گزارش و تحلیل

پوتین: روسیه حق حاکمیت خود را به حراج نمی گذارد

© Sputnik / Aleksey NikolskyiПрезидент России Владимир Путин на заседании Совета безопасности РФ в Кремле
Президент России Владимир Путин на заседании Совета безопасности РФ в Кремле - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز سوم جولای نشست شورای امنیت روسیه برگزار شد.

در ابتدای جلسه، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه اظهار کرد که تلاش های غرب برای شکاف اندازی در روسیه با ابزار فشارهای خارجی و از جمله تشدید تحریم ها نتیجه ای نخواهد داد. پوتین در ادامه می گوید: « روشن است که امروز تلاش ها برای تفرقه اندازی در میان جامعه ما، و بازی با برخی مسایل و انگشت بر زخم ها گذاشتن نتیجه مورد انتظار را برای آنان که دست به این اقدامات محدود کننده در مقابل ما می زنند و همچنان از آن حمایت می کنند، نداشته است.

مردم روسیه، تمامی قدرت های سیاسی کلیدی کشور و تجار به خوبی می فهمند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است و می دانند که چکار باید کرد. اقدامات سریع ما در جهت برقراری ثبات اقتصادی، حوزه پولی و بازار کار موثر افتاده و در تمام شاخه های مهم اقتصادی از نظر استراتژیک کارهای باثبات سازی صورت گرفته است. عملی ساختن برنامه های مهم دولتی از جمله در حوزه اجتماعی نیز ادامه دارد. علاوه بر این، شرکت های ما و تولیدکنندگان داخلی اثبات کردند که در شرایط سخت نیز قادر به رشد و توسعه هستند و می توانند شرکای جدیدی پیدا کنند. آنها اثبات کردند که می توانند بازار داخلی را نیز همچون بازار خارجی توسعه دهند. نمونه آن پویایی بخش کشاورزی در کشور است».

به اعتقاد پوتین دلیل فشار بر روسیه این است که کشور سیاست داخلی و خارجی مستقلی را پیش گرفته و حق حاکمیت خود را به حراج نمی گذارد. رویدادهای اخیر نشان دادند که بر تغییر سیاست های غیردوستانه از سوی برخی مخالفین ژئوپولتیک در آینده نزدیک نباید حساب باز کرد. پوتین اظهار کرد که در جریان اوکراین کسانی مقصر هستند که علیه روسیه تحریم وضع کردند. به گفته وی، در غرب هیچ کس نمی خواهد دلایل رخداد و توسعه درگیری های داخلی اوکراین را تحلیل کند. در همین رابطه، ولادیمیر پوتین گفت که باید تمام ریسک های سیاسی و اقتصادی برای روسیه مشخص شوند و بر همین اساس استراتژی امنیت ملی روسیه را اصلاح نماییم. این موضوعات در نظریه سیاست خارجی و اصول سیاست های کلی روسیه در فضای کشورهای مستقل همسود نیز مفید خواهد بود.

هدف اصلی سیاست های دولت به گفته پوتین این است که امنیت روسیه را در تمامی حوزه ها به شکلی قابل اعتماد فراهم ساخته و ثبات اجتماعی — سیاسی و اقتصادی را در کشور برقرار سازد». در عین حال، تصمیمات استراتژیک روسیه در برنامه های سیاسی قابل تغییر نیستند. پوتین در ادامه می گوید: «ما برای همکاری با حقوق برابر و برای کار گروهی روی مسایل کلیدی در دستور کار روز بین الملل آماده هستیم. با شرکایمان بر مبنای اصل احترام و حفظ منافع متقابل ادامه می دهیم و قطعا بدون آسیب رساندن به حاکمیت و امنیت ملی عمل خواهیم کرد. همچون قبل خواهان رشد فعال همگرایی اقتصادی در فضای کشورهای مستقل همسود و توسعه و بسط روابط تجاری، سیاسی، انسانی با کشورهای سازمان همکاری های شانگهای و بریکس هستیم».

ولادیمیر پوتین در پایان ابراز اطمینان کرد که تمام نهادهای دولتی و تمامی لایه های اجتماعی روسیه تلاش های خود را برای انجام وظایف پیش روی کشور هم جهت می سازند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала