گزارش و تحلیل

در یونان همه چیز مرتب می شود اما برای منطقه یورو نمی توان چنین گفت

© AP Photo / Petros Giannakourisدر یونان همه چیز مرتب می شود اما برای منطقه یورو نمی توان چنین گفت
در یونان همه چیز مرتب می شود اما برای منطقه یورو نمی توان چنین گفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند ماه اخیر ، برای یونان بسیار سخت گذشت.

آتن و سه وام دهنده ی بین المللی مدت زمان طولانی مذاکرتی را در خصوص مسئله ی ارائه کمک مالی به کشور داشتند اما به اجماع نرسیدند. الکسیس سیپراس ، نخست وزیر یونان بیان داشت که پنجم جولای رفراندومی انجام می شود که بر طبق آن هم میهنان تصمیم می گیرند که آیا با شرایطی که وام دهندگان پیشنهاد داده اند موافقت شود یاخیر. وزرای دارایی منطقه یورو همزمان از تمدید برنامه ی کمک به یونان که سی ام ژوئن به اتمام می رسد امتناع کردند. به عقیده ی تاجرسابق ماکس کایزر ، اوضاع یونان خوب خواهد شد چیزی که در خصوص منطقه ی یورو نمی توان گفت.

نمایندگان یونان بیست و ششم ژوئن مذاکرات را ترک کردند ، در این مذاکرات اقدامات جدید اقتصاد سخت بحث و بررسی می شدند که در عوض آن آتن ممکن بود کمک بین المللی را دریافت نماید. بیست و هفتم ژوئن گروه اروپا در جلسه خارج از نوبت اعلام کرد که مذاکرات متوقف شده و یونان تاخیر برای پرداخت را دریافت نمی کند. اگر پول ها حساب نشوند کشور قصور در پرداخت به صندوق وام را متحمل می شود که به طور بدیهی خروج یونان از منطقه ی یورو را به همراه خواهد داشت.

مقامات یونانی به نوبه ی خود پنجم جولای قصد دارند رفراندومی برگزار کنند که در آن ساکنین کشور باید نظر خود را در خصوص پیش نویس توافقی که به کمیسیون اروپا ، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین الملی ارز ارائه می شود اعلام کنند.

وزرای دارایی منطقه ی یورو همزمان از تمدید برنامه ی کمک به یونان که سی ام ژوئن به اتمام می رسد امتناع کردند ، اما به گفته ی نخست وزیر کشور الکسیس سیپراس آتن با آرامش این تصمیم را می پذیرد.

ضمنا تاجر سابق ماکس کایزر معتقد است که در یونان همه چیز مرتبط و خوب خواهد شد و در خصوص اتحادیه اروپا نمی توان چنین نظری داد.

کایزر تاکید کرد: " یونان حق دارد که عضویت فعال در بازار بین المللی در شرایط رقابت جهانی داشته باشد اما نه به صورت دولت رعیتی و مستعمره اتحادیه اروپا ، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول ، یونانی ها حق دارند که آزاد باشند. "

او می گوید: سه وام دهنده ی بین المللی بیش از اندازه عمل کرده اند و در واقع خودشان از این کارشان آسیب خواهند دید.

این تاجر سابق می گوید: " در یونان همه چیز مرتب و خوب خواهد شد. تاریخ نشان داده است ، کشوری که شرایط بد اقتصادی را سپری می کند می تواند اوضاع خود را بهبود بخشد.  مثلا ایسلند: در آنجا مشکلات مرتبط با بانکداران دزد را حل کرده و اکنون اقتصاد کشور ثبات یافته است.  اما در خصوص منطقه یورو من نمی توانم چنین نظری بدهم. منطقه یورو اکنون فتیله بمب را روشن کرده است که به نظرم دیر یا زود منفجر خواهد شد و یورو و بانک ها را نابود می کند. و بانک آلمان بیشتر از همه به آن وابسته است ، بانکی که در آن تقریبا صدها تریلیون دلار ذخیره شده است. ممکن است سرنوشت Lehman Brothers او را نیز تهدید کند.  این امر ضربه ی شدیدی به اقتصاد جهانی وارد خواهد کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала