گزارش و تحلیل

دولت ترکی - داعشی

© AP Photo / Mehmet Shakirدولت ترکی - داعشی
دولت ترکی - داعشی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفته گذشته شهر کرد نشین کوبانی واقع در مرز با ترکیه دوباره نقطه داغ جبهه سوریه شد.

دسته های داعش (دولت اسلامی) ناگهان به تلاش در آمدند کوبانی را اشغال کنند و نزدیک بودند به هدف خود برسند و تنها با دادن تلفات بزرگ از جمله با کشته شدن اهالی بی دفاع توانستند آن حمله را دفع کنند. کرد ها می گویند که ضربه غیر مترقبه داعش فقط با کمک ترکیه میسر شد و رجب طیب اردوغان را به روابط با رادیکال های اسلامی متهم می کنند که با کمک آنها سعی می کند هم کرد ها — دشمنان خود و هم رژیم اسد در سوریه را تضعیف کند

کوبانی پیشتر هم در مرکز رسانه های جهانی قرار داشت. نبرد بر سر این شهر — نماد مقاومت کرد ها در برابر اسلام گرایان در آخر 2014 — اوایل 2015 چهار ماه طول کشید. در آن زمان هم آنکارا را به عدم تمایل به کمکرسانی به کردها و به بیعلاقگی به فراریانی متهم کردند که می خواستند در خاک ترکیه پناه ببرند. حمله به کوبانی را دفع کردند و داعشی ها برای مدتی به جاهای دیگر روانه شدند اما نه برای مدت مدید.

حمله جدید به کوبانی اصلا غیر مترقبه بود. موضوع این است که این اواخر ابتکار اعمال در دست کرد ها بود. آنها چند قصبه را تصرف کرده و حتی امنیت رقه مرکز غیر رسمی جهادیون را به خطر انداختند و با ضربه از پشت جبهه رو برو شدند که طرح های کرد ها را قاطی کرد.

به عقیده محقق های ترکی دارای روحیات ضد دولتی بعید است که بدون مساعدت ترکیه حمله داعش به کوبانی امکان پذیر باشد. مقامات آنکارا علاقمند نیستند که مواضع کرد ها در سوریه و یا عراق مستحکمتر شود زیرا بیم آن دارند که روحیات جدایی طلبی در میان اقلیت های ملی کشور شان افزایش یابد. مخصوصا با در نظر داشت موفقیت حزب دمکراسی ملل هواخواه کرد ها در انتخابات پارلمانی ماه ژوئن. علت دیگر، نبود خیرخواهی و یا بی طرفی سران ترکیه به رادیکال های اسلامی در سوریه — تمایل به ایجاد بی ثباتی رژیم اسد در سوریه است. این رژیم رقیب ژئوپلیتیک آنکارا است.

رجب طیب اردوگان روز یکشنبه گفت: ترکیه هرگز اجازه نخواهد داد که در مرز های جنوبی سوریه دولت کرد ها تشکیل شود. آنکارا صرف نظر از نرخ این مساله تمام هم خود را بکار خواهد برد تا اینطور نشود. سخنان رهبر ترکیه پس از آن بگوش رسید که دسته های کرد ها پس از اولین ناکامی ها توانستند حملات داعش به کوبانی را خنثی سازند.روز شنبه دسته های دفاع ملی کردستان سوریه که حکومت آن سامان زیر کنترل آنها است اسلام گرایان را از شهر بیرون راندند. این عمل واکنش شدید آنکارا را بر انگیخته بود.

سخنان اردوغان با بازتاب های متفاوت در شبکه های اجتماعی رو برو شد. کاربران توییتر با عنوان #TerroristTurkey به گفته های رییس جمهور ترکیه بازتاب دادند که در طول چند روز جذابیت خود را از دست نمی داد. میلیون ها نفر از کرد ها در سراسر جهان از این شعار استفاده کردند. یکی از کاربران در وبلاگ خود نوشت: "روزی رسید که ترکیه در صدد بر آمده به "دولت اسلامی" کمک کند". وی به این نوشته کاریکاتوری اردوغان اضافه کرد که اجازه نمی دهد آوارگان سوری از مرز عبور شوند ولی آنرا در برابر رادیکال های دارای آرزوی پیوستن به داعش باز می کند.

خانم "کسنیا اسوتلووا" نماینده پارلمان اسراییل معتقد است که مقامات ترکیه نه تنها به تدارک حمله داعش به کوبانی مساعدت کرده بلکه به اسلام گرایان "دارای سلاح و مواد منفجر" به خاک خود راه دادند، به گفته او یکی از علل دخیل شدن ترکیه در اختلاف های سوریه و عراق مبارزه به خاطر کسب ذخایر آب است. هنگامی که دمشق و بغداد گرفتار مبارزه با مخالفان مسلح خود هستند آنکارا سد ها ساخته و بخش اکثر ذخایر آبی دجله و فرات را به طرف خود روانه می کند.

منابع دولتی روز نامه روسی "کامرسانت" اعتراف می کنند که اختلاف آنکارا و دمشق بر سر ذخایر آب همیشه وجود داشته و در حال حاضر هدف اصلی رهبری ترکیه این است که اجازه داده نشود که در اراضی این کشور اعتراض های مقیاسی کرد ها بوقوع بپیوندد. لیکن عجالتا این مساله مطرح نیست. سقوط کوبانی ممکن بود بهانه ای برای این گونه حوادث شود. ولی کرد های سوریه توانستند از این شهر دفاع کرده و نگذاشتند که در آن، فاجعه انسانی و یا تصفیه نژادی رخ دهد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала