امکان واگذاری پناهندگی به اسنودن و آسانژ در فرانسه

© AP Photoامکان واگذاری پناهندگی به اسنودن و آسانژ در فرانسه
امکان واگذاری پناهندگی به اسنودن و آسانژ در فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خانم کریستین تومبیرا، وزیر دادگستری فرانسه اعلام کرد اگر مقامات کشور وی به اسنودن، کارمند سابق سرویس های اطلاعاتی آمریکا و آسانژ، بنیانگذار سایت افشاگر ویکیلیکس، پناهندگی بدهند، تعجب نخواهد نمود و چنین امکانی وجود دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی "سی ان ان" ، وزیر دادگستری فرانسه ضمن بیان این مطلب افزود تصمیم گیری درباره این موضوع در صلاحیت نخست وزیر و رئیس جمهور فرانسه است.
به گزارش"سی ان ان" ، بیانیه خانم کریستین تومبیرا در شرایط بپا شدن جنجال به خاطر شنود مقامات فرانسه از سوی سرویس های اطلاعاتی آمریکا ایراد شده است.
آسانژ از سال 2012 در سفارت اکوادر در لندن پناهنده شده است. وی که نگران تحویل خود به آمریکا از سوی مقامات سوئد بود، در آن زمان از مقامات اکواتدر درخواست پناهندگی سیاسی کرد.
اسنودن کارمند فنی سابق سازمان "سیا" آمریکا که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی این کشور نیز کار می کرد، در ماه ژوئن سال 2013 تعدادی از اسناد سری در خصوص برنامه های سرویس های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در زمینه جاسوسی اینترنتی را به روزنامه های "واشینگتن پست" و "گاردین" واگذار کرد که جنجال بزرگی را در سراسر جهان برانگیخت. بر اساس این اسناد آمریکایی ها نه فقط در کشور خود جاسوسی می کنند بلکه مراقب زندگی میلیون ها اروپایی از جمله نزدیک ترین متحدان ایالات متحده هستند. اسنودن پس از واگذاری این اسناد ابتدا به هنگ کنگ و سپس به مسکو پرواز کرده و در ماه اوت سال 2013 میلادی گواهینامه پناهندگی موقت یک ساله را در روسیه دریافت نمود. به دنبال آن در سال 2014 ، مدت پناهندگی این افشاگر آمریکایی در روسیه تا سه سال دیگر یعنی تا سال 2017 تمدید شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала