گزارش و تحلیل

اورآسیای واحد

© Fotolia / Zerborروسیه و چین
روسیه و چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوضاع اقتصادی و سیاسی جهان همگرایی اورآسیا را ممکن می سازد.

 روبرت سکیدِلسکی  اقتصاددان،  عضو مجلس اعیان انگلیس در مقاله منتشره  در روزنامه « گاردین»  می نویسد: اوضاع  اقتصادی و سیاسی  در جهان  شانس  اجرای ایده همگرایی  اورآسیا را ممکن می سازد.  اما  غرب  در خارج از این فرایند  قرار می گیرد که  روسیه و چین  نقش « لوکوموتیو» آن را بازی می کنند.

 از یکسو،  بحران مالی  سال های 2009-2008 میلادی   و فاجعه  سیاسی در خاور نزدیک  ضربه شدیدی به  اعتماد به نفس  غرب وارد آورد.از سوی دیگر، آمریکا  امکان  ادغام  روسیه و چین به سیستم واحد  جهانی  را از دست داد  و بدین ترتیب این دو کشور  بزرگ را بسوی یکدیگر  راند.  چین سعی می کند جهت  سرمایه گذاری و  صادرات  خود را بسوی اورآسیا  تغییر بدهد  و  از بازارهای جدید برخوردار شود.  روسیه  نیز  خواهان دسترسی به بازار چین برای  صادرات  موادانرژی زاست.  بعلاوه  شرکت روسیه در  پروژه های بزرگ  ترانسپورت  و  ساختمان  سازی  به  احیای  قدرت  صنعتی و مهندسی آن کمک می کند.

 منافع روسیه و چین در  ساخت  اورآسیای واحد  همسان بود.  تعدادی از کشورهای  مابعد  شوروی،  بلاروسی اروپای شرقی،  روسیه کشور ترانس قاره ای و ارمنستان که از  نظر جغرافیایی  در آسیا واقع است  اما  عملا  آن هم ترانس قاره ای است و  کشورهای آسیایی  قزاقستان و قرقیزستان  در اتحادیه  اقتصادی  اور آسیا با یکدیگر متحد شده اند.  در ماه مه سال جاری  روسای جمهور روسیه و چین  اعلام کردند که  قصد دارند  اتحادیه اورآسیا را با پروژه چینی  « راه ابریشم»  پیوند بدهند.  این پروژه باید  چین را به کشورهای اروپایی  و خاور میانه و نزدیک  و آفریقا متصل سازد.  از جمله سخن از  ایجاد شبکه  حمل و نقل  از اقیانوس آرام  تا دریای  بالتیک  و  کاهش موانع برای تجارت و سرمایه گذاری  و  گسترش  سیستم  محاسبات با ارزهای  ملی می رود.  نهایتا ممکن است یک منطقه  آزاد تجاری  ظاهر شود که چین  و  کشورهای اتحادیه  اقتصادی اور آسیا  و  خاور  نزدیک و میانه، اروپا و آفریقا را بهم پیوند خواهد داد.

 نویسنده مقاله در « گاردین»  می فهماند  که ایده  بلندپروازانه  منافع مشترک اقتصادی   مسکو و پکن نمی توانست   نقاط تماس در  زمینه ژئو پلیتیکی  پیدا نکند.  روسیه و چین خود را در « محاصره» آمریکا  و متحدان آن احساس می کنند. چین   ضرورت  احترام به « رژیم رشد و  توسعه منتخب  کشورهای مختلف»  را اعلام می دارد. در روسیه نیز سخنان  ضد آمریکایی  و روحیات ضد آمریکایی شدت گرفته است.  بحران اوکراین  که برای مسکو نمونه روشن  دخالت آشکار غرب  است  علت اصلی این وضع می باشد.  بدین ترتیب  افزایش  گردش کالا بین  روسیه و چین  و  هماهنگی مشترک  در امور سیاسی  و امنیت ،  باعث کاهش آسیب پذیری  در مقابل دخالت خارجی  می شود.  این امر بزودی  سیگنالی  برای  ظهور  مرکز جدید  قدرت جهانی  خواهد بود.

غرب  در این  رابطه  چه کسب کرده است؟  فعالیت غرب  باعث آن شد  تا پکن و مسکو  بطور مشترک برای  حذف  غرب از روند  توسعه  منطقه  اور آسیا  تلاش ورزند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала