گزارش و تحلیل

مقابله آمریکا با روسیه

© AP Photo / Yves Loggheمقر ناتو در بروکسل
مقر ناتو در بروکسل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا می خواهد موشک های بالدار با کلاهک های هسته ای را به اروپا بکشاند .

شتون  کارتر  وزیر دفاع آمریکا  در  سفر به برلین  اعلام کرد که ناتو برای  مقابله دراز مدت با روسیه آماده است. وی قصد آمریکا برای استقرار  تسلیحات سنگین  در  کشورهای اروپای شرقی را مورد تأیید قرار داد.  کارشناسان معتقدند  که روسیه  می  تواند از پس این مقابله برآید  اگر از حالت فرسایشی برخوردار نباشد.

آمریکا دوباره  می خواهد  موشک های بالدار  با کلاهک های هسته ای  را به اروپا بکشاند و  تسلیحات سنگین خود را در  کشورهای اروپای شرقی عضو ناتو مستقر سازد.  این چیزها از دوران جنگ سرد برای همه آشنا هستند.  یکی از  مفسران  غربی  با طنزی تلخ گفت: «به پیش  به آینده گذشته».

 اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا همانا برای زمینه سازی  این  امر  به  اروپا آمده است. دیروز در برلین  بود و  سپس به استونی سفر کرد.  در روزهای 25-24  ماه ژوئن  چهره اصلی  نشست  وزرای دفاع  28 کشور  ناتو در بروکسل خواهد بود.

رئیس پنتاگن  آشکارا  قصد دارد  متحدان را  به مقابله  ضد روسیه بکشاند. او در هواپیما   پیش بینی هایی در اینباره که  اختلاف با روسیه  ممکن است از حالت درازمدت برخوردار شود  و  خط سیاست خارجی  آمریکا  حتی  پس از  رفتن ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه  تغییر نخواهد کرد را با خبرنگاران در میان گذاشت.

در پی اجلاس « گروه 7»  در « المائو» باواریا  که به هر شکل ممکن  وحدت  سیاسی  آمریکا —  آلمان را به نمایش گذاشت، سفر  کارتر  به برلین  در چارچوب ناتو نیز حائز اهمیت است.  اورسول  فون در لیائین  وزیر دفاع آلمان  اعلامیه های زیادی در این اواخر صادر کرده است که باعث رضایت آمریکا  شد.  خانم لیاین، با حضور در مانورهای  ناتو در لهستان  از استقرار  تسلیحات سنگین  در کشورهای اروپای شرقی صحبت کرد.  به عقیده وی  این « یک  اقدام مناسب  دفاعی» خواهد بود و  گویا  پیمان  بنیادی  روسیه —ناتو را نقض نمی کند. در زمان خود  در سرزمین «  رینلاند — چفالتس» تانک هایی برای  واحد  نظامی آمریکا در صورت بروز درگیری  نظاامی  مستقر گردید  و تا کنون  دهها  بمبم اتمی   در آنجا نگه داشته می شود.  به گفته  وزیر دفاع آلمان ، ارتش آلمان آماده است  بخشی از  تسلیحات  در نظرگرفته شده برای لهستان  و کشورهای بالتیک را تحت محافظت خود قرار بدهد.

کارتر و فون در لیاین  پس از دیدار در برلین، راهی ستاد کل آلمان — هلند در «مونستر» شدند.  در آنجا نتایج مانورهای  نیروهای  واکنش سریع ناتو در لهستان  جمعبندی شد که گزارش مربوطه  در نشریه «  بیلد زیتونگ»  مورد توجه خوانندگان قرار گفت. عنوان مقاله چنین بود: «  تمرین جنگ ناتو با  روسیه ».

آمریکا آشکارا  بر نقش برتر آلمان  در اجرای برنامه ائتلاف حساب می کند.  رهبری چنین  عملیاتی به  آلمانی ها و  ارتش آلمان واگذار می شود.  در برلین  به موضوع جنگی توجه هر چه بیشتری می شود.  دولت  برنامه های جدید تانک ها ، ضد موشک ها  و پهپاد های  جنگی  و سلاح ها  و غیره  را به تصویب رسانده و یا در حال تهیه آنهاست.  کارتر  در دیدار با  وزیران دفاع  کشورهای عضو ناتو  از حمایت  آلمان  در باره بعضی از دستورالعمل های خود برخوردار خواهد شد.

 خطرناک ترین بخش چمدان سفر  او برای ناتو  نقشه  استقرار جدید  موشک های  هسته ای  در کشورهای عضو ائتلاف خواهد بود.  به گفته  برایان  مک کین،  معاون رئیس پنتاگن  منظور موشک های بالدار است.  وی در روز جمعه در  برلین  در آستانه  سفر  رئیس پنتاگن  مذاکراتی با  فرانک  روزه  رئیس بخش  کنترل بر تسلیحات وزارت امور خارجه آمریکا داشت.  وی   به « اقدامات  نظامی»  اشاره کرد که اگر روسیه  پیمان نابودی موشک های برد  کوتاه و متوسط را نقض کند  انجام چنین عملیاتی ممکن است.  مطبوعات اروپا  اعلام می دارند که  کارتر  به همکاران ناتویی پیشنهاد کرد  موضوع  هسته ای و از جمله  استقرار  موشک های دارای کلاهک های هسته ای را بررسی  کنند.

در عین حال این موضوع  یک مسأله  خطرناک برای دولت فدرال است.  آلمانی ها آماده بودند در هر لحظه  از  بمب های اتمی آمریکا خلاص شوند  اما  می خواهند  مواد منفجره بیشتری از این نوع را به آنها پیشنهاد کنند.   مقابله  با  ساکنان کشور در انتظار آنها خواهد بود.  بعلاوه  این امر در تضاد با  استراتژی  آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان  قرار دارد که سعی می کند ، به نوشته  مطبوعات برلین،  به  درگیری با مسکو دامن نزند و آن را  ملایم تر سازد.

 نمی توان گفت  نتیجه چه خواهد بود.  احتمالا پنتاگن  آلمانی ها و اروپائیان را با  نقشه های  هسته ای شانتاژ خواهد کرد تا  به موافقت آنها  بر « شیطان کوچکتر» بشکل  استقرار  تانک ها  و دیگر تسلیحات سنگین  در  مرزهای  شرقی ائتلاف ناتو  دست یابد.  این وضع  بهر شکل آن  نگران کننده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала