گزارش و تحلیل

پیشداوری همانند قانونی استاندارد

© REUTERS / Laszlo Baloghپیشداوری همانند قانونی استاندارد
پیشداوری همانند قانونی استاندارد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در آغاز ماه ژوئن نمایندگان دادگاه بین المللی درارتباط با یوگسلاوی سابق یک بار دیگر در خصوص کارهای انجام شده گزارش دادند.

دادستان کل دادگاه بین المللی درمورد یوگسلاوی سابق سرژ برامرتس است ، دادگاه پیشرفت قابل توجهی در تکمیل چهار پرونده ای داشت که وی مورد بررسی قرار داده است. اما فعلا زود است که بگوییم ، اوضاع در زمین یوگسلاوی سابق به وضعیت نرمال نزدیک می شود. کارشناسان خاطر نشان می کنند که تمامی این روندهای قضایی از عدالت به دورند.

این نظرات به گوش می رسد که دادگاه بین المللی در مورد یوگسلاوی سابق انتظارات را برآورده نکرده است و بدان معنی است که باید بر روی سازمان های جدیدی فکر شود که مغرضانه و با تعصب عمل نکنند. می توانند تمامی اسناد را بررسی کرده ، حقایق را کشف کرده و تمامی متهمین را بدون در نظر گرفتن ملیت شان مجازات نمایند. فعلا مشکل اصلی دادگاه در این است که  نمایندگان تنها یک ملت را مجازات می کنند. در واقع برای همین می توان گفت که تمامی این اقدامات تنها خود ایده دادگاه بزرگ و مستقل را به خطر می اندازد ، آنا فیلیمانوا ، استاد تاریخ می گوید:

طی تمام سالهای سپری شده هیچ گونه عدالتی نبوده است. یا اینکه تفکر ما از عدالت با غرب متفاوت است. برای آنکه دادگاه لاهه با کار کاملا مغرضانه ، غیر حرفه ای و تبلیغاتی تمامی آن مواردی را که صربها در آن شرکت داشتند بررسی کرد. صربها بیشترین سالها و واقعا بیشترین را دریافت کردند. دادگاه بین المللی در مورد یوگسلاوی سابق از تمامی انواع ممکن نقض حرفه ای در جریان روند پرونده صربها استفاده کرد.

نه تنها خود حادثه ، بلکه تاریخ صربها را تحریف کردند. دادگاه بین المللی در مورد یوگسلاوی سابق شکست کامل را متحمل شد و این شکست پیش از همه از نقطه نظر حرفه ایست.

به ویژه این حقیقت توجهات را به خود جلب می کند که جهات مذکور علیه یک ملت است ، تمایل برای مسئول کردن آنها به خاطر جنایات بی شمار تمامی وکلای سرتاسر جهان را مشغول کرده است. اما حتی افت نفوذ دادگاه بین المللی در جهان نتوانست اوضاع را اصلاح کند. کرا سازونوا ، استاد آکادمی اقتصاد ملی و مدیریت دولتی تحت ریاست جمهوری روسیه می گوید:

تنها تنبل ترین وکلای بین المللی چنین جهت ضد صربی کاملا آشکار دادگاه مربوط به یوگسلاوی سابق  را متوجه نمی شوند. در واقع به عقیده ی برخی از کارشناسان عملا خود ایده چنین روند جهانی دادگاه بین المللی را بی اعتبار می سازد. در واقع فعالیت بسیار مغرضانه دادگاه منجر شد که فعالیت دادگاه جنایی بین المللی امروز از عدالت به دور باشد. و بسیاری از کشورها تا به امروز، حتی اساس نامه رم دادگاه جنایی بین المللی را امضاء نکرده اند.

اوضاع در کوزوو و متوهیا  از اواخر ماه می در اجلاس شورای امنیت سازمان ملل متحد در مرکز توجه قرار گرفت. در آن زمان شرکت کنندگان در بحث از سازمان های موقت دولت خواستند هر چه سریعتر دادگاه ویژه ای را برای جنایات نظامی ترتیب دهد که توسط اعضای سازمان های تروریستی ارتش آزادی کوزوو انجام شده است. روسیه در این جلسه همچنین بیانیه ی اخیر در خصوص اتحاد کوزوو و آلبانی را وحشتناک خواند. اما خیلی زود است که فکر کنیم کوزوو آماده است به تحقیقات در خصوص جنایات بپردازد. آنا فیلیمانوا می گوید:

اکنون سخن در خصوص این است که باید دادگاه ویژه ای برای جنایات کوزوو و ارتش آزادی کوزوو تشکیل شود. این دادگاه خوش بینی کمتری نسبت به دادگاه لاهه به همراه دارد؟ چرا؟ اولا تا اینجا، دادستانی سازمان ملل متحد و دادگاه EULEX کار کرده و می کنند ، آنها طی سالهای طولانی به آن پرداخته اند اما هیچ نتیجه ای بدست نیاورده اند، علی رغم آنکه سازمان های صربی و از جمله دادستانی ویژه مربوط به جنایات نظامی ، تمامی مواد لازم و احتمالی برای جنایات ارتش آزادی کوزوو را در اختیار دادگاه EULEX قرار داد. لازم به یادآوری است که این سازمان صربی یک سازمان علیه همه است. مواد داده شده اند و ما می بینیم که پر از دروغ ، دستکاری و تحریف است.

اما فعلا  پاپ فرانسیس رم سعی دارد که مشکلات و درگیری بین مسلمانان ، صربها و کروات ها را کم کند. او به مناسبت بیستمین سال خاتمه جنگ در بالکان به سارایوو رفت. در واتیکان مطمئنند که فرانسیس می تواند تاثیر مثبتی در اوضاع منطقه داشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала