گزارش و تحلیل

تمرکزسازمان همکاری های شانگهای برای مبارزه با تروریسم ، تجزیه طلبی و قاچاق مواد مخدر

© Photo / Photohost SCO سازمان همکاری های شانگهای
سازمان همکاری های شانگهای - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در سنت پترزبورگ ، اجلاس دوروزه ی وزرای دفاع دول عضو سازمان همکاری های شانگهای به اتمام رسید.

 این جلسه با ریاست وزیر جنگ روسیه سرگی شایگو انجام شد.

سرگی شایگو ضمن افتتاح اجلاس بیان داشت که دستور کار آن شامل ده مسئله است و تاکید کرد که طرح همکاری وزرای دفاع دول عضو سازمان همکاری های شانگهای در سال های 2016 تا 2017، وضعیت ترتیب ایجاد و کار گروه های مشترک کنترل و نظارت بر امنیت پروازها برای اجرای مانورهای مشترک و برخی دیگر از اسناد برای امضاء مطرح شدند.

از جمله ی ابتکارات جلسه ی نظامی قبلی سازمان همکاری های شانگهای ، پیشنهاد مربوط به ایجاد دستگاه مشاوره نظامی ملی است. به گفته ی شایگو ، چنین سازمانی " می تواند به عنوان ژنراتور ایده برای رهبریت سازمان در طرح توصیه برای استفاده فعالتر از فرصت های کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در منافع امنیتی باشد. "

باید منتظرباشیم که موارد نهایی اجلاس سران وزارت دفاع کشورهای سازمان همکاری های شانگهای در جلسه ی سران دول سازمان در هفته ی آینده در اوفا اصلاح شود. در آنجا استراتژی توسعه ی سازمان همکاری های شانگهای تا سال 2025  تصویب خواهد شد ، به نظر می رسد که وضعیت ارتباطات متقابل نظامی و نظامی — فن آوری در آن جای می گیرد. همچنین انتظار می رود که اعضای جدید سازمان همکاری های شانگهای یعنی هند و پاکستان در آن پذیرفته شوند. حضور آنها در طرح های نظامی مشترک سازمان همکاری های شانگهای همچنین نیازمند کار بروری اسناد مربوطه است.

لازم به یادآوری است که در انتهای اجلاس نظامی سازمان همکاری های شانگهای در خصوص مانورها اطلاع داده نشد ، مانورهایی که پیشتر سازمان دهی شده و اجرا شده اند به طور مثال مانورهای " میرنایا میسیا ". این جنبه قابل درک است ، همانطور که چندی پیش سرگی ایوانوف ، رئیس دفتر کرملین بیان داشت " سازمان همکاری های شانگهای ناتو نیست ، می خواهم تاکید کنم که قصد هم ندارد به ناتو تبدیل شود ، سازمان همکاری های شانگهای همچنین قبل از همه سازمان منطقه ای و اقتصادی است،  اما اکنون سازمانی منطقه ای با احتساب چین و هند است.

علاوه بر این اجلاس سران وزارت جنگ سازمان همکاری های شانگهای نشان داد که برای کشورهای سازمان مسائل حفظ امنیت نظامی یکی از اولویت هاست. دبیر کل سازمان همکاری های شانگهای دیمیتری مزنتسف ، عصر دیروز در مقابل وزرای دفاع سخنرانی کرد و گفت ، مرحله ی کنونی توسعه ی ارتباطات بین المللی ، افزایش چالش ها و تهدیدات امنیتی را مشخص می سازد. از گفته های وی می توان فهمید که اولین تهدید تروریسم داعش است. این تهدید همچنین با افرادی که در کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای زندگی می کنند و به داعش می پیوندد مرتبط است. معاون ریاست کمیته ی اجرایی سازمان ضد تروریستی منطقه ای سازمان همکاری های شانگهای تالای موسابایف بیان داشت که بیش از دو هزار نفر از کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای به عملیات های نظامی در طرف افراطیون پیوسته و به کشور ثالث رفته اند. به گفته ی موسابایف ، همانند سابق مسئله ی پیوستن به جریان شبه نظامیان ، اسلحه ، مهمات ، مواد مخدر در منطقه ی فعالیت تروریستی بسیار مهم بوده و این امر نیازمند روش های جدید ارتباطات متقابل ، مکانیزم مشورت و هماهنگی ماست.

ثانیا ، ارتباط متقابل در زمینه ی نظامی کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای اوضاع در افغانستان را مشخص می سازد. خون لی ، نماینده ی رسمی وزارت امور خارجه ی چین معتقد است:" تهدیدات ایجاد شده از این کشور به تمامی کشورهای سازمان همکاری های شانگهای  مرتبط است، از جمله ورود هند و پاکستان به این سازمان به نظر می رسد که به توسعه ی بیشتراین سازمان کمک می کند و این کشور تلاش برای حفظ امنیت و توسعه ی مشترک در منطقه را بیشتر می کنند. "

سوما ، یک مشکل مستقل دیگر هم وجود دارد که نیازمند عکس العمل نیروهاست یعنی تهدید مواد مخدر در کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای. ویکتور ایوانوف ، رئیس سازمان فدرال روسیه در زمینه ی کنترل قاچاق مواد مخدر بیان داشت که  برای سران دول عضو سازمان همکاری های شانگهای مهم است که توجه خاصی را به مشکل تولید مواد مخدر در افغانستان معطوف دارند. ایوانوف گفت: " مشکل تولید هروئین آشکارا فراتر از صلاحیت پلیس است. برنامه های بین المللی لازم است برای آنکه تولید مواد مخدر در این کشور خاتمه یابد. " اما فعلا در سازمان همکاری های شانگهای در خصوص چنین برنامه هایی بیانیه ای نبوده است.

همانطور که مزنتسف بیان داشت ، اجلاس وزرای دفاع یکی از موارد کلیدی همکاری در چهارچوب سازمان همکاری های شانگهای است. دبیر کل خاطر نشان نمود که در طرح اول برای سازمان قبل از همه برنامه ی ارتباط متقابل و اتحاد در مبارزه با افراط گرایی ، تروریسم و تجزیه طلبی ، قاچاق غیر قانونی مواد مخدر و اسلحع ، جنایات سازمان یافته فراملی ، مهاجرت های مستقل و جرایم کامپیوتری ست. اما در برخی موارد این امر وجود داشته و باید مشخص گردد.

ضمنا ، شبکه ی اینترنتی ایران. رو  مقاله ی تحلیلی را چندی پیش منتشر کرد که در آن با استناد به کارشناسان ایرانی در خصوص این مشکلات صحبت شده است. در این مقاله آمده است: " در تهران معتقدند که سازمان همکاری های شانگهای در حال حاضر توجه خاصی را به مسائل امنیت منطقه ای و در وهله ی اول به مسائل مبارزه با تروریسم ، تجزیه طلبی و قاچاق مواد مخدر ابراز نمی دارد. همچنین در این مقاله در خصوص مسائل مشکل فعالیت های سازمان همکاری های شانگهای گفته شد. به طور مثال خاطر نشان شده است که تهران ورود هند و پاکستان را به سازمان همکاری های شانگهای مانند بمب عمل دیرعمل می داند. بدیهی است که آنها در سازمان منافع آمریکا را لابی می کنند. " دهلی نو با تکیه بر آمریکا و وجود تناقضات در ارتباطات با چین و پاکستان اسب تروایی خواهد شد که در کار سازمان خرابکاری می کند. ضمنا رهبر هند این اواخر آشکارا فهماند که ایده ی ورود به سازمان همکاری های شانگهای برای دور جدید سیاست خارجی دهلی نو ، مسئله ی دیروز و مرحله ی سپری شده است. "

البته این تنها عقیده ی کارشناسان ایرانی است اما نباید آنرا به حساب نیاورد. بدیهی است که در اینباره در اجلاس سران دول سازمان همکاری های شانگهای در اوفا گفتگو خواهد شد.   

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала