گزارش و تحلیل

شنود آمریکایی تا کاخ الیزه هم رسیده

© Sputnik / Aleksey Babushkin /  مراجعه به بانک تصاویر کاخ الیزه
کاخ الیزه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویکس لیکس خبر داد که آژانس امنیت ملی آمریکا از سال 2006 تا 2012 سه رییس جمهور اخیر فرانسه را ژاک شیراک، نیکلا سرکوزی و فرانسوا اولاند شنود کرده بود. ویکی لیکس به داده ها از گزارش های سری سرویس اطلاعات و اسناد فنی آن آژانس استناد کرده لیکن خود آژانس اتهام انجام شنود را رد کرده است.

همانطوریکه "ند پرایس" سخنگوی آژانس امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که "هدف این آژانس استراق سمع مکالمات تلفنی پرزیدنت اولاند نبود". قبلا جاسوسی آمریکا را به شنود آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان متهم کرده بودند.

WikiLeaks - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
افشا گری های پر سر و صدای ویکی لیکس

وکی لیکس اعلام کرد که انتشار اسنادی با عنوان "جاسوسی در کاخ الیزه" را آغاز می کند. گزارش شده که یکی از اسناد سال 2012 مربوط به بررسی امکان خروج یونان از منطقه اروپا از طرف اولاند است. اسناد دیگر صحبت های کارمندان دولتی فرانسه در باره بحران جهانی پولی و بحران بدهی های یونان و آینده اتحادیه اروپا و مناسبات میان دولت های اولاند و مرکل است.

روزنامه "لیبراسیون" چاپ فرانسه می نویسد: "نحوه گزینش اسناد از طرف ویکی لیکس حاکی از آن است که هدف جاسوسی در فرانسه، سه رییس جمهور پشت سر هم و عده ای از کارمندانشان شدند. این روزنامه خاطرنشان کرد که اسناد برگزیده بوسیله ویکی لیکس پنج گزارش تحلیلی آژانس امنیت ملی آمریکا را تشکیل داده و دارای عنوان "فوق سری" است. در آن شماره های تلفن های همراه مقامات متعدد کاخ الیزه و خود رییس جمهور هست.

"رویترز" سخنان جولیان آسانژ موسس ویکی لیکس را نقل کرده که گفته است: "ملت فرانسه حق دارد بداند که حکومت انتخاب شده شان هدف شنود غیر دوستانه از طرف متحد محتمل قرار گرفته است".

جاسوسی آمریکا از سه رییس جمهور فرانسه - اسپوتنیک ایران
جاسوسی آمریکا از سه رییس جمهور فرانسه

در این هنگام فرانسوا اولاند در رابطه با گزارش ها در باره جاسوسی جلسه شورای دفاع را ترتیب داد. "استفان له فول" نماینده رسمی دولت فرانسه تاکید کرد که چیزی که اتفاق افتاد "حادثه ای غیر قابل قبول میان متحدین است". وی افزود: "زمانی که همه علیه تروریسم مبارزه می کنیم، دیگر نمی توان عاملی که یک متحد را وامیدارد تا مکالمات دیگر متحدان را شنود کند، تصور و درک کرد. در عین حال "له فول" اشاره کرد که "هیچ بحرانی در روابط فرانسه و آمریکا بر اثر این اقدام بوجود نخواهد آمد". "باید قبل از صحبت کردن بخوبی در باره چنین موضوع ها تعمق کرد. امروز در جهان تعداد بحران های خطرناک به حد کافی هست و ما که متحد هستیم باید مسئولیت را در سطحی که داریم حفظ کنیم". سرویس خبری ریاست جمهوری فرانسه نیز در پیام خود اشاره کرد که "فرانسه هیچ نوع اقدامی را تحمل نخواهد کرد که امنیت این کشور را به خطر بیاندازد". در جلسه تصمیم گرفته شد که سفیر آمریکا در فرانسه باید برای دادن توضیحات احضار شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به نوبه خود در باره کار عجیب میکروفون ها در زمان کار گروه چهار نورماندی در پاریس حکایت کرد که هنگام بحث ها گاهی اوقات روشن و خاموش می شدند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала