گزارش و تحلیل

سپر ضدموشکی امریکا چالشی برای روسیه و چین

© AP Photo / Czarek Sokolowskiسپر موشکی
سپر موشکی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سپر ضدموشکی امریکا علیه ایران و کره شمالی نیست، بلکه علیه روسیه و چین است.

این سخنان را نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت روسیه در روز پنج شنبه بیان کرد.

صحبت در وهله اول از منطقه آسیا و سپر موشکی امریکا در آنجاست. این سپر دفاعی از آلاسکا شروع شده، از طریق ژاپن و کره جنوبی، تایوان و پایگاه های امریکا در کالیفرنیا و فیلیپین تا استرالیا امتداد دارد. به این وسیله خطی کشیده شده که قادر است انواع موشک بالستیک را دفع کند. امریکا سیستم سپر ضد موشکی خود را به صورت یکجانبه مستقر کرده است. این باعث نگرانی روسیه می شود زیرا اصول توازن استراتژیک را برهم می زند. چین هم نگران این است که سیستم سپر موشکی امریکا در آسیا توازن استراتزیک قدرت را در منطقه بر هم بزند.

واضح است که استقرار این سیستم روسیه و چین را وادار می سازد به دنبال راهی برای شراکت در این حوزه کاملا حساس باشند که قدرت هسته ای استراتژیک انها را تحت الشعاع قرار می دهد. این شراکت از پیش آغاز شده و در راستای حمایت از توازن قدرت است.

ایگور کاروتچنکو تحلیل گر نظامی روس در این باره می گوید: «هر یک از کشورها به طور مستقل نسبت به تهدیدها واکنش نشان می دهند. این واکنش بر مبنای سیستم استراتژیک است. از این بعد، تعاملی وجود ندارد، هر یک از کشورها مستقلا برنامه های نظامی خود و چگونگی واکنش به تهدید را تدوین می کنند. قطعا تبادل اطلاعات و انجام رایزنی در این مرحله صورت میگیرد. این کار در سطح نظامی — سیاسی انجام می گیرد. اما اتحادیه نظامی بین روسیه و چین صورت نمی گیرد و برهمین اساس باید اقدام کرد.

قدرت استراتژیک هسته ای روسیه وچین از ساختار متفاوتی برخوردار است و استقرار آن در گستره جغرافیایی نییز متفاوت است. به همین خاطر، پاسخ آنها به تهدید مشترک یکسان نیست. ولدیمیر یوسی یف هم با این نظر موافق است. علاوه بر این، چین سیستم هشدار حملات موشکی ندارد. تنها در صورت وجود این سیستم می توان از تبادل اطلاعات برای پرتاب موشک های احتمالی دشمن و یا واکنش مشترک سخن گفتو ولادیمیر یوسی یف می گوید: «تبادل این دست اطلاعات فقط بعد از ایجاد سیستم هشدار حملات موشکی میسر است. برای همین چین به ایستگاه های راداری روسیه با آمادگی بالا همچون سیستم مستقر در وارونژ نیاز دارد. فعلا ما می توانیم راه کارهای مشترک را بررسی کنیم. مثلا ساخت سلاح های ضد ماهواره ای. زیرا این سیستم تا حد زیادی موثر بودن استفاده از سیستم سپر ضدموشکی را تعیین می کند. ما می توانیم کارهای مشترک برای ایجاد قدرت هسته ای استراتژیک را هماهنگ کنیم. اگر در چین برای ایجاد سیستم هشدار حملات موشکی تصمیم گیری شود، آنوقت ما در صورت وقوع درگیری موشکی — هسته ای از امکانات بیشتری برای تعامل برخوردار خواهیم بود.

امریکا در پیوند با شرکایش در منطقه آسیا — اقیانوسیه، سیستم سپر ضدموشکی را بدون احتساب منافع روسیه و چین می سازد. در همین حین سعی می کند امنیت خود را به حساب امنتی دیگران تامین کند. این راه کارها در هنگام ساخت سیستم سپر موشکی امریکا در اروپا نیز بکار گرفته می شود. روسیه با این شرایط چندین مرتبه از همه خواسته که اجازه ندهند در این منطقه شرایط مشابه اروپا تکرار شود. مسکو به عنوان اولین گام پیشنهاد تایید بیانیه اصول تحکیم امنیت و توسعه همکای در منطقه را می دهد. این بیانیه باید جدایی ناپذیر بودن امنیت و فرا ائتلافی بودن آن را در حین ایجاد سیستم سپر ضد موشکی تثبیت کند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала