گزارش و تحلیل

آیا چین منطقه یورو را نجات خواهد داد؟

© Sputnik / Yevgeniy Biyatovنخست وزیر چین
نخست وزیر چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لی که چیانگ نخست وزیر جمهوری خلق چین در جلسه ی یک روزی چین و اتحادیه ی اروپا شرکت کرد.

در جریان این جلسه لی که چیانگ بر همکاری با اروپا تاکید کرده و بیان داشت که چین آماده است نقش سازنده ای را در حل و فصل بحران یونان بازی کند.

هفدهمین جلسه اتحادیه ی اروپا و چین در زمینه ی تشدید مشکلات منطقه ی یورو تشکیل شد ضمن آنکه این اولین دیدار اینچنینی در سطح عالی نیست که در شرایط اقتصادی دشوار تشکیل می شود. امروز اوضاع بحران یونان تشدید شده و چشم انداز خروج یونان از منطقه یورو مطرح است.

البته ، چین به فروپاشی اتحادیه ی اروپا و سقوط بازار اروپا علاقه مند نیست. حمایت از یورو ، ایجاد وزنه ی تقابلی با دلار و حفظ اقتصاد اروپایی که شرکای اصلی اقتصاد خارجی چین هستند پاسخگوی منافع پکن است. اما غیر از چشم انداز استراتژیکی  همکاری اقتصادی — تجاری ، چین می خواهد از اتحادیه ی اروپا ، چیزهای مشخصی را امروز دریافت نماید. ضمنا چین هرچه قوی تر شود به همان اندازه تقاضاهایش در مذاکرات با شرکای تجاری بیشتر می گردد. سرگی لوزیانین ،  قائم مقام دانشکده ی خاور دور آکادمی علوم روسیه به رادیو " اسپوتنیک" توضیح داد:

برای طرف چینی ، این فرصت تکمیلی برای همکاری با شرکت های اروپاییست تا قراردادهای سرمایه گذاری سودمندی را دریافت نماید. قراردادن پول در پروژه هایی که با فن آوری های پیشرفته مرتبطند. به طور مثال شرکت های چینی به طور فعال در پروژه هایی در این زمینه ها مانند ساخت نیروگاه اتمی ، فرودگاه ، هوافضا و غیره سرمایه گذاری می کنند. چین در اروپا نه تنها به بازار فروش بلکه به منابع دریافت فن آوری های پیشرفته نیازمند است.

برطبق سند منتشر شده در انتهای جلسه ، اتحادیه اروپا و چین طی ماه های آینده قصد دارند نقشه ی راهی برای همکاری در زمینه ی انرژی امضاء کنند. ممکن است که این امر تناقضات طرفین را در ارتباط با تجارت محصولات برای انرژی خورشیدی حل و فصل کند. شرکت های اروپایی در چین یکی از رقبای اصلی در بازار باتری های خورشیدی و دیگر مجموعه های دریافت انرژی خورشیدی را می بینند. توافقی در خصوص دفاع از حق مالکیت فکری ، همکاری در زمینه ی تجاری و زمینه های نوآوری های فن آوری امضاء شده است.

البته موضوع آلمان، حتی چنین مسائل مهم همکاری دو جانبه را تحت الشعاع قرار داد. لی که چیانگ خاطر نشان نمود که چین به ثبات منطقه یورو علاقه مند است. وی از منتقدین خواست که هر چه سریعتر به توافق با یونان دست یابند تا کشور در منطقه یورو حفظ شود.

به عقیده ی رئیس دانشکده ی اقتصاد جهانی آکادمی ارتباطات بین الملل معاصر چین ، چن فنین ، مشکل اقتصاد یونان ، مشکل اروپاست. چن فنین در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک خاطرنشان نمود: ما بدون شک امیدواریم که اروپا  این مشکل را حل کند. من فکر می کنم که روسیه و چین یک موضع دارند ، کشورها و مناطق اقتصاد جهانی امیدوارند که طرف دیگر اقتصاد جهانی یعنی اروپا طرح راه حل های مناسب داشته باشد. تکان و لرزه (یونان)  لرزه به اقتصاد جهانی وارد می کند و ممکن است در هر دولتی منعکس شود. " به نظر من اکنون برای چین زمان کمک مستقیم به یونان نیست. "

این جلسه نشان داد که در زمینه ی همکاری موفقیت آمیز اقتصادی ارتباط چین و اتحادیه ی اروپا ، مسائل سیاسی تحت الشعاع قرار می گیرند. رئیس شورای اروپا دونالد توسک نگرانی خود را از اوضاع حقوق بشر بیان داشت و همچنین از پکن خواست که با نمایندگانم دالای لاما گفتگو کند.  ضمنا طرفین سعی دارند از جمله در چهارچوب  مکانیزم گفتگوی ایجاد شده ارتباطات بین اتحادیه ی اروپا و جمهوری خلق چین به مصالحه دست یابند.  توسک اطلاع داد که دور بعدی مذاکرات مربوط به حقوق بشر در نوامبر سال جاری برگزار می شود. ضمنا در زمینه مشکلات مخصوص، اتحادیه ی اروپا با امید به حمایت بیشتر از طرف پکن باید شکایات خود را از چین از بین ببرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала