه مهم در مجارستان و فنلاند است. این 3 واحد از 20 واحد نیروگاهی است. این پروژه ها برای روسیه بسیار مهم هستند چرا که در صورت ساخت و عملی شدن آنها، تحویل سوخت را نیز به دنبال خواهد داشت که این نیز به نوبه خود باعث درآمدزایی صنایع هسته ای روسیه می شود. روسیه در کشورهایی مانند هند، چین، ویتنام، ترکیه، ایران، اردن، بنگلادش و بلاروس نیز دارای پروژه های متعددی است. به نظر من، تنـــوع کشورهای متقاضی در شرکت روس اتم، اجازه می دهد تا نگاه کاملا خوش بینانه ای در مجموعه سفارشات داشته باشیم."

این را نیز نباید فراموش کرد که متخصصان روسی به غیر از کار بر روی سفارشات جدید، به طور مداوم بر روی ایمنی تاسیسات و نیروگاه های موجود نیز نظارت داشته تا بتوانند طول عمر بهره برداری از آنها را نیز تمدید کنند. آخر برای چنین مجوزی، باید کلیه سیستم ها، مواد و مصالح سازه ای نیروگاه هسته ای نیز در بالاترین سطح قرار داشته باشد. بنابراین امنیت نیروگاه ها، حتی بیش از مدت زمان تعریف شده در اسناد طراحی، تضمین می شوند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала