گزارش و تحلیل

تجارت شیل و ضررهای بیشتر از سود

© Fotolia / Iren Morozگازسنج
گازسنج - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک شرکت بزرگ دیگر در تجارت شیل از بین رفت. شرکت تجاری – سرمایه گذاری Itochu اعلام کرد که به هیچ عنوان حاضر به شرکت در پروژه استخراج گاز شیل امریکا نیست.

زیرا این تجارت چشم اندازی ندارد. روز سه شنبه آژآنس خبری بلومبرگ خبر داد که این شرکت ژاپنی متعلقات خود را که شامل 25% اپراتور امریکایی میدان از شیل سامسون می شود، به فروش گذاشته است. سهامی که سال 2011 این شرکت به مبلغ یک میلیارد دلار و خرده ای خریداری کرده بود، از دست رفت.

این تنها شرکتی نیست که سرمایه گذاری ناموفق در استخراج گاز شیل داشته است. شرکت سومیتومو نیز در حدود 1،6 میلیارد دلار ضرر کرد. این شرکت در گفتگو با مطبوعات گفت که پروژه استخراج نفت شیل در تگزاس غربی یک فاجعه بود و ضررهای حاصل از آن در 95 سال فعالیت این شرکت بی سابقه است. شرکت میتسویی و میتسوبیشی نیز به ضررهای چند میلیونی خود اشاره کرده اند. دلیل فقط یک چیز است — سودآوری منفی تجارت شیل پس از کاهش قیمت های جهانی برای منابع انرژی.

تجارت توخالی شیل به همه شرکت های امریکایی نیز ضربه زده است. موج ورشکستی اپراتورهای شیل در ماه ژانویه سال جاری از شرکت WBH Energy تگزاس آغاز شد. تا امروز در این میدان نفتی بیش از 60% دستگاه های حفاری از بین رفته اند. طبق ارزیابی های کارشناسان بلومبرگ، شرکت های امریکایی که مشغول تجارت شیل هستند در حال ورشکستگی می باشند و در صورتی که قیمت دیگر منابع انرژی به همین صورت بماند، بسیاری از این شرکت ها تا آخر سال جاری بدهی های عظیم خواهند داشت.

در این میان فقط تجارت نیست که ضربه می بیند. افزایش تکان های زمین در 8 ایالت امریکا توسط آژآنس زمین شناسی امریکا به ثبت رسیده است. در گزارش آخر این آژآنس آمده است که تکان های زمین بر استخراج نفت و گاز به شیوه انفجار هیدروژنی تاثیرات جانبی می گذارد. کارشناسان توصیه می کنند که استفاده از مواد شیمایی و محلول های نمکی را به لایه های زیرین زمین قطع کنند تا باعث افزایش فشار بر طبیعت نشوند.

تجربه منفی امریکایی ها باید درسی باشد برای دیگر کشورها از جمله چین و آرژانتین که از نظر ذخایر شیل در میان کشورهای پیشرو هستند. سرگی پراواسودوف مدیر انستیتوی ملی انرژی می گوید که برای چین عامل زیست محیطی یک عامل کلیدی است. وی در ادامه توضیح می دهد: «در امریکا کار استخراج گاز شیل پیش می رود و تعداد تکان های زمین به واقع افزایش یافته است. در چین تنها منطقه ای که با تجارت شیل دچار مسایل جانبی شده استان سی چوان می باشد. اما در انجا نیز بدون استخراج شیل به اندازه کافی زمین لرزه رخ می دهد. مشکل دیگر چین آب است. برای استفاده از روش انفجار هیدروژنی در مصارف صنعتی کشور، آب کافی نیست.

طبق ارزیابی های کارشناسان، تا سال 2020 میلادی چین در حدود 300 تا 350 میلیارد مترمکعب گاز مصرف می کند. شیل خام حتی در صورت جایگزین شدن با گاز معمولی فقط یک دهم مصرف کشور را پوشش می دهد. زیرا طبق نمودارها استخراج این گاز در حدود 30 میلیارد مترمکعب خواهد بود و این مقدار با ریسک های زیست محیطی و تجاری همراه است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала