گزارش و تحلیل

اتم ایرانی تقریبا ثابت است

© AFP 2023 / Carlos BarriaМинистр иностранных дел Ирана Джавад Зариф на переговорах в Вене
Министр иностранных дел Ирана Джавад Зариф на переговорах в Вене - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به احتمال قوی هفتم ژوئیه روند چندین ساله مذاکرات در باره برنامه هسته ای ایران با حصول معامله پایان می یابد.

انتظار می رود که در نشست وزیران خارجه کشور های میانجی گر بین المللی و ایران در وین مراسم رسیدن به توافق را برگزار کرده و بعدا قطعنامه شورای امنیت در حمایت از آن صادر خواهد شد. در یک زمان دیپلمات ها اعتراف می کنند که هنوز هم مسایل حل نشده باقی می مانند. به اطلاع "اسپوتنیک فارسی" مکانیسم برداشتن تحریمات ضد ایرانی هم اینک تدوین شده است.

یک منبع دیپلماتیک به روزنامه روسی "کامرسانت" خبر داد که وزیران، سند را امضا نمی کنند که عبارت از 80 صفحه متن اساسی و چندین ضمیمه است. این سند قابل امضا نخواهد بود چون سند اساسی حقوقی، قطعنامه جدید شورای امنیت در مورد ایران خواهد بود و وزیران خارجه باید همانا متن این قطعنامه را امضا کنند.

کمیسیون پنج به علاوه یک و اتحادیه اروپا بر کار ایران نظارت می کنند - اسپوتنیک ایران
کمیسیون پنج به علاوه یک و اتحادیه اروپا بر کار ایران نظارت می کنند

پیشتر دیپلمات های ایرانی و همتایانشان از گروه 5 بعلاوه 1 با اطمینان به موفقیت این مذاکرات اشاره می کردند. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران روز شنبه در جمعی روزنامه نگاران اعلام کرد: "هیچ کس نمی خواهد که مذاکرات تمدید شود و ما سعی می کنیم کار را به پایان برسانیم". سرگئی ریابکوف همتای روسی عراقچی در مصاحبه روز جمعه با مجله "شاخص امنیت" با اطمینان اظهار داشت که طرف ها تا 7 ژوئیه به توافق دست خواهند یافت، وی افزود: "فقط چند موضوع جداگانه حل نشده وجود دارد که آنها را ممکن است در چند روز باقی مانده رفع نمود. هیچ نقشه "بی" وجود ندارد و هیچ کس پیرامون این موضوع بحث نمی کند که اگر طرف ها تا مهلت مقرر نرسند چه خواهد شد. همه بر آن هستند که  آنها تا موقع مقرر خواهند رسید. هم اینک یک تمدید تا 30 ژوئن بود و این اقدام در سرحد عمل مجاز بود". گفتنی است که ابتدا قرار بود که توافق هسته ای 30 ژوئن به امضا برسد ولی طرف ها به این کار موفق نشدند و رایزنی ها تا 30 ژوئن به تعویق افتاد.

ریابکوف اضافه کرد: برای مسکو مساله برداشته شدن تحریم تسلیحاتی ایران اهمیت اصولی دارد "که هنوز دارای دشورای های بزرگ" است. روسه به فعال تر کردن همکاری نظامی- فنی با ایران علاقمند است و این کار بدون لغو مجازات های موجود در قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل متحد میسر نیست. دیروز منبعی نزدیک به هیات روسیه در وین توضیح کرد که "مشکل مربوط به تحریم تسلیحاتی ایران هنوز برداشته نشده است".

نماینده ی بی اختیار در مذاکرات - اسپوتنیک ایران
نماینده ی بی اختیار در مذاکرات

در ضمن بنا به برخی داده ها راه حل مساله بسیار پیچیده مربوط به مکانیسم بر داسته شدن تحریمات بین المللی از ایران و برقراری مجدد آن در صورت عدم رعایت توافق ها از طرف ایران یافت شد. یکی از الگو های مورد بحث بدین قرار است: در روز عقد معامله در مورد ایران، رژیم لغو تحریمات اعمال می شود یعنی با صدور قطعنامه شورای امنیت محدودیت های بین المللی در خصوص ایران برداشته می شود. لازم خواهد بود که  این رژیم بصورت منظم تمدید شود و اگر یکی از اعضای شورای امنیت در مورد پیروی ایران از توافق های حاصله شکی داشته باشد می تواند به حق وتو متوسل شود و تمدید را بلوکه کند. این الگو می تواند کاری کند تا حیثیت ایران و آمریکا حفظ شود. مقامات ایرانی می توانند در باره ارضا تقاضایشان در باره لغو آنی تحریمات اعلام کنند و آمریکا می تواند در این باره  بگوید که  وسیله نیرومند تاثیر گذاری بر ایران را بدست آورده است. این رژیم در طول 5 سال اعتبار خواهد داست.

همچنین در مورد این مساله پیشرفت حاصل شده که ایران با مقدار مازاد اوراینوم خود چکار کند. (مطابق توافق های مقدماتی ایران باید ذخایر اورانیوم دارای غلظت پایین از 10 تن کنونی تا 300 کیلو کاهش دهد). خبر گزاری شین هوا چین با استناد به منابع خود گزارش داد که بخش اکثر اورانیوم معادل حدود هفت و نیم تن به روسیه برده خواهد شد. منبع دیپلماتیک روسیه وجود توافق های مربوطه را تایید کرده. ولی مشخص نکرد که آیا روسیه در عوض اورانیوم طبیعی و یا سوخت حاضر و آماده را به ایران تحویل خواهد کرد. به احتمال قوی روسیه از این کار پول دیافت نکرده و این اقدام سهم متناوب این کشور در حل برنامه هسته ای ایران خواهد گردید. به اطلاع "کامرسانت" روسیه بعلاوه انتقال و پذیرش اورانیوم ایرانی آماده است در تجدید ساختار واحد فردو به مرکز پژوهشی جهت تولید ایزوتوپ های پزشکی شرکت کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала