ظریف برای شرکت در مرحله پایانی مذاکرات هسته ای به وین می رود

© AFP 2023 / Maxim Malinovsky ظریف برای شرکت در مرحله پایانی مذاکرات هسته ای به وین می رود
ظریف برای شرکت در مرحله پایانی مذاکرات هسته ای به وین می رود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمد جواد ظربف، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه27 ژوئن برای شرکت در مذاکرات هسته ای با گروه"1+5" میانجیان بین المللی ( روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین ، فرانسه و آلمان) به وین پرواز خواهد کرد. این مطلب را خبرگزاری "فارس" گزارش داده است.

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری وزیر خارجه این کشور نیز برای شرکت در این مذاکرات برای حصول توافق نهایی درباره برنامه هسته ای ایران به وین خواهد رفت.
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران تاکید کرده که تیم هسته ای ایران مذاکرات با قدرت های جهانی را طبق اصول اعلام شده از سوی آیت الله علی خامنه ای رهبر دینی کشور به پیش خواهد برد.
روحانی خاطرنشان کرد: "ما امروز به دنبال آن هستیم تا در موضوع مذاکرات هسته ای به عنوان یک نمونه بزرگ از مسایل سیاسی، حقوق ملت را از طریق گفتگو و تعامل تثبیت کنیم. همانطور که مقام معظم رهبری دیشب فرمودند بحث ما مذاکره است. ما نمی خواهیم صرفاً اعلام موضع کنیم، بلکه به دنبال مذاکره جدی و تفاهم منصفانه و عادلانه هستیم".
رئیس جمهور ایران همچنین تاکید کرد تحریم های غیر ظالمانه نمی توانند ایران را به پذیرفتن مطالبات بی اساس قدرت های جهانی وادار کنند.
ایران و گروه "1+5" در حال مذاکره برای تدوین سیستم تضمینات در راستای اثبات ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران هستند تا در صورت دستیابی به توافقی جامع در این زمینه، تحریمات بین المللی علیه تهران لغو شود.
قرار است توافقنامه جامع هسته ای میان 1+5 و ایران تا آخر ماه ژوئن امضا شود.
ایران و گروه"1+5" روز دوم آوریل در لوزان سوئیس در خصوص تدوین توافقنامه جامع به تفاهم سیاسی دست یافته و از جمله درباره توقف کار دو سوم ظرفیت های غنی سازی اورانیوم ایران طی ده سال و کنترل بین المللی برنامه های غنی سازی طی 25 سال آینده به توافق رسیدند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала