جاسوسی آمریکا از سه رییس جمهور فرانسه

© AP Photo / Thomas Samsonجاسوسی آمریکا از سه رییس جمهور فرانسه
جاسوسی آمریکا از سه رییس جمهور فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنا به اطلاعات سایت افشاگر ویکی لیکس، آژانس امنیت ملی آمریکا در دوره ای از سال 2006 تا سال 2012 میلادی از سه رییس جمهور فرانسه ژاک شیراک، نیکولا سارکوزی و فرانسوا اولاند جاسوسی کرده است.

روزنامه فرانسوی لیبراسیون به نقل از اطلاعات منتشر شده توسط ویکی لیکس می نویسد آژانس امنیت ملی آمریکا مشغول شنود مکالمات روسای جمهور و رصد مکاتبات آنها بوده و اسناد مربوطه را در اختیار سرویس های اطلاعاتی آمریکا قرار می داد. این کار دست کم از سال 2006 در زمان ریاست جمهوری ژاک شیراک تا ماه مه سال 2012 که مصادف با ریاست جمهوری فرانسوا اولاند بود، به انجام رسیده است. بعلاوه سرویس های آمریکایی مکالمات بعضی وزیران و نمایندگان پارلمان و دیپلمات های فرانسوی را شنود می کردند.
به نوشته این روزنامه، بیانیه منتشر شده توسط ویکی لیکس شامل پنج سند محرمانه با عنوان "جاسوسی از کاخ الیزه" است. این اسناد که مرتبط با فعالیت آژانس امنیت ملی آمریکا است، نشان می دهد این آژانس در نوبت اول به گفتگوهایی در باره بحران جهانی مالی و آینده اتحادیه اروپا در رابطه با بدهی یونان توجه می کرد.
طوری که معلوم شده، فرانسوا اولاند رییس جمهور فعلی فرانسه قصد دارد روز چهار شنبه 24 ژوئن جلسه اضطراری شورای امنیت کشور را در خصوص این مساله برگزار کند. این منطلب را خبرگزاری "فرانس پرس" به نقل از یک منبع نزدیک به رییس جمهور فرانسه گزارش داده است. بعلاوه، جولیان آسانژ موسس ویکی لیکس در ارتباط با افشای جاسوسی از فرانسه گفت "مخاطبان فرانسوی می توانند منتظر افشاگری های مهم جدیدی در آینده نزدیک باشند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала