گزارش و تحلیل

تاجیک های حامی تروریست ها سلب شهروندی می شوند

© AFP 2023 / Ahmed Deebاعضای ارتش آزاد سوریه
اعضای ارتش آزاد سوریه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاجیکستان مبارزه با شهروندانی که به صفوف داعش می پیوندند را جدی تر کرده است.

مجلس کشور قانونی جدیدی را تصویب کرده است که طبق آن شهروندان کشور در صورت پیوستن به صفوف سازمان های تروریستی در خارج، حقوق شهروندی خود را از دست می دهند. طبق ارزیابی های کارشناسان، بیش از 400 نفر در آینده نزدیک به لیست سیاه وارد می شوند. حلیم فسخوالدینوف خبرنگار ما در دوشنبه به تفسیر این خبر می پردازد.

اتاق پایینی مجلس تاجیکستان قانونی جدید وضع کرده است که «شهروندی» نام دارد. بر خلاف مصوبات پیشین این سند، در سند جدید ساز و کارهایی برای سلب شهروندی در نظر گرفته شده است. این قانون برای افرادی است که به صفوف سازمان های تروریستی پیوسته اند. کارشناسان در دوشنبه معتقدند که این اقدام در پی واکنش دولت به مواردی است که افراد تحت تاثیر قرار گرفته و به داعش می پیوندند. جمشید محمدجانوف کارشناس مسایل «توسعه اوراسیایی» در این رابطه می گوید: «اقدام جدید دولت جنبه پیشگیرانه و همچنین تنبیهی دارد. جنبه پیشگیرانه این است که ریسک از دست دادن شهروندی پیش می آید و بخشی از مردم در مقابل مبالغی که به آنها در خاورمیانه پیشنهاد می شود، خودداری به خرج می دهند. این یک ژست هشداردهنده از سوی دولت است. اگر از نقطه نظر تربیتی و مجازات نگاه کنیم، گامی که دولت برداشته کاملا درست و قابل توجیه است، دولت می خواهد خود را در مقابل بازگشت این افراد از جهاد بیمه کند. مهم این است که تصمیم اتخاذ شده به اجرا درآورند».

فعلا گام های دولت پیوسته است. در ماه آوریل امسال نمایندگان سازمان های حفظ امنیت کشور ستادی برای تحقیق در مورد موارد جذب شهروندان تاجیک به درگیری های نظامی در خارج از کشور تشکیل دادند. در عرض سه ماه به گزارش وزارت کشور، نام بیش از 400 شهروند که در حال مبارزه برای داعش هستند آشکار شد.

محمدجانوف می گوید: «می توان اینطور تصور کرد که اولین نامزدهای این لیست سیاه مشخص شده و به گفته رمضان رحیم زاده همراه وزیر کشور تاجیکستان در ماه ژوئن سال جاری، 412 نفر شهروندی خود را از دست می دهند. این تردید وجود دارد آنها اصلا می توانند به کشور بازگردند یا خیر. طبق آخرین آمار، از ابتدای سال جاری در سوریه 70 شهروند تاجیکستان کشته شده اند. به عبارتی آنها با انتخاب مسیر خاورمیانه و انتخاب جنگ، بلیط مرگ را برای خود می خرند. این احتمال قوی وجود دارد که بیشتر آنها در همان جا جان خود را از دست بدهند».

جامعه شناسان می گویند که مردم تاجیکستان از طریق کانال های مختلف خود را به خاورمیانه می رسانند. یک نفر مثل فرمانده نیروهای کشور گلمراد حلیموف از دوشنبه به آنجا می رود و برخی دیگر که در مهاجرت کاری در روسیه هستند، به دام می افتند. تحلیل گران می گویند که کارشناسان افراطیان برای شهروندان تاجیک دام های گسترده پهن کرده اند. شرالی ریزویِف کارشناس مرکز مطالعات استراتژیک وابسته به ریاست جمهوری تاجیکستان می گوید: «گرفتن حق شهروندی در تاجیکستان گام دیگری در جهت مبارزه با نیروهای رادیکال اسلام گرا است. پیشتر مقامات کشور چندین مرتبه بر شدت مجازات افزودند. همین چندی پیش بود که مصوبه برای شرکت کنندگان در جنگ های خارج از کشور اعلام شده و مجازات 20 سال حبس برای این افراد تعیین کردند. با این حال ناظران می گویند که فقط اقدامات تنبیهی کافی نیست. مهم این است که به افراد تفهیم کنند که سفر به خاور میانه و پیوستن به صفوف گروهک های تروریستی چه پیامدهایی برای آنها دارد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала