گزارش و تحلیل

آنگلا مرکل – باارزش ترین سیاستمدار دوران خود

© REUTERS / Fabrizio Bensch Канцлер Германии Ангела Меркель
Канцлер Германии Ангела Меркель - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بحران اقتصادی در یونان و مذاکرات با وام دهندگان بین المللی از مدتها پیش در مرکز توجه جامعه جهانی قرار دارند.

آلمان بزرگترین وام دهنده به یونان در بین کشورهای عضو اتحادیه اروپاست، زیرا آنگلا مرکل یکی از مهمترین نقش ها را در این پروسه ایفا می کند. صدراعظم آلمان قاطعانه از تخصیص وام جدید تا برگزاری رفراندوم در روز 5 ژوئیه خودداری کرد. با این حال،  خروج احتمالی یونان از اتحادیه اروپا می تواند برای مرکل یک شکست سیاسی باشد. بحث و مذاکره با پاتریک یانک اقتصاد دان  بدترین سناریوی توسعه حوادث بوده است.

بسیاری از اروپایی ها دولت یونان را در این بحران مقصر می دانند، اما صدر اعظم آلمان انگلا مرکل نیز از انتقادها بی نصیب نمایند. خروج احتمالی یونان از اتحادیه اروپا یک شکست سیاسی برای مرکل محسوب می شود، زیرا بحران در زمان حکومت او آغاز شده است. علاوه بر این، آلمان بزرگترین وام دهنده یونان در بین کشورهای اتحادیه اروپاست. پاتریک یان کارشناس حوزه بازارهای پولی جهانی در خصوص بدترین گزینه توسعه حوادث برای آنگلا مرکل چنین می گوید:

«اتحادیه انتقال» مفهوم کاملا ساده ای است. این عبارت بدان معناست که وقتی لازم به حمایت از اعضای فقیر جامعه باشد، قشر مرفه پول خود را در اختیار آنها می گذارند. در این مورد، خانم مرکل می گوید: «آلمان بسیار قوی است، اما مردم منطقه مدیترانه هرچه هم فقیر باشند، چیزی از طرف ما دریافت نمی کنند». این حرف بیشتر به تمسخر شبیه است، زیرا این سیاست تمام سیاست اقتصادی اتحادیه اروپا را تهدید می کند. سخنان خانم مرکل به این معناست که قانون را ثروتمندها ننوشته­ اند و فقرا می توانند تحت فرمان آنها باقی بمانند».

پاتریک می گوید که بسیاری از نمایندگان مجلس از حزب خود آنگلا مرکل دیگر نمی خواهند به یونان پول بدهند. علاوه بر آن، سایر احزاب در آلمان و برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا مخالف تخصیص مبالغ کلانی هستند که فقط حباب اقتصاد اتحادیه را بزرگتر می کند و بدون استراتژی است.

خانم مرکل باارزش ترین سیاستمدار دوران خود است. درباره او زیاد سخن می گویند و جایگاه او بهتر می شود. او یک کوتوله سیاسی است که رهبری «اتحادیه کوتوله ها» را به عهده دارد. اتحادیه اروپا وزن اقتصادی خود را از دست می دهد و مرکل اگر تصور می کند که رهبری این غول اقتصادی را به عهده دارد، دچار توهم شده است.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала